W pyrzowickim porcie lotniczym rozpoczęła się przebudowa terminalu A, najstarszego funkcjonującego na tym lotnisku. Prace mają potrwać do maja 2016 roku. W związku z inwestycją nastąpiła już zmiana organizacji wylotów do krajów Non-Schengen.
Przebudowa terminalu A jest możliwa dzięki temu, że w połowie bieżącego roku w Pyrzowicach oddano do użytku terminal przylotowy C. Zwolniona z tej funkcji powierzchnia terminalu A zwiększy dotychczasową strefę odlotów w tym budynku.
Terminal zostanie powiększony od strony płyty lotniskowej o 371 m kw. W obiekcie pojawią się schody ruchome i winda panoramiczna. Skanska, która odpowiada za inwestycję, wykona też roboty rozbiórkowe, roboty ziemne, w tym te w istniejącym obiekcie, a ponadto roboty związane z sieciami podziemnymi oraz roboty konstrukcyjne. Prace mają polegać m.in. na wyburzeniu ścian od strony lotniska, uzbrojeniu, montażu konstrukcji stalowej i instalacjach. W ramach tego samego zadania przewidziano również budowę chodników.
Podobnie jak do tej pory, pasażerowie mogą nadać bagaż w terminalu A. Ale kontrola bezpieczeństwa, kontrola dokumentów i oczekiwanie na wejście na pokład odbywa się w terminalu B. Hala odlotów w tym obiekcie przygotowana została do czasowej obsługi rejsów zarówno do krajów strefy Schengen jak i Non-Schengen.
Przeniesienie ruchu wylotowego do krajów strefy Non-Schengen do terminalu B, na czas remontu terminalu A, przygotowaliśmy w taki sposób, żeby niedogodności dla pasażerów były jak najmniejsze. Na czas remontu wybraliśmy miesiące jesienno-zimowe kiedy to ruch na naszym lotnisku jest mniejszy. Terminal A, w nowej jakości, oddamy do użytku przed rozpoczęciem sezonu czarterowego – powiedział Cezary Orzech, rzecznik prasowy Katowice Airport.
Rozbudowa terminalu A ma kosztować około 18,4 mln zł brutto. Nie jest to jedyna inwestycja prowadzona przez Skanską w Pyrzowicach. Od grudnia 2014 roku trwa tu bowiem również budowa terminalu Cargo. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem a przedstawiciele firmy zapewniają, że obecnie trwa zamykanie obiektu.
Trwają prace wykończeniowe, widać już cały układ drogowy. W zakresie sieci przygotowujemy się do przepięcia energetycznego portu lotniczego. Niebawem także zaczniemy rozruchy instalacji wewnątrz obiektu – wylicza Jacek Kościelny, menadżer projektu, Skanska.
Powierzchnia obiektu wyniesie ok. 12 tys. m², w tym ok. 2 tys. m² stanowić będą biura. Terminal powstanie przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska. Biorąc pod uwagę silny rozwój Pyrzowic pod kątem obsługi cargo, w projekcie terminalu zastosowano taką konstrukcję, by w przyszłości możliwa była modułowa rozbudowa obiektu.
Powstanie tu także system dróg wewnętrznych oraz parking, który pomieści 29 tirów (do 40 t.), 38 samochodów dostawczych (do 3,5 t.) i 109 samochodów osobowych. Prace zakończą się w maju 2016 roku.