Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Dworce - Polska

RBF: Pieniądze na utrzymanie dworców z budżetu państwa

| mg źródło: 19.05.2011

 

RBF: Pieniądze na utrzymanie dworców z budżetu państwa
RI

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

- Według danych przez nas pozyskanych, na utrzymanie dworców kolejowych brakuje ok. 50 mln zł rocznie, a nie 135 mln zł, które z przewoźników chce ściągnąć Dworzec Polski nakładając opłatę dworcową. Te pieniądze powinny wpłynąć z budżetu państwa – powiedział dyrektor programowy Railway Business Forum podczas konferencji prasowej na peronach warszawskiego Dworca Wschodniego.

Railway Business Forum zaprezentował raport ws. rewitalizacji dworców kolejowych w naszym kraju. W konferencji wzięli również udział przedstawiciele przewoźników pasażerskich – Małgorzata Kuczewska-Łaska (prezes Przewozów Regionalnych), Piotr Zatorski (dyrektor biura handlowego Kolei Mazowieckich), Damian Grabowski (wiceprezes Arriva RP) oraz Donata Nowakowska (rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich).


- Dworzec Polski nie ma dokumentów koncepcyjnych, planu biznesowego. Fantazjowanie na temat pieniędzy, jakie spółka ściągnie od przewoźników, jest bez sensu – podkreślił Furgalski. – Na kolei jest bieda, więc ściąganie jakichś parapodatków nie ma racji bytu – zaznaczył. – Na dworcach kolejowych nie ma jednego gospodarza. To trzeba uporządkować. Nazwaliśmy to „jednym okienkiem kolejowym”. Dworzec Polski nie gwarantuje takiej sytuacji, ponieważ nie ma umów podpisanych z innymi spółkami infrastrukturalnymi – powiedział Furgalski. – Mamy poparcie wiceministra infrastruktury Andrzeja Massela, który uważa, że Dworzec Polski powinien być powiązany z PKP PLK, a nie z PKP SA, która powinna przestać istnieć – stwierdził. Jak podał, wprowadzenie przez Dworzec Polski opłaty dworcowej zaskutkuje tym, że przewoźnicy nie będą w stanie zapłacić tych pieniędzy. Już teraz operatorzy mają problemy z opłatami za dostęp do infrastruktury kolejowej. Mają więc dwa wyjścia – albo podwyżki cen biletów, albo zwiększenie dofinansowania od samorządów. – A jak wiemy, samorządy śpią na pieniądzach – stwierdził ironicznie Furgalski.


- Chcemy zaapelować do Ministerstwa Infrastruktury o przedstawienie rzetelnych analiz wysokości stawek opłaty dworcowej. Rozmawiałem niedawno z ministrem i był zaskoczony tym, że Dworzec Polski chce pozyskać 135 mln zł – powiedział Furgalski.


Dyrektor programowy RBF zaznaczył, że deficyt utrzymania dworców w Polsce to ok. 50 mln zł rocznie. Zamiast wprowadzenia opłaty dworcowej, fundusze te można pozyskać z budżetu państwa. Można np. zrezygnować z promocji dodawania biokomponentów do paliw, skoro jest to obowiązkowe – tłumaczył Furgalski.


- Najbliższy sercu przewoźnika jest tabor. W tym kierunku będą kierowane nasze nakłady finansowe. Dla nas liczy się przede wszystkim tabor i drogi. Dworce są bardzo potrzebne, ale organizatorzy przewozów w obecnym porządku prawnym nie mają obowiązku utrzymywania tych obiektów. Podobnie jest z przewoźnikami – stwierdziła prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska-Łaska.


- Płacimy na bieżąco, zarówno za dostęp do infrastruktury, wnosimy opłatę krawędziową, płacimy za korzystanie z kas i powierzchni wspólnych – wyliczał Piotr Zatorski z Kolei Mazowieckich. – Chcemy poprawy stanu dworców kolejowych, ale nie może się to odbyć po tak wysokich stawkach – zaznaczył.


- Integrator jest potrzebny. Teraz musimy zawierać umowa z kilkoma podmiotami, żeby zatrzymać się na jakiejś stacji. Tym integratorem powinien być zarządca infrastruktury. Jeżeli mamy płacić, powinniśmy też wymagać. Pieniądze powinny być racjonalnie wydatkowane. Tego na razie nie widzimy – podkreślił wiceprezes Arriva RP, Damian Grabowski.

 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5