DCT Gdańsk, polski największy terminal kontenerowy, rozpoczął budowę drugiego głębokowodnego nabrzeża w Porcie Północnym. Wczoraj plac budowy przekazany został wykonawcy i projektantowi – belgijskiej spółce N.V. BESIX.
– Zespół DCT Gdańsk, nasi udziałowcy, klienci i ludzie, którzy wspierają projekt budowy terminalu T2., czekali na ten dzień od ponad dwóch lat. Dotarcie do tego etapu nie było łatwe, ale dziś możemy być dumni z tego, że zrobiliśmy znaczący krok dla polskiego sektora kontenerowego. Wraz z drugim głębokowodnym nabrzeżem w DCT, zdolnym do jednoczesnej obsługi kilku statków, w tym największych statków kontenerowych świata, Polska, wraz z całym regionem Morza Bałtyckiego zyskała nową jakość w obsłudze połączeń oceanicznych – komentuje Maciek Kwiatkowski, prezes DCT.
Jak informuje DCT w komunikacie, prace budowlane, w tym przygotowanie terenu, zajmą 19 miesięcy. Przygotowanie placu budowy potrwa około 6 tygodni – później rozpocznie się „właściwa” budowa. Na tę inwestycję DCT zabezpieczyło środki w wysokości 290 milionów euro.
Środki pochodzić będą z kredytu.
DCT jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym w tym momencie terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki „oceaniczne” z Dalekiego Wschodu. Budowa nowego terminalu – którego infrastruktura zostanie połączona z istniejącym terminalem – pozwoli na podniesienie przepustowości z ok. 1,5 mln do ok. 3 mln TEU rocznie. Docelowo, w przyszłości władze DCT nie wykluczają rozbudowy – do przepustowości ok. 4 mln TEU rocznie.
Warto przypomnieć, że konkurencyjność DCT jako „bramy do Europy Środkow-Wschodniej” niedługo wzrośnie: trwa bowiem modernizacja linii kolejowej do Portu Gdańsk (linia 226 Pruszcz Gd. – Gdańsk Port Północny), której przepustowość po remoncie zwiększy się 5-krotnie. Jednocześnie jednak warto zauważyć, że w siłę rośnie też konkurencja:
kontenerowce oceaniczne niedługo powinna móc też przyjmować Gdynia.