Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Przegrani w nowym programie budowy dróg. Których inwestycji zabrakło?

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.11.2014

PARTNERZY DZIAŁU


 

Przegrani w nowym programie budowy dróg. Których inwestycji zabrakło?
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W perspektywie 2014-2020 Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wskazało do realizacji 54 inwestycje na drogach ekspresowych, krajowych i autostradach. Na liście podstawowej zabrakło kilku istotnych projektów, między innymi drogi S7 z Warszawy do Płońska i zachodniej obwodnicy Łodzi.
Inwestycje drugiej kategorii

Na pierwszym miejscu listy rezerwowej znalazła się droga ekspresowa S1 Kosztowy – Bielsko-Biała o długości 40 km. Wydatki na jej realizację mogą wynieść 3,141 mld zł. Kolejne miejsce zajmuje trasa S69 - Obejście Węgierskiej Górki. Podium zamyka autostrada A1 od końca obwodnicy Częstochowy do Tuszyna. 81,6-kilometrowa trasa ma kosztować 4,081 mld zł.

Czwarte miejsce listy rezerwowej zajmuje budowa drogi S7 z Warszawy do Płońska, który mógłby ominąć zakorkowane Łomianki. Dopóki nie pojawią się spore oszczędności poprzetargowe, nie będzie szans na powstanie tej drogi w perspektywie do 2020 roku.

Pozostałe inwestycje na liście rezerwowej to A18 Olszyna – Golnice, A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce oraz Siedlce – granica państwa, S3 Szczecin – Świnoujście oraz Bolków – Lubawka, S19 Lublin – Lubartów, S17 Piaski – Hrebenne oraz S19 Kielanówka – Babica. Wartość 12 inwestycji rezerwowych to 35,514 mld zł.

Obwodnice w rezerwie

W załączniku 2.2 do projektu ujęto też 13 rezerwowych obwodnic. Pierwsze miejsce na liście zajęła obwodnica Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12. 17-kilometrowa obwodnica ma pochłonąć 838,620 mln zł. Kolejne miejsce należy do 20-kilometrowego obejścia Głogowa w ciągu DK-12. W pierwszej piątce MIR umieścił również budowę obwodnicy Tarnowskich Gór, Bartoszyc i Kostrzyna nad Odrą.

Drugą piątkę otwiera zachodnia obwodnica Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14. Jest to najdroższa z rezerwowych obwodnic – wydatki zapisane na jej realizację wynoszą 1,712 mld zł. Listę rezerwową uzupełnia obwodnica Skawiny, Łańcuta, Sępólna i Kamienia Krajeńskiego, Starogardu Gdańskiego, Praszki i Ostrołęki. W załączniku 2.2 znalazł się również łącznik obwodnicy Inowrocławia. Obwodnice ujęte na liście rezerwowej mają łączną długość 147,2 km, a wydatki na realizację oszacowano na niemal 5 mld zł.

Palące potrzeby

– Wskazując inwestycje, które powinny uzupełnić listę podstawową, należałoby popatrzeć na rozkład ruchu na tych trasach. Najszybciej powinno się budować najbardziej obciążone drogi. Wśród priorytetów zabrakło moim zdaniem drogi S7 na odcinku Płońsk – Warszawa. Być może ta inwestycja trafiła na listę rezerwową ze względu na to, że istniejąca droga posiada dwie jezdnie, jednak trasa ekspresowa powinna być na tym fragmencie absolutnie zrealizowana – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Jacek Osiński, ekspert ds. infrastruktury drogowej w ZDG TOR.

Ekspert tłumaczy, że w pierwszej kolejności mógłby powstać odcinek planowany w nowym śladzie drogi S7, omijający Łomianki. Ma on się zakończyć za światłami w Łomiankach i połączyć się z istniejącą dwupasmową trasą od Czosnowa, która umożliwia płynniejszy ruch niż wcześniejszy fragment prowadzący do Warszawy.

Patrząc na obwodnice z listy rezerwowej, według Jacka Osińskiego należałoby rozważyć budowę zachodniej obwodnicy Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14. W rejonie tego miasta przecina się autostrada A1 i A2. – Jeżeli nie będzie pełnej obwodnicy Łodzi, mogą się pojawić problemy w ruchu. Zatem jeśli nie całość, powinien powstać przynajmniej odcinek zachodniego obejścia miasta, który ułatwi rozprowadzenie ruchu gdy w całości zacznie funkcjonować autostrada A1 – dodaje Jacek Osiński.


Czytaj też:

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5