Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Intermodal - Polska

Rekordowe wyniki przewozów intermodalnych koleją

| Paweł Rydzyński źródło: UTK/ RynekInfrastruktury.pl 07.09.2016

 

Rekordowe wyniki przewozów intermodalnych koleją
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Z danych, jakie opublikował Urząd Transportu Kolejowego wynika, że w II kwartale 2016 r. odnotowano rekordowe w historii wyniki jeśli chodzi o wielkość przewozów intermodalnych z wykorzystaniem transportu kolejowego w Polsce.
Według danych UTK, w drugim kwartale 2016 roku przewoźnicy towarowi w Polsce przetransportowali ponad 227 tys. jednostek intermodalnych, co stanowiło blisko 343 tys. TEU (1 TEU jest odpowiednikiem standardowego kontenera 20-stopowego). W porównaniu z II kwartałem 2015 roku ich liczba wzrosła o 32,29% (wg TEU: o 30,33%). UTK poinformował, że po raz pierwszy w historii łączna masa w przewozach intermodalnych wyniosła ponad 3 mln ton, a wykonana praca przewozowa przekroczyła 1 mld tonokilometrów.

Wielkość przewozów intermodalnych wyniosła w II kwartale br. 3 176,3 mln ton biorąc pod uwagę masę i 1 093 176,2 mln tonokm biorąc pod uwagę pracę przewozową. Jednocześnie, wzrósł udział przewozów intermodalnych w całości kolejowych przewozów towarowych, osiągając poziom 5,79% (wg masy) i 8,63% (wg wykonanej pracy).

W II kwartale 2016 r. kolejowe przewozy intermodalne realizowało 10 licencjonowanych przewoźników. Głównymi graczami na rynku, podobnie jak w poprzednich kwartałach, pozostawały spółki PKP Cargo, DB Cargo Polska i Lotos Kolej Łącznie osiągnęły udział w rynku ponad 80% (wg przewiezionej masy) oraz blisko 85% (wg wykonanej pracy przewozowej). Wyraźnym liderem jest PKP Cargo (43,1% udziału w rynku pod względem masy i 47,5% pod względem pracy przewozowej).

– Tak dynamicznie rosnący rynek intermodalu jest dobrym symptomem dywersyfikacji rynku kolejowych przewozów towarowych. Choć ładunki masowe nadal stanowią jego fundament, to intermodal ma coraz większy udział w rynku, a perspektywy jego rozwoju są optymistyczne i pozostają w związku z działaniami inwestycyjnymi i zarządczymi terminali kontenerowych portów morskich. By podtrzymać ten korzystny trend należy dążyć do skrócenia czasu przejazdu pociągów towarowych. Jednym z możliwych rozwiązań jest specjalizacja niektórych linii kolejowych i priorytetyzacja na nich ruchu towarowego – komentuje dla „RK” dr Marcin Wołek z Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskiego.

Należy spodziewać się dalszego wzrostu wskaźników przewozów intermodalnych z wykorzystaniem transportu kolejowego. Warto pamiętać, że już w październiku ma zostać otwarte drugie nabrzeże największego morskiego terminala kontenerowego w Polsce – DCT Gdańsk, który od strony lądu jest obecnie w ok. 1/3 obsługiwany koleją. Dzięki rozbudowie, roczna przepustowość DCT wzrośnie z obecnych ok. 1,5 mln do ok. 3 mln TEU rocznie. Z kolei w porcie w Gdyni kluczową inwestycją jest montaż obrotnicy, o średnicy 480 m, pozwalającej m.in. na obsługę kontenerowców o pojemności do ok. 10-12 tys. TEU. Obecnie terminale gdyńskie mogą obsługiwać jednostki o pojemności do 6-7 tys. TEU. Szacowany przez władze gdyńskiego portu termin oddania obrotnicy był już przekładany: obecnie przewidywany termin jej uruchomienia to koniec 2017 r.

Wśród kluczowych inwestycji w infrastrukturę PKP PLK planowanych do zrealizowania w ramach unijnej perspektywy 2014-20 znajdują się m.in. modernizacje linii kluczowych dla przewozów towarowych i obsługi portów. Mowa tu m.in. o linii nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia) oraz o dalszych pracach na linii 273 (Wrocław – Kostrzyn – Szczecin, tzw. Nadodrzanka). Planowane są również inwestycję w infrastrukturę „stykową” pomiędzy siecią PKP PLK w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, a wewnętrzną infrastrukturą portową.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5