Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Samorządy muszą poczekać na nową ustawę metropolitalną

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 15.04.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Samorządy muszą poczekać na nową ustawę metropolitalną
fot. Pixabay

Zobacz więcej na temat:

Prawo
Ustawa metropolitalna

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wojewodowie, samorządy i eksperci, jak również posłowie zgłaszają do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji swoje wątpliwości i uwagi dotyczące ustawy o związkach metropolitalnych. – Opinie te potwierdzają mankamenty i braki obecnie obowiązującej ustawy, co uniemożliwia jej zastosowanie – poinformowało portal Rynek Infrastruktury.pl biuro prasowe resortu. W związku z tym MSWiA prowadzi analizę zapisów ustawowych i zamierza przedstawić projekt nowych rozwiązań w tym zakresie.
Resort spraw wewnętrznych i administracji zapewnia, że nowe przepisy będą racjonalne i możliwe do wdrożenia. Nad ich wypracowaniem współpracuje z wojewodami, Narodowym Instytutem Samorządu Terytorialnego, a także z Górnośląskim Związkiem Metropolitalnym.

Informacja MSWiA jednoznacznie potwierdza, że ustawa o związkach metropolitalnych, przygotowana przez poprzedni rząd i uchwalona przez Sejm minionej kadencji, jest nieczynnym aktem. Zatem przyjdzie jeszcze poczekać na wprowadzenie nowej formy administrowania na szczeblach samorządów lokalnych, jaką jest instytucja powiatu metropolitalnego.

Ustawa nie była zła

Świadomość potrzeby powołania powiatu metropolitalnego zrodziła się wraz z początkiem polskiej samorządności. Ta regulacja była oczekiwana szczególnie na Śląsku, gdzie już od lat 90. ubiegłego stulecia samorządy zaczęły tworzyć zręby tej koncepcji, powołując najpierw Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, a w 2007 roku Górnośląski Związek Metropolitalny.

– Dłużej będziemy mniej konkurencyjni jako całość – zaznacza w kontekście ostatnich decyzji Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic. – Dla Gliwic nie jest to może powód do bicia na alarm. Radzimy sobie bardzo dobrze. Natomiast mniejsze miasta konurbacji, słabsze ekonomicznie, a jest ich wcale nie mało, tracą najwięcej. Ustawa jest naprawdę pilnie potrzebna – podkreśla Zygmunt Frankiewicz i dodaje, że jeśli już rząd podjął decyzję o jej zmianie, to trudno – takie jego prawo. I apeluje, by nowa regulacja powstała szybko, bez zbędnej zwłoki.

Prezydent Gliwic podkreśla, że śląskie miasta były już przygotowane do stworzenia związku metropolitalnego. – Istnieje bardzo szerokie porozumienie w tej sprawie samorządów konurbacji górnośląskiej – zaznacza. Przy tym zwraca uwagę na konieczność integracji transportu publicznego regionu. – Jednak brak rozporządzeń do ustawy, a ostatecznie zamiaru jej przyjęcia, to poważnie odsuwa w czasie – mówi Zygmunt Frankiewicz. A jest to tym istotniejsze, że w system transportu publicznego w ramach metropolii należy włączyć również kolej.

– Obecnie obowiązująca ustawa nie jest zła. Nie musi być zmieniana – uważa prezydent. – Zapewne, po jakimś czasie, jej nowelizacja byłaby potrzebna. Należało ją wdrożyć i po zebraniu wszystkich bieżących uwag ewentualnie poprawić, doprecyzować – podkreśla Zygmunt Frankiewicz.

Ustawa w obecnym kształcie nie rozwiązuje żadnych problemów

– Ta ustawa była niedopracowana i to w wielu miejscach – podsumowuje ustawę o związkach metropolitalnych Michał Wójcik, poseł Prawa i Sprawiedliwości. Jako przykład wady ustawy przytacza przepisy dotyczące organów związku metropolitalnego. Zarząd związku według tej ustawy ma składać się z trzech osób. – Przy czym o ważności uchwały podjętej przez zarząd decyduje spełnienie warunku większości głosów. Wystarczyłoby, że jeden członek zarządu z jakiegoś powodu nie mógł uczestniczyć w posiedzeniu i mamy sparaliżowany cały związek metropolitalny – tłumaczy poseł. 

Zdaniem Michała Wójcika ustawa w przyjętym kształcie nie rozwiązuje ani problemów transportu, ani spraw innych dziedzin gospodarki komunalnej. – Można powiedzieć, że dotąd obowiązujące przepisy w zupełności wystarczą, by móc spełnić to wszystko, co ta ustawa daje, a ona tak naprawdę niewiele daje – podkreśla poseł.

