Dziś samochody ruszyły Tunelem pod Martwą Wisłą. Wcześniej było zwiedzanie i symulacje wypadków. Od teraz tym 1,3-kilometrowym obiektem mogą jeździć kierowcy. Tunel, którego drążenie trwało trzy lata jest teraz jest teraz najważniejszym elementem Trasy Słowackiego w Gdańsku. Zakończenie inwestycji oznacza także zmiany w gdańskiej komunikacji.
Duża inwestycja
Tunel nie tylko łączy gdańską dzielnicę Letnica z rejonem Westerplatte i Portem Północnym, jest też najważniejszym elementem Trasy Słowackiego, która wraz z Trasą Sucharskiego stanowi tzw. „ramę komunikacyjną” Gdańska. Koszt budowy odcinka tunelowego to 885 mln zł.
– Z tunelu skorzystają mieszkańcy Gdańska jadący w kierunku Elbląga i Warszawy. Pozwoli on też odciążyć nieco drogi w centrum miasta i wpłynie na rozwój funkcji portowych i logistycznych w okolicach Portu Północnego – podkreśla prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, który jako pierwszy przejechał tunelem samochodem ze zwycięzcą licytacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, który zaoferował największą kwotę właśnie za możliwość przejazdu jako pierwszy tunelem.
Nowa tradycja
Uruchomienie tunelu poprzedził „dzień otwarty”, który odbył się w sobotę 23 kwietnia. Mieszkańcy mieli wyjątkową okazję przejść, przebiec i przejechać rowerem pod Martwą Wisłą. Wyjątkową, bo już od następnego dnia do tunelu wolno wjechać jedynie samochodem. W dniu otwartym przez tunel przeszło, przebiegło i przejechało na rowerach blisko 40 tysięcy osób.
Prezydent Paweł Adamowicz zapowiedział nową gdańską tradycję: na wniosek rowerzystów, każdego roku, w przedostatnią sobotę kwietnia organizowany będzie przejazd rowerowy tunelem – na pamiątkę jego otwarcia.
Tunel drążony wielką maszyną
Tunel wykonany został metodą drążoną, za pomocą maszyny wiercącej TBM (Tunnel Boring Machine). Specjalna maszyna do drążenia tunelu została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska w październiku 2012 roku. Wykopanie dwóch nitek tunelu zajęło maszynie – nazwanej Damroką – dwa lata. Później wykonane zostały przejścia poprzeczne między tunelami, a następnie – montaż wyposażenia i instalacji. Do budowy obu nitek tunelu użyto 1076 betonowych pierścieni o wadze ok. 118 000 ton. W tunelach już po wydrążeniu znalazło się prawie 4 300 ton stal, 25 000 metrów sześciennych betonu i 1 600 ton asfaltu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.
Otwarcie tunelu to zmiany komunikacyjne w Gdańsku. Od dziś do centrum miasta nie wjadą ciężarówki powyżej 24 ton, a wiele linii autobusowych zmieni swój bieg. Nowymi trasami pojadą linie 112, 124, 158, 166, 188, 212, 258.