Przed końcem października GDDKiA zaprosi wykonawców do składania ofert cenowych na drogę S19 od Kraśnika w kierunku do granicy województw lubelskiego i podkarpackiego. Chodzi w sumie o trzy odcinki realizacyjne.
Decyzję o wszczęciu drugiego etapu przetargu przekazał podczas konferencji prasowej w Lublinie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
Odcinki o których mowa mają w sumie 33 km. Składają się na nie fragmenty: Kraśnik – Janów Lubelski (18 km), obwodnica Janowa Lubelskiego (7 km) oraz Janów Lubelski – granica województw (8 km). Umowa na ich realizację, według zapowiedzi, ma być podpisana w przyszłym roku.
Trasa rozpoczyna się na obecnej DK-19 w miejscu włączenia obwodnicy Kraśnika. Następnie trasa omija miejscowości: Polichna, Modliborzyce i Janów Lubelski i przechodzi przez kompleks Lasów Janowskich omijając Łążek Ordynacki. Po przekroczeniu granicy województw dochodzi do węzła Zapacz koło Niska.
Droga jest zlokalizowana na terenach gmin: Kraśnik, Szastarka, Modliborzyce, Janów Lubelski, Jarocin, Ulanów i Nisko (woj. podkarpackie).
Droga powstanie jako dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu. Docelowo ma mieć jednak trzy pasy w każdym kierunku. W tym celu pozostawiona zostanie rezerwa w pasie dzielącym – teraz będzie miał szerokość 12 m, docelowo, po dobudowaniu trzeciej jezdni, 5 m.
Na projektowanej trasie powstanie pięć węzłów: Szastarka (nazwa robocza Polichna) – na skrzyżowaniu z łącznikiem do z drogi krajowej nr 19 i drogi powiatowej nr 2744L, Modliborzyce – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 857, Janów Lub. Północ (nazwa robocza Kopce) – na przecięciu z drogą gminną nr 108881L stanowiącą łącznik do drogi krajowej nr 19, Janów Lub. Południe (nazwa robocza Jonaki) - na skrzyżowaniu z łącznikiem do drogi krajowej nr 19 oraz Lasy Janowskie (nazwa robocza Łążek Ordynacki) - na skrzyżowaniu z drogą gminną nr 108889L, oraz łącznikiem do drogi krajowej nr 19. Zaplanowano także trzy miejsca obsługi podróżnych.
Obecnie w trakcie realizacji na terenie województwa lubelskiego jest 54,9 km dróg ekspresowych, a w przetargu kolejne 84 km. Z końcem listopada kierowcom będzie udostępniona zachodnia obwodnica Lublina, dzięki czemu ruch tranzytowy ominie centrum miasta. Łączna wartość inwestycji realizowanych i znajdujących się w przetargu na terenie Lubelszczyzny to ok. 4,5 mld zł. Lubelski oddział GDDKiA realizuje także inwestycje na terenie województwa mazowieckiego o łącznej wartości 2,3 mld zł.