W opinii posła ustawa jest ułomna jeżeli chodzi o kompetencje. – One są bardzo małe dla związku metropolitalnego. Nie będziemy mieli więc do czynienia z prawdziwymi metropoliami, w takim znaczeniu, w jakim funkcjonują one w państwach zachodniej Europy. A jednocześnie popieram całkowicie zdanie premier Beaty Szydło, że ustawa nie przyniesie zrównoważonego rozwoju całego kraju – podkreśla Michał Wójcik, zwracając uwagę na odmienne sytuacje różnych regionów kraju. Na Śląsku jego zdaniem metropolia powinna funkcjonować już od lat 90. ubiegłego stulecia. – Ale zupełnie inna jest sytuacja obszarów Polski, gdzie mogłyby powstać metropolie zgodnie z tą ustawą. Rodzi się jednak pytanie: czy byłby to metropolie w tym rozumieniu, w jakim się je definiuje. Innymi słowy: ci co byli biedni, byliby jeszcze biedniejsi. A to w ogóle nie wpisuje się w naszą politykę – zastrzega poseł.

W przekonaniu posła ustawa była politycznym sygnałem, że PO i PSL wreszcie coś zrobiły po ośmiu latach dyskusji nad związkami metropolitalnymi. – I na końcówce poprzedniej kadencji przepchnęły projekt, który ma sporo wad. Chcę zaznaczyć, że to nie oznacza, by taki obszar jak Śląsk, gdzie są tak silne powiązania pomiędzy miastami, powinien być pozbawiony metropolii – zastrzega Michał Wójcik. Zwraca jednak uwagę, że kwestie metropolii wymagają rozważenia, dogłębnych analiz i przedstawienia albo gruntownej nowelizacji, albo zupełnie nowej propozycji, opowiadając się równocześnie za opcją nowego projektu.

Michał Wójcik uważa, że w tworzeniu nowej regulacji przede wszystkim należy dobrze rozważyć kwestię liczby mieszkańców jako wskaźnika, który decyduje o powołaniu związku metropolitalnego. W drugiej kolejności wymienia konieczność analizy zakresu jego kompetencji. – Trzecia sprawa dotyczy wydzielenia środków w budżecie państwa. Łatwo wskazać udział w podatku dochodowym PIT. Ale ja chciałbym wiedzieć, jak są zabezpieczone środki w budżecie państwa, czyli finasowanie tego organizmu – podkreśla poseł.

Jako istotną czwartą kwestię nowego projektu ustawy podkreśla konsultacje, których zabrakło w prawdziwym sensie tego działania w procedowaniu ostatecznie uchwalonej ustawy. – To nie jest tak, że ktoś przywozi w teczce ustawę, a reszta ma się do niej dostosować. Ustawę krytykowałem od początku jej procedowania. Nie obwiniam prawników, którzy pomagali w jej tworzeniu, obwiniam polityków, którzy dla celu politycznego byli gotowi przepuścić taką ustawę – podsumowuje poseł Michał Wójcik.

Samorządy czekając na ustawę nie zmarnują czasu

Andrzej Dziuba, prezydent Tychów, przypomina, że samorządowcy z Górnośląskiego Związku Metropolitalnego do dawna zabiegali o stworzenie podstaw prawnych dla metropolii. Jako sukces postrzegali uchwalenie przez Sejm ustawy o związkach metropolitalnych. Prezydent Tychów zaznacza, że nadal ma nadzieję na wydanie rozporządzeń wykonawczych uruchamiających działanie tego aktu.

– To dobra ustawa, nie idealna, ale na pewno w znacznym stopniu odpowiadająca naszym oczekiwaniom – wyraża opinię Andrzej Dziuba. – Jednak jeżeli przyjdzie nam jeszcze czekać, ten czas nie zostanie zmarnowany. Będziemy mieli czas na bardziej precyzyjne przygotowanie wszystkich szczegółów, związanych zwłaszcza z podstawowym zadaniem jakie nakłada na nas ustawa metropolitalna, czyli z funkcjonowaniem transportu publicznego – podsumowuje prezydent.
Podkreśla też, że utworzenie związku metropolitalnego pozwoli na zacieśnienie współpracy miast skupionych w aglomeracji, a przy finansowym wsparciu z budżetu państwa na bardziej dynamiczny rozwój całego obszaru.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5