Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Linie kolejowe - Lubuskie

Ruszyła budowa mostu kolejowego na Nysie Łużyckiej

| Emilia Derewienko źródło: PKP PLK 07.07.2015

 

Ruszyła budowa mostu kolejowego na Nysie Łużyckiej
fot. PKP PLK

Zobacz więcej na temat:

Linie kolejowe
PKP PLK
Mosty

Więcej z regionu:

Lubuskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rozpoczął się najważniejszy etap budowy granicznego mostu kolejowego Bielawa Dolna-Horka na międzynarodowej trasie z Polski do Niemiec. Inwestycja warta 23 mln zł zapewni dwa razy szybszy przejazd większej liczbie pociągów i możliwość transportu cięższych ładunków. Most istotnie poprawi jakość połączeń Wschód-Zachód.
Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe budowa mostu nad Nysą Łużycką prowadzona jest równolegle z rozbudową i elektryfikacją linii Knappenrode – Horka – granica państwa przez DB Netz AG, niemieckiego zarządcę infrastruktury kolejowej. Oba projekty toczą się dzięki dobrej współpracy zarządców infrastruktury kolejowej w ramach polsko-niemieckiej Grupy Infrastrukturalnej.

– Projekt mostowy istotnie poprawia sprawność i bezpieczeństwo przewozów na styku polskiej i niemieckiej sieci kolejowej oraz usprawnia połączenia na osi Wschód – Zachód. Nowy most i wcześniejsza modernizacja lini E30 Opole – Wrocław – Węgliniec – granica państwa oraz elektryfikacja linii po stronie niemieckiej stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego między sąsiednimi krajami. To sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźników towarowych i krótsza i bardziej komfortowa podróż dla pasażerów mówi Ireneusz Kluczyk, pełnomocnik Zarządu PKP PLK ds. organizacji procesów rozkładów jazdy i eksploatacji oraz przewodniczący polsko-niemieckiej Grupy Infrastrukturalnej.

Modernizacja międzynarodowej trasy toczy się równocześnie po stronie polskiej i niemieckiej. – Projekt polski łączy się bezpośrednio z naszą modernizacją i elektryfikacją odcinka Knappenrode – Horka – granica państwa. Po zakończeniu prac tą linią będą przewożone ładunki z morskich portów do południowych regionów Polski. Wygodniejsza podróż i sprawny transport towarów, to sukces możliwy do osiągnięcia dzięki dobrej współpracy PKP PLK i DB Netz – mówi Michael Wuth, dyrektor pionu ds. sprzedaży i rozkładu jazdy DB Netz AG Oddział Regionalny Południowo-Wschodni.

Przez nowy most szybciej, sprawniej, ciszej

Most nad Nysą Łużycka zastąpi starą przeprawę. Od lutego wykonano już prace rozbiórkowe: usunięto tor i wyeksploatowane konstrukcje mostu. Wykonawca zlikwidował też stare podpory oraz zbędne elementy żelbetowych przyczółków. Było to możliwe po uzyskaniu niezbędnych polskich i niemieckich dokumentów m.in. związanych z ochroną środowiska oraz pozwalających na rozpoczęcie robót.

3 lipca 2015 r. w fundamenty mostu wmurowano akt erekcyjny – rozpoczęła się budowa nowej przeprawy kolejowej nad Nysą Łużycką. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele polskich i niemieckich władz samorządowych oraz przedstawiciele polsko-niemieckiej Grupy Infrastrukturalnej, zarządców infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe i DB Netz AG, wykonawcy.

Dłuższy, niż poprzedni

Długość mostu wyniesie blisko 160 metrów – o 23 metry więcej, niż poprzedniej przeprawy. Obiekt zapewni przejazd pociągów po dwóch torach, ponad dwukrotnie szybciej – nie 50 km/h lecz 120 km/h. Inwestor zwiększy również nośność obiektu, czyli składy będą mogły wozić cięższe ładunki. Tory na nowym moście, podobnie jak zmodernizowana linia E30, zostaną zelektryfikowane.

Sprawny i bezpieczny ruch pociągów pomiędzy granicznymi stacjami – Węglińcem i Horką zapewnią nowoczesne urządzenia automatyki i telekomunikacji. Zadbano również o ochronę środowiska. Konstrukcja toru zapewni cichy przejazd pociągu, a montaż zabezpieczeń ograniczy zanieczyszczenia wody odprowadzanej z mostu.

Koszt realizowanego projektu „Modernizacja linii kolejowej E30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja” wynosi około 23 mln zł, z czego prawie 17,5 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5