Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Lubelskie

S17: Lubelskie bliżej Warszawy

| Agnieszka Gyra źródło: Monitor 14.10.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

S17: Lubelskie bliżej Warszawy
fot. GDDKiA
S17: Lubelskie bliżej Warszawy
S17: Lubelskie bliżej Warszawy
S17: Lubelskie bliżej Warszawy
S17: Lubelskie bliżej Warszawy
S17: Lubelskie bliżej Warszawy

Więcej z regionu:

Lubelskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kurów i Piaski łączy blisko 70-kilometrowy odcinek S17, który można pokonać nawet w 35 minut. Ostatni z fragmentów tej inwestycji, stanowiący część obwodnicy Lublina, oddano do użytku z końcem października ubiegłego roku. I już mało kto pamięta skalę batalii o budowę S17 w województwie lubelskim oraz wołanie, by nie odcinać regionu od stolicy. Dzisiaj o tym przedsięwzięciu mówi się jako o największej w ostatnich latach drogowej inwestycji w województwie lubelskim.
Walka o lubelski priorytet

Prekwalifikacje, a więc badanie rynku wykonawców pod kątem potencjałów i możliwości realizacyjnych S17 Kurów – Lublin – Piaski, rozpoczęły się z końcem 2009 r. Niestety nad inwestycją zawisła groźba znacznego przesunięcia realizacji w czasie. Budowa drogi S17 na tym odcinku nie została ujęta na liście podstawowej Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Znalazła się w załączniku zawierającym listę zadań planowanych do wykonania po 2013 r. Brak priorytetu dla tego zdania w przygotowanym jesienią 2010 roku projekcie rządowego dokumentu zmobilizował społeczność województwa lubelskiego – zwykłych mieszkańców, przedsiębiorców, związkowców, polityków i samorządowców – do walki o regionalny fragment S17.

Z początkiem 2011 roku na ulicach Warszawy pojawiły się billboardy z hasłem: „17. Nie odcinaj Lubelszczyzny od Warszawy”. Tę kampanię sfinansowali regionalni przedsiębiorcy. Przed uchwaleniem PBDK 2011-2015 walka wkroczyła w etap kulminacyjny i najbardziej wymowny. Skrzyknięci w Internecie kierowcy wjechali do stolicy z konduktem symbolizującym pogrzeb Lubelskiego. Nieco później odbyła się pikieta związkowców pod kancelarią premiera. Nie zabrakło też telewizyjnych spotów uświadamiających potrzebę budowy S17 i medialnych akcji zbierających głosy poparcia dla tej inwestycji w regionie. Ostatecznie S17 Kurów – Piaski wraz z przebiegającą w tym ciągu obwodnicą Lublina została wprowadzona na podstawową listę inwestycji rządowego programu.

Ujęcie w programie S17 zostało uznane przez Krzysztofa Hetmana, ówczesnego marszałka województwa lubelskiego, symbolicznym końcem określania regionu jako Polski B. – To dla nas ogromny skok cywilizacyjny – podkreślał marszałek w chwili, kiedy podano oficjalną informację o rządowej decyzji.

Otwarcie regionu

Droga od Kurowa do obwodnicy Piask, mierząca blisko 70 km, została ukończona w 2014 roku. – Cieszę się, że lubelski odcinek trasy S17 już powstał i możemy z niego korzystać. Jest to tym bardziej ważne, że jego budowa w pewnym momencie stanęła pod znakiem zapytania i tylko zdecydowanemu wspólnemu, podkreślam – wspólnemu, działaniu wielu grup zawdzięczamy to, że się udało, że pieniądze na jego realizację jednak się znalazły. Znaczenie trasy dla regionu jest kapitalne; poprawiło skomunikowanie z Warszawą, a tym samym z resztą kraju – podsumowuje Sławomir Sosnowski, obecny marszałek województwa lubelskiego.

S17 stanowi część drogi Warszawa – Lublin – gr. państwa, która jest szlakiem komunikacyjnym o znaczeniu krajowym i międzynarodowym (zaliczona jest do sieci dróg międzynarodowych jako E372). Wybudowany fragment łączy regionu ze stolicą oraz – przez powiązane drogi ekspresowe S19 i S12 – z pozostałymi ośrodkami w kraju i sąsiednich państwach. S17 zwiększa dostępność regionu i podnosi jego atrakcyjność inwestycyjną, jak również przyczynia się do rozwoju rynku turystyki, ułatwiając dojazd m.in. na Pojezierze Łęczyńsko – Włodawskie czy Roztocze. Ten region, dotąd w Polsce jeden z najsłabszych ekonomiczni, zyskał szansę przyspieszenia rozwoju gospodarczego i rynków zatrudnienia.

– Dalecy jesteśmy jednak od upatrywania źródła gospodarczych sukcesów regionu wyłącznie w otwarciu drogi S17. Nasze ambicje są dużo większe. Po pierwsze chcemy, żeby S17 przybrała swój ostateczny kształt, taki, jaki jest zapisany w kontrakcie terytorialnym, czyli prowadziła od Warszawy aż do granicy kraju w Hrebennem. Czekamy też na drogę S19, najpierw na odcinku Rzeszów – Lubartów. Przyda nam się również S12 od Lublina do granicy państwa, w kierunku przez Chełm – podkreśla marszałek Sławomir Sosnowski.

Województwo również angażuje się w poprawę własnych połączeń komunikacyjnych. W ostatnim czasie został zbudowany most w ciągu drogi wojewódzkiej nr 747, łączący województwo lubelskie z mazowieckim, wykonano też modernizacje kilku dróg (nr 835, 846, 815, 829, 837 i 801). – Mamy jednak świadomość, że samo lepsze skomunikowanie regionu zewnętrzne i wewnętrzne nie wystarczy do rozwoju. Dlatego pracujemy nad tworzeniem inwestorom coraz lepszych warunków do prowadzenia u nas działalności gospodarczej, inwestujemy w organizowanie misji gospodarczych, tworzymy dobry klimat dla biznesu. Tylko to w dalszej perspektywie gwarantuje rozwój i miejsca pracy dla mieszkańców – dodaje marszałek.

Ciąg dalszy artykułu znajdziesz w Monitorze, a w nim:
  • informacje o poszczególnych odcinkach drogi S17 w regionie
  • szczegóły na temat obwodnicy Lublina
  • wpływ drogi S17 na gminy, które przecina stara DK-17
  • kwestia utrzymania dawnej drogi krajowej

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5