4 października 2016 r., po pomyślnie przeprowadzonym procesie certyfikacji, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał certyfikat dla lotniska Katowice-Pyrzowice, który oznacza spełnienie przez lotnisko wymagań unijnych. Certyfikat został wydany na czas nieokreślony.
Wraz z wejściem w życie rozporządzenia Komisji z 2014 roku, ustanawiającego wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk, wprowadzony został na poziomie unijnym nowy system certyfikacji, oparty na nowych zasadach i procedurach. Podstawą tego systemu jest standaryzacja wymagań dla lotnisk w całej Europie, przy jednoczesnym zachowaniu elastycznego i indywidualnego podejścia do infrastruktury lotniczej.
Aktualnie Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice jest czwartym w Polsce (po Bydgoszczy, Krakowie i Rzeszowie) lotniskiem, które uzyskało certyfikat po spełnieniu wymagań UE. Certyfikat zawiera specyfikacje, w których określono warunki funkcjonowania lotniska. Uwzględniają one m.in. operacje podejścia do lądowania w kategorii II oraz starty w ograniczonej widzialności (LVTO), czyli uprawnienia, które lotnisko Katowice-Pyrzowice (EPKT) uzyskało w zeszłym miesiącu i już z powodzeniem funkcjonują w trakcie mglistych jesiennych poranków.
Do końca 2017 roku wszystkie krajowe porty lotnicze, które obsłużyły ponad 10 000 pasażerów rocznie przez kolejne trzy lata, powinny przejść proces konwersji certyfikatu.
Katowickie lotnisko jest obecnie jednym z największych portów regionalnych w kraju. W 2015 roku odnotowano tu ponad 3 mln pasażerów, co było rekordową liczbą w stosunku do lat ubiegłych. W najbliższym czasie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje tu budowę nowej wieży kontroli ruchu lotniczego.