Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Kolej | Intermodal - Polska

Rząd chce rozbudowy infrastruktury dla intermodalu

| Łukasz Kuś źródło: Rynek Kolejowy 29.01.2016

 

Rząd chce rozbudowy infrastruktury dla intermodalu
fot. Transport Publiczny

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rekordowe inwestycje na polskiej sieci kolejowej są kluczowe by transport szynowy stał się konkurencyjny wobec przewoźników drogowych. W strategii rządowej przewidziano także rozbudowę infrastruktury intermodalnej.
Obecnie jedną z przyczyn niewielkiego udziału kolei w przewozie kontenerów w Polsce jest zły stan techniczny wielu linii kolejowej i w konsekwencji niska prędkość przewozów. Tymczasem dla tej formy transportu czas dostawy jest kluczowy.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, w Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) przewiduje się realizację działań, które mają służyć zapewnieniu wzrostu udziału transportu intermodalnego w przewozach ładunków.

Planowanie działania obejmują modernizację i rewitalizację kolejowej infrastruktury liniowej i punktowej, wykorzystywanej w systemie przewozów intermodalnych (usytuowanej na sieci AGTC), modernizację i rozbudowę istniejących terminali intermodalnych oraz budowę nowych terminali i regionalnych centrów logistycznych. Przewiduje się też uzupełnienie istniejących węzłów multimodalnych o drogowe i kolejowe połączenia lotnisk z transportem drogowym i kolejowym.

Wytyczne unijne

SRT została tworzona z uwzględnieniem wytycznych określonych w polityce transportowej UE. W odniesieniu do transportu intermodalnego przewiduje się inwestycje związane na sieci AGTC w kierunku jej lepszego przystosowania do przewozów intermodalnych.

Rozwój platform multimodalnych planowany jest także na transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Wytyczne unijne zakładają rozwijanie funkcji multimodalnych lotnisk i portów morskich w sieci TEN-T poprzez ich łączenie z transportem drogowym i kolejowym oraz poprawę parametrów eksploatacyjnych na śródlądowych drogach wodnych w celu włączenia żeglugi śródlądowej w łańcuch dostaw w ramach transportu intermodalnego.

W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020 na wsparcie rozwoju transportu intermodalnego przewidziano ok. ok. 247 mln euro. Wsparcie finansowe będzie udzielane w trybie konkursowym w ramach działania 3.2 „Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych. CUPT planuje pierwsze konkursy w III kwartale tego rogu o czym pisaliśmy tutaj.

Konkursy nie zakłócają konkurencji

- Dla tej gałęzi transportu przewidziano tryb konkursowy wyboru projektów, gdyż jedynie taki tryb jest możliwy do zastosowania w przypadku prywatnych operatorów terminali kontenerowych. Tryb konkursowy gwarantuje równy dostęp do środków UE wszystkim zainteresowanym podmiotom i nie zakłóca konkurencji – wyjaśnia Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Dofinansowanie będą mogły uzyskać projekty polegające m.in. na budowie lub przebudowie infrastruktury terminali intermodalnych wraz z dedykowaną infrastrukturą drogową, bocznicami lub liniami kolejowymi służącymi połączeniu terminali intermodalnych z siecią kolejową lub drogową, zakup lub modernizacja urządzeń niezbędnych do obsługi terminali intermodalnych oraz zakup lub modernizacja taboru kolejowego.

Pomoc będzie mogła być udzielana przedsiębiorcom mającym siedzibę na terytorium jednego z państw członkowskich UE, którzy wykonują lub zamierzają wykonywać na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5