Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Malopolska

Sądecczyzna szuka rozwiązania problemu przejścia dla TIR-ów na Słowację

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 24.10.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Sądecczyzna szuka rozwiązania problemu przejścia dla TIR-ów na Słowację
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Malopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Firmy przewozowe z Sądecczyzny czekają na umożliwienie przejazdu ich TIR-om przez jedno z trzech przejść granicznych na Słowację, znajdujących się w tym regionie Małopolski. Zasadniczy problem tkwi w braku dobrych dróg po drugiej stronie granicy. – Rozwiązaniem stosunkowo łatwym do wprowadzenia na stronie polskiej byłoby udostępnienie dla ruchu ciężarowego przejścia granicznego Muszynka - Kurov – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Marek Pławiak, starosta nowosądecki.
Nowe niewiele poprawiło

Od roku funkcjonuje w ciągu drogi krajowej nr 87 nowy most graniczny nad Popradem, łączący Piwniczną-Zdrój ze słowackim Mniszkiem. Inicjatywę budowy tego przejścia i modernizacji wiodącej do niego drogi krajowej nr 87 wspierały m.in. władze powiatu nowosądeckiego. Przejście miało pobudzić gospodarkę doliny Popradu, a też ułatwić małopolskim firmom dojazd do ich zagranicznych kontrahentów. – Nie stwierdzam zauważalnego ożywienia wymiany towarowej, ani aktywności gospodarczej na Sądecczyźnie po zakończeniu tej inwestycji – ocenia starosta nowosądecki Marek Pławiak.

Na przejściu granicznym Piwniczna - Miniszek dopuszczony jest tylko ruch samochodów osobowych i turystycznych autokarów. Mimo dostosowania nośności mostu do przenoszenia ciężkiego ruchu w tym miejscu obowiązuje ograniczenie przejazdu dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 7,5 tony.

– Wynika to ze stanowiska strony słowackiej, która jako powód wskazuje przebieg drogi przez czynne osuwiska w rejonie Mniszka nad Popradem. Ale nie tylko to wpływa na spadek zainteresowania tym obszarem. Przypomnę, że przez kilka ostatnich dziesięcioleci, na skutek złego stanu drogi krajowej pomiędzy Piwniczną i Mniszkiem została znacznie ograniczona dostępność tego przejścia dla większości pojazdów. Spadło więc zainteresowanie przekraczaniem granicy w tym miejscu zarówno przez turystów, jak i przewoźników, i to nie tylko ze strony polskiej. Wpłynęło to także na spadek zainteresowania potencjalnych przedsiębiorców inwestowaniem w tym obszarze – tłumaczy Marek Pławiak.

Starosta liczy, że jednak tereny na Sądecczyźnie ponownie staną się atrakcyjne dla inwestorów. Czynnikiem, który może bezpośrednio na to wpłynąć, jak zauważa, będzie usprawnienie połączeń drogowych w tej części województwa małopolskiego, w tym zapewnienie dogodnego dojazdu do przejścia granicznego z autostrady A4. Również istotne będzie równoległe zniesienie przez władze Słowacji ograniczeń na tamtejszych drogach.

Przewoźnicy oczekują zmiany

W Małopolsce brakuje drogowych przejść granicznych dla ciężkiego ruchu towarowego. Dlatego przewoźnicy, gdy okazało się, że przejście w Piwnicznej nie będzie im udostępnione, podjęli protest. Pisaliśmy o tym problemie TUTAJ 

– Firmy przewozowe w dalszym ciągu naciskają na umożliwienie przejazdu samochodów ciężarowych przez jedno z trzech przejść granicznych znajdujących się w powiecie nowosądeckim. Ich argumenty są dla mnie w pełni zrozumiałe i uzasadnione. Problem w tym, że władze powiatu nie mają podstaw formalnych, by bezpośrednio wpłynąć na zmianę obecnej sytuacji. Do przejścia Piwniczna - Mniszek prowadzą drogi krajowe z obu stron granicy i o zakresie ich dostępności decydują właściwe organy rządowe obu państw – przypomina starosta Marek Pławiak.

Niemniej samorządy regionu podejmują samodzielne próby rozwiązania problemu. Jak informuje Marek Pławiak, w rezultacie rozmów z burmistrzem Miasta i Gminy Uzdrowiskowej Muszyna uzyskano wstępną zgodę na dopuszczenie przez przejście w Piwnicznej przejazdu samochodów ciężarowych, należących do przewoźników zarejestrowanych na terenie miast i gmin Krynica, Muszyna, Piwniczna i Rytro (strona polska) oraz powiatu Stara Lubovnia (Słowacja).

– To jest nadal analizowane przez władze Muszyny. Ta zmiana zostałaby wprowadzona na okres jednego miesiąca i pozwoliłaby uzyskać informacje, w jakim stopniu wzrośnie natężenie ruchu na drogach prowadzących do przejścia. Należy przewidywać, że może wystąpić nacisk przewoźników także z innych obszarów regionu o objęciu ich wyłączeniem z przestrzegania ograniczeń tonażu na przejściu Leluchów – Cirć, co może skłonić władze Gminy Uzdrowiskowej Muszyna do wycofania się z wprowadzonych doraźnie rozwiązań – zastrzega starosta nowosądecki.

W tym przypadku obawy budzi to, że całkowite udostępnienie przejścia dla ruchu samochodów ciężarowych spowoduje wzrost emisji (głównie hałasu i zanieczyszczeń), które doprowadzą do utraty przez Muszynę statusu uzdrowiska.

Drugie wyjście

– W rozmowach zarówno z przewoźnikami, jak też z przedstawicielami Zarządu Województwa Małopolskiego, do którego należy polityka regionalna, wskazywano, że rozwiązaniem najmniej uciążliwym dla środowiska i stosunkowo łatwym do wprowadzenia na stronie polskiej byłoby udostępnienie dla ruchu ciężarowego przejścia granicznego Muszynka - Kurov – informuje Marek Pławiak.

Do przejścia granicznego Muszynka - Kurov prowadzi droga krajowa nr 75 Brzesko – Nowy Sącz – Muszynka. Problemem jest dojazd od strony słowackiej, gdzie do przejścia prowadzą drogi kategorii III, czyli odpowiadające kategorii naszych dróg wojewódzkich. Na długości około 7,5 km wymagają co najmniej przebudowy i wzmocnienia. – Konieczne byłoby uzgodnienie stanowisk właściwych ministrów Polski i Słowacji o zwiększeniu dostępności tego przejścia i w ślad za tym pomoc rządu Słowacji dla ich samorządów, pozwalająca sfinansować te prace – podkreśla Marek Pławiak.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5