Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Śląskie

S1: Obwodnica Węgierskiej Górki, czyli „pod górkę” na Słowację

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 25.09.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

S1: Obwodnica Węgierskiej Górki, czyli „pod górkę” na Słowację
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Śląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Droga łącząca Bielsko-Białą (od węzła Komorowice) ze Zwardoniem graniczącym ze Słowacją została dostosowana do wymagań trasy szybkiego ruchu, a więc spełniającej potrzeby międzynarodowego transportu. Choć jeszcze nie całkowicie. Oczekiwanym dopełnieniem ekspresówki jest 8,5-kilometrowa obwodnica Węgierskiej Górki. Tu jeszcze pojazdy grzęzną w „wąskim gardle”, dręcząc mieszkańców hałasem i spalinami. Ten brak ma też swoje konsekwencje w postaci niedopełnienia naszych międzynarodowych zobowiązań.
Przecinająca Śląsk droga Bielsko-Biała – Zwardoń przechodzi po słowackiej stronie, od granicznej miejscowości Skalité, w autostradę D3 wiodącą w stronę Bratysławy i dalej w kierunku adriatyckich wybrzeży. Po stronie polskiej dotąd droga ekspresowa na odcinku Bielsko-Biała (Komorowice) – Zwardoń (granica państwa z Republiką Słowacką) oznaczona byłą jako S69. Od 4 sierpnia 2016 r. nastąpiła zmiana w przebiegu części dróg ekspresowych (rozporządzenie RM z 19 maja br.) i ta droga jest teraz komplementarną częścią S1, wpisującej się w VI europejski korytarz transportowy.

Od Bałtyku po Adriatyk

W zawartym w 1995 roku porozumieniu między Ministrem Transportu RP a Ministrem Transportu, Poczty i Telekomunikacji Republiki Słowackiej (zmienianym w latach 2001 i 2007) strony zobowiązały się do stworzenia warunków dla prowadzenia ruchu ciężarowego bez ograniczeń na odcinku Żywiec – Čadca – Žilina. Powtórnie wolę współpracy strony potwierdziły wiosną 2013 roku. Wtedy ówczesny Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej podpisał ze słowackim Ministrem Transportu Budownictwa i Rozwoju Regionalnego Republiki Słowackiej deklarację o rozwoju połączenia drogowego Żywiec – Skalité, czyli drogi ekspresowej jeszcze wtedy S69 z autostradą D3.

Status transeuropejskiego korytarza to połączenie zyskało w 1999 r. Dokument w tej sprawie parafowali ministrowie właściwi dla spraw transportu Czech, Polski i Słowacji oraz komisarz ds. transportu Unii Europejskiej. W 2006 roku do opowiadających się za utworzeniem korytarza Bałtyk – Adriatyk dołączyły Włochy i Austria. Na obszarze Polski korytarz VI prowadzi z Gdyni, poprzez Katowice, Bielsko-Białą, Żywiec do granicy ze Słowacją w Zwardoniu.


Wyświetl większą mapę

Stan i zaawansowanie prac na trasach łączących Polskę i Słowację był omawiany na roboczych konferencjach, skupiających ministrów właściwych ds. transportu i przedstawicieli ich resortów, rządowych agent drogowych, jak też samorządów pogranicza oraz różnych organizacji społeczno - gospodarczych zainteresowanych usprawnieniem ruchu turystycznego i towarowego. Takie spotkanie miało miejsce też we wrześniu ubiegłego roku w Ciścu położonym w gminie Węgierska Górka. Wówczas przedstawiciele polskiej strony zapewniali o sfinalizowaniu budowy brakującego obejścia Węgierskiej Górki w 2020 r.

Zrobiono już wiele

Budowę blisko 12-kilometrowe obejścia Bielska-Białej ukończono w 2011 r., a rok wcześniej otworzono tunel w Lalikach (odcinek Szare – Laliki o dł. 4,7 km). Ekspresowy odcinek drogi od Bielska-Białej (węzeł Mikuszowice) do węzła Buczkowice oddano do użytku w listopadzie 2014 roku, a latem zeszłego roku fragment Buczkowice – Żywiec.
Ukończenie autostrady D3 mierzącej 59 km nastąpi w 2020 roku. Obecnie gotowy jest 7-kilometrowy odcinek Dolny Hricov – Hricovske Podhradie – Žilina, Strášov (2008 r.) oraz 6-kilometrowy jednojezdniowy odcinek Oščadnica – Čadca z tunelem Horelica (druga jezdnia powstanie do 2020 r.). Gotowy jest też 3-kilometrowy odcinek Skalité – Zwardoń. Jego dopełnieniem będzie właśnie budowany fragment Svrčinovec – Skalité. Ta budowa ruszyła w październiku 2013 r. Jest to najtrudniejszy fragment autostrady spośród dotąd realizowanych na Słowacji. Na odcinku o długości 12,3 km powstaje pięć mostów oraz dwa tunele. Otwarcie prowadzącego do Polski odcinka nastąpi jeszcze w tym roku, co umożliwi komunikacyjne połączenie województwa żylińskiego z województwem śląskim.

Na D3 powstaje też odcinek Žylina Strášov – Žylina Brodno, a w planach, już na lata po 2020 roku, są jeszcze fragmenty: Žylina Brodno – Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica oraz Čadca, Bukov – Svrčinovec.

Spełnienie zawartego porozumienia polsko – słowackiego w sprawie bezpośredniego połączenia drogowego na potrzeby międzynarodowego ruchu jeszcze potrwa jakiś czas. Tylko czy wystarczy cierpliwości tam, gdzie w przebiegu ekspresowej S1 funkcjonuje jej powiatowy substytut, czyli przejazd lokalną drogą?

Gdy nadjadą duże transporty?

W wyniku podniesienia parametrów technicznych drogą w stronę Słowacji podąża coraz więcej pojazdów, które muszą się przebić się przez intensywnie zabudowane tereny Węgierskiej Górki, Ciśca i Milówki. „Powoduje to ogromne zagrożenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, co jest przedmiotem protestów mieszkańców” – zaznaczał w ubiegły roku w interpelacji poselskiej Stanisław Szwed (PIS), wspierający lokalne środowiska w zabiegach o budowę brakującego odcinka.

A to na razie tylko ruch pojazdów lekkich. Ponieważ po drugiej stronie granicy nie oddano jeszcze drogi dostoswanej do przenoszenia większych obciążeń, u nas samochodowy ruch towarowy został ograniczony. To się zmieni wraz z uruchomieniem przez Słowaków trasy Svrčinovec – Skalité. – Może nie nastąpi to jeszcze w październiku, jak zakłada harmonogram robót na D3. Tam jest jeszcze wiele do zrobienia – ocenia Piotr Tyrlik, wójt Gminy Węgierska Górka. – Ale spodziewam się, że gdzieś na przełomie roku zostanie puszczony ciężki ruch i wtedy przejazd stanie się w ogóle niemożliwy – zaznacza wójt.

Już w tej chwili w okresie wyjazdów i powrotów weekendowych rozciąga się kilkukilometrowy korek od centrum Węgierskiej Górki do Milówki. – Jeśli więc ta droga po wprowadzeniu ciężkiego ruchu sama się nie zablokuje, to na pewno my ją zablokujemy – zastrzega wójt, podkreślając determinację lokalnych środowisk w walce o budowę obejścia Węgierskiej Górki.

Prawie znaczy wiele

Budowę obejścia Węgierskiej Górki dokumentacyjnie przygotowano do realizacji z rządowego programu budowy dróg krajowych na lata 2011 - 2015. Niestety, ostatecznie nie wpisano tej trasy do tego dokumentu. W kolejnym rządowym programie, tj. na lata 2014 - 2023, obejście Węgierskiej Górki, z szacowanym kosztem budowy 1,55 mld zł, znalazło się na liście rezerwowej, a więc do sfinansowania ze środków zaoszczędzonych na realizacji innych projektów drogowych rządowego programu. To wzburzyło lokalne środowiska.

„(…) powstał wówczas swoisty komitet jedności regionalnej. Poparcie dla budowy i jednocześnie sprzeciw wobec poczynań ministerstwa wyraziły władze innych gmin Żywiecczyzny, a także angażujący się od dawna w sprawę parlamentarzyści z poseł Pępek i posłem Szwedem na czele. Presja jaką wywarto, a być może i użyte argumenty, dały nadspodziewany efekt” – tak opisuje batalię o brakujący fragment ekspresówki Łukasz Gędłek na portalu zywiecinfo.pl. Tym sukcesem było wpisanie obwodnicy na listę podstawową PBDK, co zaznaczono też w dokumencie Śląsk 2.0. Ale to były deklaracje poprzedniej ekipy rządzącej.

Fiasko wniosku do CEF

Równolegle w poszukiwaniu środków na sfinansowanie kosztownej trasy, bo prowadzonej w trudnych warunkach górskiego terenu, inwestycję od 2013 roku przygotowywano do aplikowania o fundusze unijne. Obejście Węgierskiej Górki ujęto w dokumencie implementacyjnym do „Strategii rozwoju transportu do 2020 r.”, na liście rezerwowej projektów drogowych przewidzianych do sfinansowania z nowego instrumentu infrastrukturalnego Connecting Europe Facility – Łącząc Europę (CEF).

W lutym tego roku GDDKiA złożyła kolejne wnioski aplikacyjne o dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach CEF, w tym właśnie dotyczący projektu inwestycyjnego ostatniego śląskiego fragmentu w VI transeuropejskiego korytarzu. Zakres tego przedsięwzięcia objął budowę drogi ekspresowej o długości 8,53 km, rozbudowę 2 węzłów drogowych (Przybędza i Milówka) oraz budowę trzech mostów i pięciu estakad, a także dwóch tuneli drogowych: pierwszy w zboczu masywu Barania Góra (dł. 834 m) i drugi w zboczu masywu Białożyński Groń (dł. 984 m). Szacunkowa wartość projektu to 347 147 534 euro, z czego wnioskowana wysokość dofinansowania CEF to 203 651 038 euro.
Niestety, ten projekt nie znalazł się na liście rekomendowanych do wparcia. – W podsumowaniu wyników oceny przesłanej przez agencję INEA (Agencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i Sieci) napisano, że projekt, pomimo uzyskania pozytywnej oceny, nie został wskazany do wsparcia ze względu na ograniczenia budżetowe – poinformował Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.

Węgierska Górka zwiera szyki

Do GDDKiA oraz do resortu infrastruktury i budownictwa zostały przesłane pisma z pytaniami dotyczącymi losów obejścia Węgierskiej Górki i apelami o jego budowę. Pisma wysyłają nie tylko władze zainteresowanych gmin, tj. Węgierskiej Górki i Milówki, ale też sami mieszkańcy i reprezentujące ich organizacje. Wszyscy zwarli szyki w proteście wobec uciążliwego braku trasy objazdowej dla międzynarodowego ruchu.

Wójt Piotr Tyrlik nie ukrywa, że lokalne społeczności czują się wykiwane. Przypomina, że już w minionej dekadzie lat, kiedy przygotowywano roboty na odcinku Bielsko-Biała – Żywiec, inwestor zapewniał, że równocześnie ruszy budowa obejścia Węgierskiej Górki, by nie powstała kłopotliwa dla przejazdów luka w ciągu ekspresówki. Potem rozpoczęcie tych prac odkładano na kolejne terminy.

Wcześniej nie bez kłopotów powstawał odcinek Bielsko-Biała – Żywiec. Samorządy i mieszkańcy Żywiecczyzny intensywnie zabiegali o przyspieszenie tej realizacji. Obecnie aktywne pozostają gminy Węgierska Górka i Milówka, ale są wspierane przez pozostałe samorządy regionu. Zabiegający o obejście oczekują też wsparcia ze strony słowackich samorządów. Zwrócono się do nich o apelowanie do naszych władz o uzupełnienie szlaku S1.

– Słowacy upatrują w otwarciu na Śląsk bodźca do rozwoju gospodarczego, są więc zaniepokojeni, że strona polska nic nie robi. Kiedyś byliśmy w stosunku do ich prac na D3 w przodzie, więc oni czuli się zażenowani. Teraz Słowacy kończą swój przygraniczny odcinek autostrady i widzą, że na naszej trasie istnieje blokada. Sytuacja zatem jest niezdrowa – nie bez rozżalenia podsumowuje wójt Piotr Tyrlik.

2020 r. dalej aktualny

Wkrótce, już w październiku – jak informuje katowicki oddział GDDKiA – zostanie ukończona aktualizacja projektu budowlanego, raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz materiałów do decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej o nazwie „Budowa drogi ekspresowej S-69 Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, odcinek Przybędza – Milówka (Obejście Węgierskiej Górki)”.

– Z wnioskiem do Wojewody Śląskiego o wznowienie postępowania o udzielenie zgody na realizację inwestycji drogowej planujemy wystąpić w listopadzie br. Planowana data wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na realizację inwestycji to kwiecień 2017 r., data podpisania umowy z wykonawcą robót – marzec 2018 r. Zakończenie robót przewiduje się w sierpniu 2020 r. – podaje harmonogram inwestycji Marek Prusak z GDDKiA w Katowicach.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5