Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Katowice

Pyrzowice z infrastrukturą cargo, ale bez nowej drogi i kolei

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 20.06.2016

 

Pyrzowice z infrastrukturą cargo, ale bez nowej drogi i kolei
fot. Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice

Zobacz więcej na temat:

Lotniska krajowe
Katowice Airport

Więcej z regionu:

Katowice

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach zakończył ostatnio dwie duże inwestycje. Jedną z nich była budowa przylotniskowego cargo city. Nie obyło się jednak bez problemów – szczególnie z infrastrukturą dojazdową. Poza budową drogi, przeciwko której protestują mieszkańcy, pojawia się też pytanie o kolej.
Nowa infrastruktura cargo to potężne możliwości, jakie stoją przed katowickim lotniskiem. W 2015 roku obsłużono tu 17 tys. ton towarów, ale już niebawem statystyki te mają wzrosnąć nawet do 30 ton. Dzięki nowej infrastrukturze możliwe będzie znacznie szybsze rozładowywanie i załadowywanie samolotów oraz sortowanie przesyłek. Nowy terminal ma bezpośredni dostęp do płyty postojowej, która również była elementem rozbudowy.

Czego nie udało się zrealizować? Po pierwsze – dużą przeszkodą okazało się uzyskanie decyzji środowiskowej, niezbędnej do budowy drogi łączącej drogę ekspresową S1 z terminalem cargo. Główną przeszkodą są protesty grupy mieszkańców gminy Mierzęcice, przez teren której ma przebiegać projektowana droga.

Projektowanie drogi trwa od 2014 roku. Przedstawiciele lotniska zastrzegają, że obecny wariant wybrany został w toku konsultacji społecznych. Decyzja środowiskowa powinna zostać wydana w przeciągu najbliższych kilku miesięcy, by móc uzyskać pozwolenie na budowę w drugiej połowie roku. Nowa droga ma służyć pojazdom, które będą transportować towary z i do terminalu cargo. Jej długość to 3,5 km. W planach jest budowa jezdni o szerokości 7 m, oraz dwóch wiaduktów (nad linią kolejową i ul. Kolejową w Mierzęcicach) oraz dwóch rond: przy węźle z S1 i przy terminalu. Przewidywany koszt inwestycji to około 50 mln zł.

Druga przeszkoda dla sprawnego rozwoju cargo w Katowicach to brak połączenia kolejowego z lotniskiem. Pociągi są tu przede wszystkim istotne z punktu widzenia ruchu pasażerskiego, ale być może część towarów można by transportować właśnie tą drogą. Niestety, również w tym przypadku nie ma co liczyć na szybkie rozwiązanie sprawy.

Przedstawiciele lotniska przyznają, że optymalnie byłoby realizować równolegle dwa projekty połączenia kolejowego. Jedno z nich przebiegałoby przez Zawiercie do Tarnowskich Gór, drugie zaś – szybsze – prowadziłoby linią przebiegającą z Katowic przez Chorzów, Bytom i Piekary Śląskie. Linia Tarnowskie Góry – Zawiercie miałaby pełnić funkcje tranzytowe, bo umożliwiałaby połączenie z Warszawą, natomiast ta z Katowic pełniłaby rolę kolei aglomeracyjnej. W maju bieżącego roku PKP PLK odstąpiły jednak od umowy na opracowanie dokumentacji przedprojektowej pierwszego wariantu. Powodem miały być rażące opóźnienia w realizacji prac.

Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice to jeden z największych portów regionalnych w kraju. W 2015 roku odnotowano tu ponad 3 mln pasażerów, co było rekordową liczą w stosunku do lat ubiegłych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5