Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Resort infrastruktury szuka oszczędności. 2+1 to jedno z rozwiązań

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 17.01.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Resort infrastruktury szuka oszczędności. 2+1 to jedno z rozwiązań
fot. Silar, commons.wikimedia.org, CCA (3)

 

W sieci dróg krajowych przekrój 2+1 funkcjonuje na odcinkach o łącznej długości prawie 70 km. Zaletą tego rozwiązania jest nie tylko znacząca poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przede wszystkim koszt budowy takich dróg jest dużo tańszy. Dlatego ten przekrój jest rozważany w odniesieniu do możliwości realizacji i finansowania PBDK 2014 – 2023.
Analizy rozwiązań

Łączna wartość zadań ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych wynosi 198 mld zł, natomiast limit finansowy na jego realizację to 107 mld zł. – Wielu niezależnych ekspertów wskazywało na nieracjonalnie wysokie koszty budowy dróg publicznych w Polsce. Działania optymalizujące mogą przynieść znaczące oszczędności. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie planuje jednak ograniczenia zakresu rzeczowego programu – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy MIB.

Obecnie resort pracuje nad koncepcją takiej realizacji programu, która pozwoli zachować standardy jakości i bezpieczeństwa. Analizowana jest optymalizacja kosztów budowy odcinków dróg, zarówno pod względem zastosowanych technologii jak i kosztów środowiskowych. Przewidywana jest też nowelizacja prawa zamówień publicznych. Z powodu dużej różnicę pomiędzy określonym w programie limitem a faktycznym kosztem realizacji, prowadzone są także analizy dotyczące pozyskania dodatkowych źródeł finansowania dróg, w tym m.in. dzięki drogowym spółkom specjalnego przeznaczenia oraz wykorzystaniu kapitału prywatnego. – Jednym z możliwych rozwiązań jest budowa dróg w układzie 2+1, tam gdzie jest to uzasadnione m.in. natężeniem ruchu. Będzie to jeden z wielu elementów, które mogą przynieść potencjalne oszczędności – zaznacza Elżbieta Kisil.

2+1 tylko indywidualnie

Pilotaże i analizy tego rozwiązania wykonywane były już w minionej dekadzie lat. W ich efekcie GDDKiA przygotowała instrukcję projektową tego przekroju. W zeszłym roku zasady przekroju 2+1 zostały wprowadzone do przepisów technicznych. Daje to dużo szersze możliwości sięgania do wersji drogi, która tworzy bezpieczne warunki ruchu jednocześnie go usprawniając.

Koszt budowy takiej drogi może być nawet 10-krotnie niższy od autostrady. – Obniżenie niektórych parametrów dróg czy zmiana technologii budowy może ściąć koszty nawet o 1/3 – podkreśla Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

O potrzebie racjonalnego wyważania potrzeb ruchu i zakresów drogowych rozwiązań przekonana jest Barbara Dzieciuchowicz – prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. Podkreśla, że na pewno można poszukiwać oszczędności w kosztach inwestycyjnych ograniczając rozmach form czy zakres niektórych elementów infrastruktury, jak też wykorzystując niektóre technologie nawierzchniowe, na przykład tzw. ciche drogi eliminujące konieczność instalowania ekranów akustycznych.

– Jeśli chodzi o parametry byłabym jednak ostrożna, by nie okazało się za kilka lat, że zaczniemy się na takich drogach „dusić” – zastrzega Barbara Dzieciuchowicz. – Może faktycznie są odcinki, gdzie można pomyśleć o 2+1. Ten przekrój jednak nie powinien stać się standardem. GDDKiA w zeszłym roku robiła pomiar ruchu, co daje możliwość podejścia do każdej inwestycji indywidualnie – podkreśla szefowa drogowej organizacji.

2+1 w uzasadnionych przypadkach

Raport z Generalnego Pomiaru Ruchu 2015 – jak poinformował Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA – w formie syntezy będzie udostępniony po 31 marca tego roku. Natomiast materiał opisujący szczegółowo wyniki pomiaru będą gotowe po 30 września. – Zatem trudno mówić o ewentualnych zmianach w profilu dróg planowanych do realizacji w ramach PBDK na lata 2014 – 2023 – zastrzega rzecznik GDDKiA.

Na pewno zmiany projektów nie będą możliwe dla tych zadań programu, które są już na zaawansowanym etapie przygotowań czy w trakcie procedur przetargowych i po ich finałach. Jan Krynicki zapewnia jednak, że dla inwestycji na wstępnych etapach możliwość wprowadzenia przekroju 2+1 będzie rozważana. Oczywiście wprowadzenie tego rozwiązania będzie możliwe tam, gdzie pomiary ruchu pokażą, że natężenie nie jest duże oraz jego prognozy nie wskazują dynamicznego wzrostu. Tam też będzie zachowywana rezerwa pod przyszłą rozbudowę.

Obecnie funkcjonują odcinki o przekroju 2+1 na drogach nr: 65 obwodnica Gołdapi (5,6 km) i obwodnica Olecka (7,6 km), 8 obwodnica Kępna (3,7 km), 2 obwodnica Siedlec (10,3 km), 59 obwodnica Mrągowa (6,5 km), 17 pomiędzy Piaskami a Łopennikiem (9,6 km), 50 obwodnica Żyrardowa (15,1 km) i S19 Stobierna - Rzeszów (9,4 km (od węzła Jasionka do Stobiernej).

W wersji PBDK na lata 2014 – 2023 zapisano 22 zadania, w których będzie zastosowany przekrój 2+1. Są to przede wszystkim projekty obwodniciowe. W tej chwili łączna długość takich dróg zaplanowanych w programie sięga około 315 km. Najdłuższy odcinek mierzy 74,5 km – jest to rozbudowa drogi krajowej nr 8 od Wrocławia do Kłodzka.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5