W maju 2016 roku w katowickim porcie planowane jest otwarcie terminalu cargo i infrastruktury towarzyszącej. Budowa jest już zaawansowana w 90 procentach. Odpowiada za nią Skanska. Swoje magazyny będą mieć tu firmy DHL, Fedex, UPS i TNT. Ale to nie jedyna inwestycja realizowana obecnie w Pyrzowicach.
Cargo, kosztowne ale potrzebne
Lotnisko w Katowicach obsługuje najwięcej ruchu towarowego spośród wszystkich regionalnych lotnisk w Polsce. W 2015 roku było to w sumie 16 tys. 119 ton frachtu. W dziedzinie cargo Pyrzowice wyprzedza jedynie Okęcie. Inwestycja w infrastrukturę cargo była tu niezbędna.
Spore plany względem Pyrzowic ma DHL – chce tu zamontować m.in. ogromny i supermocny sorter wyprodukowany w Holandii. To właśnie DHL będzie zajmował największy obszar w terminalu (2/3 powierzchni). Całość budynku będzie podzielona na pięć części. Firmy kurierskie, poza magazynami, będą miały tu również biura – tyle, że na piętrze. Przed terminalem jest już gotowa nowa płyta cargo, która będzie rozbudowywana w 2017 roku.
Zgodnie z szacunkami całość inwestycji w strefę cargo sięgnie 50 mln zł. Terminal cargo ma być trzykrotnie większy od dotychczasowego, ale przebudowany zostanie również układ dróg wewnętrznych, wraz z parkingiem. Inwestycja realizowana jest w południowo-wschodniej części lotniska. Jej celem jest podniesienie atrakcyjności katowickiego portu w zakresie obsługi samolotów towarowych. Lokalizacja jest o tyle ważna, że dzięki niej możliwe będzie odseparowanie ruchu drogowego związanego z obsługą pasażerów, od towarowego. Baza cargo będzie skomunikowana z dwoma autostradami a w przyszłości planowana jest jej dalsza rozbudowa, która pozwoli stworzyć w tym miejscu prawdziwe cargo city.
Przebudowa starej drogi startowej
Poza inwestycją w infrastrukturę cargo, na katowickim lotnisku trwa również przebudowa starej drogi startowej, która przekształcona zostanie w drogę kołowania. Przebudowa jest mocno związana z podniesieniem kategorii ILS lotniska. Jest to o tyle istotne, że umożliwi lądowania, kołowania i starty w zdecydowanie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie. ILS II kategorii posiadają na tę chwilę trzy polskie porty lotnicze – Lotnisko Chopina, Port Lotniczy Modlin oraz Port Lotniczy Gdańsk.
Koszt tej inwestycji to 40,6 mln zł. Również za nią odpowiada Skanska. Termin zakończenia przedsięwzięcia planowany jest na początek 2018 roku.
W ubiegłym miesiącu z pyrzowickiego lotniska skorzystało 161 591 pasażerów. O 9,6 proc. więcej, niż w lutym minionego roku. W 2016 roku tendencja wzrostowa pyrzowickiego lotniska ma zostać utrzymana, a wszystko dzięki najbogatszej w historii siatce połączeń regularnych i czarterowych, która obejmować będzie około 100 tras. W sumie z lotniska ma skorzystać 3,3 mln pasażerów.