Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska i Europa

Przemysław Gorgol: Drogowcy bez problemu skonsumują pieniądze z obecnej perspektywy

| Łukasz Malinowski/ Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 06.06.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Przemysław Gorgol: Drogowcy bez problemu skonsumują pieniądze z obecnej perspektywy
fot. Katri Niemi, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

Polska i Europa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nie tylko te środki, które są dostępne, ale znacznie większe kwoty mogliby wykorzystać drogowcy w ramach obecnej perspektywy unijnej – uważa Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Inwestycje GDDKiA idą sprawnie i zgodnie z harmonogramem – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”.
Łukasz Malinowski: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poradziła sobie o wiele lepiej z wydatkowaniem środków z pierwszej perspektywy finansowej UE niż inwestor kolejowy. Jakie są widoki na obecną? Czy CUPT sugerowałby jakieś zmiany w podejściu do procesu inwestycyjnego?

Przemysław Gorgol: Nie widzimy tutaj potrzeby większych zmian. Z naszego punktu widzenia inwestycje GDDKiA idą sprawnie i zgodnie z harmonogramem. Drogi nie są dla nas powodem do zmartwienia.

Wykonawcy czekają jednak już dość długo na ostateczne rozstrzygnięcia przetargów. Niedługo w życie wejdą zmiany w Prawie zamówień publicznych. Czy to nie wpłynie negatywnie na czas realizacji projektów?

Drogowcy nie będą mieli żadnego problemu ze skonsumowaniem dostępnych środków i zapewne mogliby wykorzystać o wiele większe kwoty. Jedynym ograniczeniem jest zdolność KFD do bieżącego finansowania tych inwestycji.
Wykonawcy od dawna narzekają na zapisy Pzp, ale nauczyli się z tym już żyć. Każda zmiana niesie za sobą, oczywiście, jakąś niepewność. My będziemy się przyglądać, zgodnie z naszą rolą, temu czy proces inwestycyjny jest prowadzony zgodnie z obowiązującymi dyrektywami unijnymi i europejskim prawem. Miejmy nadzieję, że okres przejściowy związany z nauką nowych przepisów nie będzie okresem straconym.

Największym zmartwieniem ministra Adamczyka jest jednak pozyskanie odpowiednich środków na realizację całego Programu Budowy Dróg Krajowych. To nie będzie możliwe bez dodatkowych źródeł finansowania i oszczędności na projektach. Jak na to patrzy CUPT?

Z naszego punktu widzenia rozwiązania techniczne są sprawą drugiego rzędu. Nas interesuje przede wszystkim, czy inwestycja spełni wyznaczone cele. To inwestor determinuje szczegółowe rozwiązania techniczne. Dopóki są one zbieżne z celami programu, to my nie mamy tytułu do ingerowania w rozwiązania szczegółowe. Oczywiście, przyglądamy się temu, jak projekty są realizowane i jeśli proponowane rozwiązania mogą im zaszkodzić - interweniujemy. Szukanie oszczędności czy innowacyjnych metod realizacji inwestycji, które na takie oszczędności pozwolą, zasługuje tylko na przyklaśnięcie. Wszystkim powinno przecież zależeć na maksymalizowaniu efektywności wydawania środków publicznych.

Pojawiły się – i jak na razie oficjalnie upadły – pomysły na poszukanie dodatkowych środków w zwiększeniu opłaty paliwowej oraz funduszach przeznaczonych na ochronę środowiska. Czy odrębne finansowanie np. budowy przejść dla zwierząt nad drogami jest możliwe?

Nie dziwi mnie chęć inwestora do szukania innych źródeł finansowania inwestycji drogowych. Pamiętajmy jednak, że jest to tylko propozycja złożona przez ekspertów w trakcie prac nad optymalizacją procesu budowy dróg.

W przeszłości np. PKP PLK starało się pozyskać odrębne środki na inwestycje związane z budową przejazdów bezkolizyjnych na styku dróg i linii kolejowych, co się jednak nie udało. Nie jest to niemożliwe, ale nie ma u nas w kraju praktyki łączenia w jednym projekcie dofinansowania z różnych funduszy. Ale wszystkim rozwiązaniom należy się przyglądać i analizować możliwość ich wykorzystania, jeśli będą skutkowały przyspieszeniem, usprawnieniem czy wręcz możliwością rozpoczęcia procesu inwestycyjnego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS