Droga ekspresowa S14, która domknie od zachodu pierścień obwodnic wokół Łodzi, będzie budowana. Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit zapewnił dziś podczas konferencji prasowej, że w najbliższych dniach do wykonawców zostaną wysłane zaproszenia do złożenia ofert cenowych.
Chodzi o dwa odcinki ekspresowej czternastki o łącznej długości 28,4 km. Zgodnie z dzisiejszymi zapowiedziami, podpisanie umowy z wykonawcami powinno nastąpić w połowie 2017 roku. To pozwoliłoby oddać zachodnią obwodnicę Łodzi do użytku w roku 2020.
Inwestycja, według szacunków, będzie kosztowała ok. 1,8 mld złotych. – Decyzja nie była łatwa, ponieważ limit funduszy na inwestycje drogowe wynosił 107 miliardów zł, a potrzebujemy blisko dwustu. Wielokrotnie rozmawialiśmy z premierem Piotrem Glińskim oraz parlamentarzystami i w końcu znaleźliśmy rozwiązanie, by zbudować S14. Dzięki tej drodze Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z w pełni ukończonym systemem obwodnic – powiedział dziś wiceminister Szmit.
Zachodnia obwodnica Łodzi na potrzeby realizacji została podzielona na dwa odcinki: odcinek I: od węzła Łódź-Lublinek do węzła Łódź-Teofilów (z węzłem) o długości 12,06 km oraz odcinek II: od węzła Łódź - Teofilów do drogi krajowej nr 91 w Słowiku (wraz z włączeniem do autostradowego węzła Emilia) o długości 16,34 km.
Przetarg ograniczony do tej pory oczekiwał na drugi etap. Dla planowanych odcinków zostały już wydane ostateczne decyzje zezwalające na realizację inwestycji drogowej.
W ubiegłym tygodniu pojawiły się doniesienia, że realizacja ekspresowej czternastki może być odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Niepokój wzbudziła wypowiedź Jerzego Szmita, który w czasie wypowiedzi w Sejmie stwierdził, że na razie nie może podać terminów realizacji tej trasy, która „w układzie komunikacyjnym kraju niczego nie poprawi”. – Patrzymy na system komunikacyjny jako całość i nie jesteśmy pewni czy ta trasa jest niezbędna – mówił jeszcze w ubiegłym tygodniu wiceminister
w rozmowie z portalem „Rynekinfrastruktury.pl”. Zaznaczał jednak, że realizacja kolejnych inwestycji jest analizowana.
Droga domknie komunikacyjny ring wokół Łodzi. Obecnie miasto ma obwodnicę z trzech stron: od północy jest to autostrada A2, od wschodu oddana w tym roku autostrada A1, natomiast od południa trasa ekspresowa nr 8.
Zachodniej obwodnicy oczekują m.in. podłódzkich miast: Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego.