Partnerzy serwisu:

 

Porty | Biznes - Szczecin

Przygotowania do pogłębienia toru wodnego Szczecin – Świnoujście

| Paweł Rydzyński źródło: RynekInfrastruktury.pl 03.10.2016

 

Przygotowania do pogłębienia toru wodnego Szczecin – Świnoujście
fot. UMS

Więcej z regionu:

Szczecin

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak podało Radio Szczecin, rozpoczynają się przygotowania do pogłębienia toru wodnego Szczecin – Świnoujście. Na razie Urząd Morski zamierza zlecić sprawdzenie dna pod kątem usunięcia znajdujących się tam niewybuchów.
– To czy pod dnem nie leżą jakieś metalowe elementy sprawdza się metodami magnetometrycznymi. Potem przygotowuje się specjalną mapę i na podstawie taką mapę wykonawca będzie musiał ewentualne niewybuchy wydobyć i zutylizować – powiedział, cytowany przez Radio Szczecin, dyrektor Urzędu Morskiego Andrzej Borowiec.

Jak przypomniało Radio Szczecin, pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra to największa inwestycja, jaką w historii realizował Urząd Morski w Szczecinie. Jej koszt wyniesie ok. 1,3 mld złotych. Na początku przyszłego roku zostanie rozpisany przetarg na wykonanie tzw. mapy ferromagnetycznej.

Redakcja portalu RynekInfrastruktury.pl zapytała na początku września Ministerstwo Gospodarki Morskiej, czy i jakie toczone są obecnie prace zmierzające do modernizacji/pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście, ale nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Natomiast w 2014 r. ówczesny rząd deklarował, że prace budowlane związane z pogłębieniem toru mają się rozpocząć w 2018 r. i potrwać ok. 3 lat. Dorota Pyć, ówczesna wiceminister infrastruktury i rozwoju, w odpowiedzi na interpelację poselską, informowała, że na drugą połowę 2017 r. planowane jest przeprowadzenie przetargu na realizację prac budowlanych, które powinny zacząć się w I kwartale 2018 r. i potrwać do końca 2021 r.

Wielokrotnie w artykułach na naszym portalu wskazywaliśmy – powołując się m.in. na opinie przedstawicieli firm operujących w branży portowej – że obecne parametry toru utrudniają rozwój portu w Szczecinie. Obecnie głębokość toru, liczącego 68 km, wynosi 10,5 m, co pozwala na bezpieczną żeglugę statków o zanurzeniu maksymalnie do 9,15 m. W przypadku coraz większej liczby portów nad Morzem Bałtyckim standardem staje się zanurzenie do 15-16 m. Zarówno zachodniopomorscy politycy i samorządowcy, jak i przedsiębiorcy operujący w portach, od lat zabiegają o pogłębienie toru. Zdarzają się bowiem sytuacje, że masowce wpływające do Szczecina bądź z niego wypływające nie mogą być w pełni załadowane, gdyż nie pozwalają na to parametry toru. Co pewien czas pojawiają się również informacje o problemach z utrzymaniem obecnych parametrów 10,5 m głębokości, w związku z czym kłopoty potrafią pojawić się już przy zanurzeniu statków przekraczającym 8 m.

Z kolei dyrektor Borowiec w 2014 r. w rozmowie z RynkiemInfrastruktury.pl podkreślał, że główny problem dotyczy utrzymania nie głębokości, a szerokości toru. – Parametry toru zakładają, że ma on szerokość 90 m, jednak z powodu ograniczonych środków finansowych nie jesteśmy w stanie utrzymać takiej szerokości na każdym odcinku toru. Dlatego też skupiamy się na utrzymaniu w standardzie 10,5 m przynajmniej środka rynny. Głębokość 10,5 m jest utrzymywana na całej długości toru, ale na niektórych odcinkach jesteśmy zmuszeni w przypadku dużych statków prowadzić ruch jednokierunkowy – mówił Andrzej Borowiec.

Dyrektor UŻŚ Szczecin podkreślał też, że fundamentalnym problemem są nie tylko zbyt małe rokrocznie środki na utrzymanie toru, ale także fakt, iż nie sposób jest precyzyjnie założyć z wyprzedzeniem, jaka kwota będzie potrzebna na tego rodzaju prace w danym roku. – O wszystkim decydują bowiem czynniki hydrometeorologiczne. Po ciepłej zimie z silnymi wiatrami tor jest bardziej zniszczony niż po zimie z silnymi mrozami. Różnice są bardzo duże, skala prac czerpalnych waha się od 400 tys. do 1,5 mln metrów sześciennych urobku rocznie. Co więcej, skalę prac można ocenić dopiero wiosną, po pomiarach. A budżet Urzędu planuje się rok wcześniej – podkreślał Borowiec.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS