Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Rynek budownictwa infrastrukturalnego na tróję z minusem

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl/KPMG 11.08.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Rynek budownictwa infrastrukturalnego na tróję z minusem
fot. ericpruis

Zobacz więcej na temat:

Raporty
Branża budowlana
KPMG
PZPB

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Firmy z branży budownictwa infrastrukturalnego z rezerwą odnoszą się do sytuacji na rynku. Liczą na nowe kontrakty i poprawę relacji z publicznym zamawiającym, ale na razie borykają się z niską rentownością, która powoduje, że brakuje środków na inwestycje w innowacje. Takie są wnioski z raportu „Stan otoczenia biznesowego sektora budowlanego w Polsce” zrealizowanego przez KPMG w Polsce oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Dominują zachowawcze oceny obecnej sytuacji rynkowej – zauważono w raporcie. Generalni wykonawcy i podwykonawcy obecną sytuację w sektorze budowlanym, w skali od 1 do 5 oceniają na 2,9. Z umiarkowanym optymizmem patrzą też w przyszłość, oceniając ją na 3,4 pkt.

Nadzieją dla przedsiębiorstw z branży infrastrukturalnej jest wzrost popytu, za którym – na co liczą szczególnie duzi wykonawcy – pójdzie możliwość zdobycia korzystnych zamówień. To pozwoliłoby firmom ustabilizować plany dotyczące produkcji i zatrudnienia. Na razie, pomimo dążenia do zwiększenia efektywności zarządzania i optymalizacji rozwiązań technologicznych rentowność w firmach jest niska.

Jakość nie przekłada się na cenę

– Przedsiębiorstwa budowlane chcą konkurować wiedzą inżynierską i projektową – metodami produkcji budowlanej. Wbrew obowiązującej opinii należy postawić na bardziej przemyślane projekty typu design and build – mówi, cytowany w raporcie, Rafał Bałdys, wiceprezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Oceniając własny sektor, przedsiębiorcy budowlani zwracają uwagę na jakość świadczonych usług oraz jakość personelu jako mocne strony polskich firm budowlanych. To jednak nie przekłada się na możliwość uzyskania wyższych cen w przetargach. Niższe zarobki nie pozwalają natomiast na planowanie inwestycji. Nieco lepiej jest jedynie w kontraktach realizowanych na rynkach prywatnych.

Jak oceniają przedsiębiorcy, największym błędem biznesu budowlanego jest zgoda na konkurencję cenową, która skutkuje presją na obniżanie cen i obniżanie kosztów usług podwykonawców oraz pracowników. Przedsiębiorcy sięgają więc po pracowników z krajów zza wschodniej granicy. Jednocześnie borykają się z brakiem dobrze wyszkolonych specjalistów.

Nadzieja w projektach publicznych

Większość respondentów z sektora budownictwa infrastrukturalnego szansy na rozwój upatruje we wzroście podaży projektów inwestycyjnych, zwłaszcza publicznych oraz w dostępności zasobów tj. kooperantów, maszyn i pracowników. Wykonawcy zauważają też, że firmy zaczęły ostrożniej kalkulować ryzyko i lepiej radzą sobie ze stabilnością finansową.

Jednak wspomniany brak środków na innowacje ogranicza firmom możliwość wchodzenia na rynki zagraniczne, gdzie nie da się konkurować wyłącznie ceną.

– Z wielu rozmów wynika pozornie sprzeczny obraz – wykonawcy chcą konkurować wiedzą i nowoczesnymi technologiami, ale nie rozwijają tego obszaru tak jak powinni. Wykonawcy nie obawiają się projektów typu design and build, pod warunkiem że programy funkcjonalno-użytkowe będą dobrze napisane, a zamawiający nie będą uciekać od kontraktowej odpowiedzialności za niedokładność opisu wymagań i stanu pierwotnego. A obecnie rynek – zwłaszcza zamówień publicznych – temu nie sprzyja – mówi Michał Skorupski, dyrektor w zespole doradczym dla administracji publicznej i infrastruktury w KPMG w Polsce.

Otoczenie stabilne

Przedsiębiorcy byli także proszeni o ocenę otoczenia gospodarczego. Określili je jako stabilne – 2,9 pkt w skali od 1 do 5. Jednak duże firmy budowlane zauważają, ze sytuacja związana z podażą robót budowlanych może się zmienić, co mogłoby spowodować silną destabilizację otoczenia gospodarczego sektora.

– W obecnej sytuacji mamy do czynienia z okresem wyczekiwania na zmiany na rynku. Duże nadzieje pokładane są w projektach infrastrukturalnych, natomiast jednocześnie widoczne są oznaki zniecierpliwienia przedsiębiorców. Wykonawców niepokoi istotna różnica pomiędzy deklarowanymi publicznymi planami inwestycyjnymi, a faktyczną podażą zamówień – mówi cytowany w raporcie Rafał Bałdys.

Sfera publiczna do poprawy

Jako najważniejsze bariery rozwoju w realizacji robót budowlanych wykonawcy wskazują kompetencje zamawiających (93,3%), terminowość płatności (91,1%), standardy kontraktów (88,9%) oraz etykę biznesu (75,6%). Kluczową kompetencją inwestora jest umiejętność weryfikowania dokumentacji, tymczasem w opinii respondentów – 93% wymaga ona poprawy.

Aktualna jest konieczność wzmacniania kompetencji zamawiających z sektora publicznego. Utożsamiają oni kompetencje zakupowe z prowadzeniem przetargu. Zakupy nie są rozumiane jako interaktywny proces z udziałem wykonawcy. Ciągle efektem procedury zamówieniowej jest umowa, a nie produkt. Problem terminowości płatności dotyczy przede wszystkim rynku prywatnego, w zamówieniach publicznych utrapieniem są natomiast kary umowne, które pozbawiają firmy płynności – komentuje w raporcie Michał Skorupski, dyrektor w zespole doradczym dla administracji publicznej i infrastruktury w KPMG w Polsce.

Zdecydowana większość przedsiębiorców uważa, że poprawy wymaga ustawa Prawo zamówień publicznych, a zwłaszcza stosowanie przepisów w tym obszarze. Przedsiębiorcy uważają, ze nadal problemem jest współpraca z zamawiającymi z sektora publicznego. Ich zdaniem wciąż mamy do czynienia z tymi samym ryzykami przerzuconymi na stronę wykonawców. Przedsiębiorcy zarzucają zamawiającym niekompetencję, brak jasnych zasad oraz brak decyzyjności.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5