Podczas wtorkowego posiedzenia rządu zaakceptowany został dokument dotyczący strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce. Jego dokładna nazwa brzmi: „Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030”. Został on zaakceptowany w formie uchwały.
Przyjęcie planu oznacza przede wszystkim to, że do 2030 roku Odra (na całej długości) oraz Wisła (od Warszawy do Gdańska) mają osiągnąć status tras między narodowych. Potrzebne są do tego odpowiednie parametry drogi wodnej, które poprzez inwestycje mają zostać osiągnięte. Dodatkowo średnioroczny koszt modernizacji dwóch wymienionych wcześniej rzek w latach 2017-2020 będzie wynosić ok. 1,6 mld zł.
Strategia rozwoju wodnych dróg śródlądowych jest podawana jako jeden z priorytetów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Zakłada rewitalizację Odrzańskiej Drogi Wodnej, przywrócenie żeglowności Wisły od Warszawy do Gdańska oraz połączenie Odry, Noteci, Wisły i Bugu. Program obejmuje również budowę Kanału Śląskiego łączącego Wisłę i Odrę.
Jak podaje MGMiŻŚ – najważniejsze jest połączenie, we współpracy z południowymi sąsiadami, Odry, Łaby i Dunaju. Konsultacje na poziomie międzynarodowym dotyczące realizacji tych planów maja być bardzo zaawansowane. Rozpoczęty został proces ratyfikacji ONZ-towskiej konwencji AGN, która umożliwi włączenie polskich dróg wodnych do Europejskiego Systemu Transportu Wodnego.
Realizacja tej strategii planowana etapami w okresie kilkunastu lat ma kosztować ok. 70 mld zł. Te pieniądze mają uaktywnić polskie rzeki, których udział w przewozie towarów w Polsce obecnie wynosi jedynie 0,4%.
Więcej na temat głównych założeń planu możecie znaleźć tu.