Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Pomorskie

Samorządowcy apelują o budowę S6. Na razie nie ma dobrych wieści

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 17.11.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Samorządowcy apelują o budowę S6. Na razie nie ma dobrych wieści
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Pomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Sejmik województwa zachodniopomorskiego przyjął uchwałę, w której apeluje o pilną realizację trasy S6 oraz S11 na całym przebiegu. Wcześniej w sprawie ekspresowej szóstki apelowały także władze i środowiska społeczne z Pomorza. Na razie brak jednak sygnałów, by te starania miały przynieść skutek. – Koszt budowy tej drogi jest niemal dwukrotnie wyższy niż budowy autostrady A1 – mówił wczoraj w Sejmie wiceminister infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit. Wskaźniki dotyczące ruchu są natomiast nieporównywalne.
Niepokój o losy budowy S6 pojawił się jeszcze na początku października, kiedy to wiceminister Jerzy Szmit w sejmowej wypowiedzi wskazał na inne priorytety dla województwa pomorskiego. W listopadzie na konferencji prasowej dotyczącej inwestycji w województwie zachodniopomorskim wiceminister stwierdził, że droga będzie budowana, ale na razie nie wiadomo w jakim terminie. W podobnym tonie wypowiedział się wiceminister Kazimierz Smoliński. Na komunikaty te zareagowały m.in. władze Słupska oraz regionu pomorskiego. Teraz dołączyli do nich sąsiedzi.

Droga ważna dla Polski Północnej

– Sejmik województwa Zachodniopomorskiego wyraża swoje zaniepokojenie negatywnymi sygnałami (…) dotyczącymi możliwości zaniechania budowy S6 na terenie województwa pomorskiego oraz brakiem decyzji w sprawie budowy S11 na całym odcinku na terenie Polski – napisali zachodniopomorscy radni w stanowisku, które ma być przekazane do Prezesa Rady Ministrów.

Radni argumentują, że S6 jest najważniejszą trasą dla województw pomorskiego i zachodniopomorskiego. Łączy miedzy innymi największe miasta Polski północnej: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk. Stanowi też połączenie portów morskich od Świnoujścia i Szczecina do portów Trójmiasta oraz jest częścią m.in. międzynarodowej drogi E28 Berlin – Mińsk Białoruski.

 
Źródło; GDDKiA

Trasa ta warunkuje rozwój terenów Polski północnej przez wykorzystanie potencjału portów morskich, specjalnych stref ekonomicznych pasa nadmorskiego oraz obszarów wzrostu gospodarczego jakie tworzą największe miasta tego regionu – argumentują radni wojewódzcy z Zachodniego Pomorza.

Zwracają też uwagę na znaczenie tej drogi dla ruchu turystycznego na środkowym Pomorzu. „Szczególnie w okresie letnim drogi prowadzące na wybrzeże są sparaliżowane, szczególnie dotyczy to odcinka drogi krajowej nr 11 Kołobrzeg – Koszalin, która będzie realizowana jako część wspólna S11 z S6" – napisano w stanowisku, które zwraca także uwagę na pilną potrzebę realizacji ekspresowej jedenastki na całym przebiegu, co ma znaczenie dla rozwoju całej Polski Zachodniej.

To zbyt drogie

– Koszt budowy drogi S6 od Koszalina do Gdańska szacowany jest na poziomie 5,7 mld zł – powiedział wczoraj w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. – To jedna z najdroższych inwestycji drogowych w Polsce, gdyby chcieć ją realizować – powiedział wiceminister.

Jak porównał, koszty te są blisko dwukrotnie wyższe niż te, które przewidziano na budowę ostatniego odcinka autostrady A1. – Możemy porównać wagę tych inwestycji biorąc pod uwagę choćby obciążenia ruchem, znaczenie dla spójności komunikacyjnej Polski. To są niewspółmierne wskaźniki – mówił wiceminister. Na stosunkowo niskie obciążenie ruchem wskazywał też niedawno wiceminister Kazimierz Smoliński.

Porównania niezasadne

– Nie przemawia do nas – przedstawicieli pomorskich samorządów, organizacji pozarządowych i ośrodków akademickich, przedsiębiorców oraz mieszkańców województwa pomorskiego – argumentacja wskazująca drogę S6 jako mniej obciążoną w stosunku do innych dróg krajowych – pisali jakiś czas temu we wspólnym stanowisku przedstawiciele regionu pomorskiego. Jak wskazywali, na niektórych odcinkach DK-6 średni dobowy ruch roczny znacznie przekracza liczbę 20 tys. samochodów, osiągając nawet 41 tys., natomiast na obwodnicy Trójmiasta 70 tys. samochodów. „Droga ekspresowa S6 należy do najważniejszych połączeń drogowych województwa pomorskiego oraz stanowi jedno z najważniejszych powiązań krajowego i europejskiego systemu transportowego” – twierdzą Pomorzanie.

Ich zdaniem, S6 wraz z autostradą A1 i budowaną ekspresową siódemką S7 będzie stanowiła kręgosłup transportowy nie tylko województwa, ale i Polski Północnej. Odwołują się także do Strategii odpowiedzialnego rozwoju, że obszar zachodniej części województwa został wskazany w projekcie Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jako obszar zmarginalizowany.

Czy te argumenty mają szansę się przebić? Na razie odpowiedzialny za drogi wiceminister Jerzy Szmit stanowczo trzyma się danych o obciążeniu ruchem i znaczenia i znaczenia dla spójności komunikacyjnej całego kraju. – Takie fakty musimy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji – mówił. Przypomniał, że na realizację PBDK jest 107 mld zł, a ich wartość szacowana jest na blisko 200 mld. – To są konkretne inwestycje, które są na liście, a na które nie ma pieniędzy. Musimy podejmować decyzje o tym, które będziemy realizowali dzisiaj, które jutro, które pojutrze, a które popojutrze – powiedział.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5