Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Porty i terminale - Zachodniopomorskie

RIPS: Trzeba odrzucić „pakiet portowy”

| Paweł Rydzyński źródło: RynekInfrastruktury.pl 10.11.2014

 

RIPS: Trzeba odrzucić „pakiet portowy”
Port w Świnoujściufot. www.phs.com.pl

Więcej z regionu:

Zachodniopomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Propozycje zawarte w projekcie rozporządzenia grożą powrotem do dawnych, zaniechanych regulacji, które hamowały rozwój usług portowych – w ten sposób szefowie Rad Interesantów Portu Szczecin i Portu Świnoujście oceniają propozycje zawarte w tzw. pakiecie portowym.
Chodzi o projekt „Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy w zakresie dostępu do rynku usług portowych oraz przejrzystości finansowej portów (2013/0157 COD)”; jego pełna treść dostępna jest tutaj.

Jak zauważył europoseł SLD Bogusław Liberadzki, wejście w życie nowych przepisów może oznaczać zagrożenie funkcjonowania dla rodzimych spółek zajmujących się obsługą statków w portach, które mogą zostać wyparte przez zagranicznych hegemonów. Z kolei Krzysztof Szymborski, prezes terminalu kontenerowego BCT Gdynia i szef Rady Interesantów Portu Gdynia, uważa że wejście w życie nowych przepisów może oznaczać zjawisko ręcznego sterowania decyzjami odnośnie działalności portów i spółek portowych. – Nie chcemy podejmowania arbitralnych decyzji przez nowe urzędy, które mają być ciałami decydującymi portu odnośnie ilości spółek, czy też wysokości taryf obowiązujących na terenie portu. Polskie ustawodawstwo dość dobrze rozwiązuje kwestię ram, w których poruszają się porty i funkcjonują spółki na ich terenie – stwierdził Krzysztof Szymborski.

Nowe przepisy to powrót do stałych, złych regulacji

Przeciwko wprowadzeniu nowych regulacji przez UE protestuje też biznes portowy z Pomorza Zachodniego. – Rady Interesantów Portów Szczecina i Świnoujścia są przeciwne wprowadzeniu Rozporządzenia. Obowiązujące w Polsce przepisy prawa realizują deklarowane intencje twórców Rozporządzenia. Propozycje zawarte w projekcie rozporządzenia grożą powrotem do dawnych, zaniechanych regulacji, które hamowały rozwój usług portowych – napisali we wspólnym oświadczeniu przewodniczący obu rad, Rafał Zahorski (Szczecin) i Tadeusz Stryjewski (Świnoujście).

Szefowie rad stwierdzają, że autorzy projektu rozporządzenia nie przeprowadzili analizy polskiego rynku portowego, który jest bardziej konkurencyjny niż w „starej” UE. – W portach polskich już dawno nastąpiło rozdzielenie sfery zarządzania portami od sfery eksploatacji i niezależni operatorzy działają na terenach administrowanych przez zarządy portów. Za zarządzanie odpowiada czynnik publiczny (państwo i gminy), za eksploatację przedsiębiorstwa prywatne. Funkcjonuje wolny rynek, prywatni operatorzy pozyskują ładunki i konkurują miedzy sobą. Z drugiej strony, powstały też niezależne struktury integrujące sferę eksploatacyjną, czyli Rady Interesantów Portów. Zaproponowana propozycja pakietu portowego to rozwiązanie dla państwowych portów, systemu istniejącego na południu Europy oraz polskiego systemu sprzed 1989 r. – piszą Zahorski i Stryjewski.

Przepisy nie spowodują osiągnięcia zakładanych celów

Ich zdaniem, regulacje prawne zawarte w treści rozporządzenia nie spowodują osiągnięcia zakładanych celów. Zgodnie z ich słowami, pod hasłem zmiany warunków funkcjonowania portów i poprawienia ich konkurencyjności, podejmuje się kroki zmierzające do całkowitej degradacji jakości świadczonych usług. – Najlepszym przykładem jest ustanowienie prawa do arbitralnego pozbawienia możliwości świadczenia usług w porcie, bez żadnego odszkodowania dla przedsiębiorcy pozbawianego źródła przychodu i z niedostatecznym zabezpieczeniem pracowników. Przywrócony w ostatniej wersji propozycji Rozporządzenia Artykuł 11, o wyłączeniu z regulacji usług przeładunkowych i pasażerskich, nie rozwiązuje pozostałych problemów. Historia zmian tego zapisu, zdaje się, świadczy o pragnieniu uzyskania krótkotrwałych efektów przez środowisko żeglugowe kosztem długofalowego rozwoju portów – uważają Rafał Zahorski i Tadeusz Stryjewski.

Rady Interesantów Portu Szczecin i Portu Świnoujście rekomendują albo odrzucenie rozporządzenia, albo jej zamiany na dyrektywę, czyli akt prawny, którego nie trzeba implementować na krajowym gruncie w sposób literalny, lecz jedynie stwarzający ramy prawne.
7 lat temu europosłom udało się zablokować analogiczne regulacje planowane do wdrożenia przez Komisję Europejską. Bogusław Liberadzki zapowiada, że podejmie obecnie działania zmierzające ponownie do zablokowania tej propozycji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5