Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

S19 powstanie w ramach planu Junckera?

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl 04.03.2015

PARTNERZY DZIAŁU


 

S19 powstanie w ramach planu Junckera?
fot. galibiati, morguefile.com

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Do minister infrastruktury i rozwoju trafił list europosła Tomasza Poręby, który pyta o aktywność rządu w sprawie realizacji polskich odcinków drogi ekspresowej S19 w ramach nowego Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych, potocznie zwanego planem Junckera.
315 mld euro na rozwój

Polski rząd zdecydował o wpisaniu polskich odcinków drogi ekspresowej S19 do planu Junckera wartego 315 mld zł. Trzyletni plan inwestycyjny został przedstawiony przez szefa Komisji Europejskiej Jean-Claude’a Junckera, a jego celem jest pomoc w ożywieniu wzrostu i zatrudnienia w osłabionej gospodarczo Unii Europejskiej.

Nowy Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych zostanie utworzony we współpracy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Będzie on opierał się na gwarancji o wartości 16 mld euro z budżetu UE w połączeniu z 5 mld euro przekazanymi przez EBI. Wkład finansowy do EFIS mogą też wnosić państwa członkowskie UE.

S19 powstanie w ramach EFIS?

Europoseł PiS zwrócił się do Marii Wasiak z pytaniem o to, czy kontynuowane są dalsze działania na rzecz uzyskania środków z EFIS na budowę S19. Aby trasa powstała, polskie władze muszą przygotować właściwą dokumentację oraz montaż finansowy dla inwestycji.

– Przede wszystkim potrzebne jest przedstawienie przez polski rząd dobrego uzasadnienia tej inwestycji, która powinna wpisywać się w wizję rozwoju sieci transportowych UE. Argumentów za budową szlaku Via Carpathia jest bardzo wiele. Trzeba wskazać zwłaszcza na brak dostępności komunikacyjnej Polski Wschodniej oraz przekonać KE, że Via Carpathia to przyspieszenie rozwoju wschodniej części UE, napływ inwestycji, poprawa bezpieczeństwa oraz wzrost przedsiębiorczości – wylicza Tomasz Poręba.

Jak zauważa europoseł, z dotychczasowych szacunków Komisji Europejskiej wynika, że około jedna trzecia przyszłych inwestycji realizowanych w ramach EFIS może dotyczyć transeuropejskich sieci transportowych, w tym ponad połowa budowy autostrad, ze szczególnym uwzględnieniem międzynarodowych szlaków komunikacyjnych.
Jednak włączenie polskich odcinków S19 do planu Junckera nie jest równoznaczne z pełnym sukcesem. Polska musi dobrze uargumentować potrzebę realizacji tej inwestycji.

Zdaniem Tomasza Poręby, pilnie należy wybudować podkarpacki odcinek trasy od Babicy do Barwinka na granicy ze Słowacją. – Jego budowa pozwoliłaby na otwarcie Polski na południe Europy i na wzmocnienie współpracy ekonomicznej i handlowej w tej części UE – mówi europoseł.

Część S19 powstanie

Do tej pory Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zagwarantowało realizację odcinków S19 z Lublina do Rzeszowa, które wpisano do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Po zakończeniu realizacji programu, w eksploatacji będzie się znajdowało nieco ponad 30% całego 609-kilometrowego ciągu trasy S19 w Polsce.

W projekcie PBDK 2014-2023 na liście podstawowej znalazły się odcinki drogi S19 o łącznej długości 157,5 km. W budowie jest już odcinek zachodniej obwodnicy Lublina, który realizuje Budimex. W województwie podkarpackim jeszcze w pierwszej połowie 2014 roku podpisano umowy na projektowanie i budowę odcinków drogi S19 Świlcza – Rzeszów Południe oraz Sokołów Małopolski Północ – Stobierna.

Jeżeli w ramach realizacji nowego programu budowy dróg uda się wygenerować odpowiednio duże oszczędności, być może uda się zrealizować dwa dodatkowe odcinki drogi S19 ujęte na liście zadań rezerwowych. Pierwsze to odcinek z Lublina do Lubartowa o długości 17,3 km i wartości 518,5 mln zł. Kolejny to fragment z Kielanówki do Babicy. Jego długość to 10,3 km, a szacowana wartość inwestycji to 1,3 mld zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5