Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Radom

Radom z jasnym planem na przyszłość. Będzie emisja akcji

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 03.03.2016

 

Radom z jasnym planem na przyszłość. Będzie emisja akcji
fot. Port Lotniczy Radom

Więcej z regionu:

Radom

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W przyszłym roku Radom szykuje kilka inwestycji, dzięki którym samo lotnisko w kolejnych latach sukcesywnie będzie się pięło do góry (by w 2025 roku obsłużyć milion pasażerów i osiągnąć rentowność). Tak wynika z badań przeprowadzonych przez brytyjską firmę AMS i zaprezentowanych podczas poniedziałkowej sesji Rady Miejskiej. 
Podczas poniedziałkowej sesji Rady Miejskiej poza tak oczywistą rzeczą, jak pochwalenie się nowymi połączeniami, prezydent Radosław Witkowski podjął też inne tematy – w tym emisji akcji spółki, który ma być jednym ze sposobów na finansowanie Portu Lotniczego Radom. Miasto planuje wyemitować je w połowie tego roku. Prezydent nie chciał zdradzić, ile akcji i za jakie pieniądze chce wyemitować, oraz czy będą chętni na ich zakup. Wiadomo jednak, że pieniędzy będzie potrzeba sporo. Tym bardziej, że już w przyszłym roku w porcie ruszą długo oczekiwane inwestycje.

Pilny remont drogi startowej

Jedną z najważniejszych jest remont drogi startowej, ze względu na który lotnisko będzie musiało zostać zamknięte na trzy do pięciu miesięcy (wszystko zależy od przyjętej technologii remontu). Remont jest konieczny, ze względu na fakt, iż obecna droga nie spełnia przepisów unijnych, wchodzących w życie na początku 2018 roku. Mówią one szczegółowo o technicznych parametrach drogi startowej. Gdyby tę inwestycję pominięto, lotnisko musiałoby zostać zamknięte na stałe. O tym zresztą władze portu wiedzą od dłuższego czasu.

Szacunkowy koszt remontu drogi startowej to 44 mln zł. Poza inwestycją w drogę, konieczna jest jednak również budowa nowej płyty postojowej, gdyż obecna jest za mała. To kolejne 15,5 mln zł. Do tego dochodzi jeszcze budowa odwodnienia lotniska i zakup sprzętu handlingowego za łącznie 9,6 mln zł. W sumie na wszystkie te inwestycje port planuje przeznaczyć 65,5 mln zł.

Do tego dochodzi jeszcze budowa systemu ILS kategorii I, przy czym lotnisko nie precyzuje, kto miałby się zająć inwestycją – może to być PAŻP, ale również PRL.

Skąd pieniądze?

Aby zrealizować wszystkie te inwestycje, w latach 2016-2017 Port Lotniczy Radom planuje pozyskać drugą transzę finansowania Buy-Sell-Back w kwocie 45 mln zł, ale również wyżej wspomnianą emisję akcji czy przeprowadzenie rozmów z przedstawicielami Skarbu Państwa o szansach na wsparcie projektu przez objęcie udziałów w Spółce przez PPL. Poza tym planowane są również rozmowy z przedstawicielami Ministerstwa Obrony Narodowej w sprawie współdziałania w rozwoju infrastruktury lotniska, w tym jej wspólnego finansowania, procedowanie uzyskania przez spółkę nakładów poniesionych na utworzenie przejścia granicznego i kontynuację rozmów z przewoźnikami w sprawie uruchomienia kolejnych połączeń.

W sumie w latach 2016 – 2021 port na inwestycje chce przeznaczyć 192 mln zł. W ich zakres wchodzi przede wszystkim budowa mobilnej stacji paliw, modernizacja i rozbudowa dróg kołowania, system sterowania oświetleniem nawigacyjnym, kontenerowa wieża kontroli lotów, oraz wyżej wspomniane inwestycje (przewidziane na 2017 rok). W ostatnim etapie inwestycyjnym, zaplanowanym na lata 2019-2027 wydatki inwestycyjne sięgną 257,2 mln zł – pieniądze przeznaczone zostaną m.in. na budowę dróg szybkiego zjazdu, nowych dróg kołowania, terminalu docelowego, parkingu podziemnego i punktów kontroli.

Liczba pasażerów

Analizy firmy AMS, które opublikowano w prezentacji, mówią również o prognozach dotyczących liczby obsługiwanych pasażerów w porcie. W 2016 roku planuje się, że lotnisko odprawi 60 tys. pasażerów, za rok natomiast – 50 tys. podróżnych. Po tym czasie ruch w porcie będzie stale i dynamicznie rósł, osiągając wynik 180 tys. osób w 2018 roku i 470 tys. w 2020 roku. W 2025 roku port planuje przekroczyć poziom miliona pasażerów obsługiwanych w ciągu roku. To również data graniczna, gdy port zacznie na siebie zarabiać.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5