Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Skanska: Stawiamy na silną obecność w terenie

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 31.03.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Skanska: Stawiamy na silną obecność w terenie
fot. Skanska

Zobacz więcej na temat:

Biznes
Skanska
Piotr Janiszewski

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Skanska ma w portfelu zamówień 2,4 mld zł, w czym spory udział mają zadania realizowane na zlecenie samorządów. – Stawiamy na silną obecność w terenie – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Piotr Janiszewski, dyrektor zarządzający Skanska.
RynekInfrastruktury.pl: Jak można podsumować rok 2015 z perspektywy firmy Skanska? 

Piotr Janiszewski, Skanska: 2015 rok był rekordowy jeśli chodzi o wyniki, jakie wypracowaliśmy w ramach Grupy Skanska na polskim rynku. Osiągnęliśmy skonsolidowane przychody w wysokości 5,5 mld zł i blisko 470 mln zł zysku operacyjnego. Oznacza to, że podnieśliśmy zyskowność o ponad 18% w stosunku do roku 2014. Nasza część wykonawcza – Skanska S.A. osiągnęła najwyższą marżę operacyjną spośród wszystkich tego typu jednostek Skanska na świecie. W ubiegłym roku zrealizowaliśmy ponad 1100 kontraktów kubaturowych i inżynieryjnych, a wyprodukowaną przez 12 miesięcy mieszanką mineralno-asfaltową moglibyśmy połączyć Gdańsk z Zakopanem.

Mocno pracowaliśmy nad dalszym umocnieniem naszej pozycji na rynkach lokalnych. Obecnie Skanska to ponad 20 oddziałów i 60 filii, mamy swoje struktury w praktycznie każdym powiecie.

Rok 2015 to także czas, kiedy skoncentrowaliśmy się na wdrażaniu nowych technologii. Stosowaliśmy technologię BIM zarówno na małych, jak i dużych projektach, na wszystkich etapach realizacji inwestycji – podczas oferowania, projektowania, wykonawstwa oraz pomiarów powykonawczych. Na budowie zbiornika wodnego Świnna Poręba wykonaliśmy skanowanie laserowe 3D. Wykorzystywaliśmy przy budowie dróg mieszkankę pochodzącą z recyklingu materiału pozyskanego z rozbiórki istniejącej drogi i wybudowaliśmy unikalną w skali kraju kładkę z żywicy termoutwardzalnej, której elementy nie ulegają korozji biologicznej ani chemicznej, są odporne na wilgoć, promieniowanie UV oraz temperaturę.

Jakie najważniejsze kontrakty firma zrealizowała w tym okresie?


W 2015 roku z zakresu budownictwa inżynieryjnego zrealizowaliśmy kilkaset projektów drogowych, mostowych i kolejowo-tramwajowych. Do najważniejszych zakończonych w ubiegłym roku kontraktów należy drugi etap Drogowej Trasy Średnicowej w Toruniu, dojazdy do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z węzłami integracyjnymi, pierwszy etap budowy drogi wojewódzkiej nr 768 z Brzeska do Koszyc – od węzła autostradowego A4 w Brzesku do Mokrzysk, nowy odcinek DW 728 z Łopuszna do Małogoszczy w woj. świętokrzyskim, modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko Kamienna – Suchedniów.

Zakończyliśmy także prace przy budowie drogi wojewódzkiej nr 981 na odcinku Sędziszowa – Bobowa, obwodnicy Czarnkowa, drugim odcinku ul. Nowolazurowej w Warszawie czy realizację kładki dla pieszych i rowerzystów nad rzeką San w Przemyślu. Wykonywaliśmy projekty tramwajowe na Śląsku i w Olsztynie.

Mieliśmy też udział w realizacji Green Velo – największego projektu infrastruktury rowerowej w Polsce. W ramach tej inwestycji wykonaliśmy trasę rowerową na terenie powiatu braniewskiego w gminie Frombork, wraz z unikalną na skalę ogólnopolską, kompozytową kładką łączącą przeciwległe brzegi rzeki Baudy.

Jaki jest portfel zamówień Skanska na 2016 rok?

Nasz portfel zamówień wynosi 2,4 mld zł. Jego podstawą są małe i średnie projekty, ale jesteśmy także obecni na rynku dużych kontraktów inżynieryjnych i kubaturowych i mamy utworzone struktury do ich realizacji. W styczniu podpisaliśmy umowę o wartości blisko 335 mln zł brutto na rozbudowę drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odc. Ia: Wyszków – węzeł „Poręba”.

Trzynastokilometrowy odcinek trasy wraz z infrastrukturą mostową oraz urządzeniami towarzyszącymi zrealizujemy dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii takich jak BIM, modele 3D, skaning laserowy czy dron. To nie jedyny duży projekt drogowy, na którym wykorzystamy innowacyjne technologie. Obecnie projektujemy 8,4 km obwodnicy Miechowa w ciągu DW 783, na której również stosujemy BIM.

Na jakim rynku koncentruje się obecnie firma – na inwestycjach krajowych, czy samorządowych?

Stawiamy na silną obecność w terenie, a więc na rozwój jednostek regionalnych. Dzięki lokalnym strukturom możemy realizować projekty w praktycznie każdym województwie i regionie. Jesteśmy zainteresowani zarówno małymi i średnimi projektami realizowanymi przez samorządy, jak i dużymi kontraktami, które wykonujemy na zlecenie wojewódzkich zarządów dróg czy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Te mniejsze projekty będą na rynku zawsze i dają nam niezależność od środków unijnych. Przy wyborze kontraktów kluczowe jest dla nas to, czy projekt jest „dobry” według naszej terminologii. Przykładamy dużą wagę do analizy ryzyka. Składamy oferty tylko na takie projekty, których przeanalizowane ryzyko jest do przyjęcia przez firmę i daje nam możliwość zarządzania nim. Relacje ze wszystkimi klientami, niezależnie od tego, jak duży projekt nam zlecają, opieramy na zasadach partnerstwa oraz regułach wynikających z „Kodeksu postępowania Skanska”.

Jakie są oczekiwania i obawy firmy u progu nowej perspektywy finansowej?

Rok 2015 był z pewnością trudnym rokiem, ponieważ kończyły się projekty z poprzedniej perspektywy unijnej, a środki z nowej, aktualnej perspektywy nie znalazły się jeszcze na rynku. Obecny, 2016 rok powinien być jednak czasem pozytywnych zmian na polskim rynku budowlanym. Nowa pula środków unijnych przyczyni się do realizacji kolejnych inwestycji infrastrukturalnych i budowlanych w ramach zamówień publicznych.

Unijne inwestycje na drogach i torach wystartują już w tym roku, a największego wzrostu w tym segmencie rynku możemy się spodziewać do 2018 roku. Teraz, u progu nowej perspektywy unijnej, ważne jest, aby firmy budowlane nie powtórzyły błędów sprzed kilku lat, kiedy doszło do skumulowania inwestycji infrastrukturalnych przez Euro 2012.

Dużym problemem na rynku staje się brak wykwalifikowanych specjalistów. Dzisiaj jest to już widoczne w branży kolejowej, elektrycznej, teletechnicznej czy sanitarnej. Ten problem uwidacznia się również w grupie wykwalifikowanych pracowników produkcyjnych. Jako największy i według niezależnych rankingów najlepszy od lat pracodawca w branży budowlanej, staramy się tym ryzykiem zarządzać poprzez świadomą politykę personalną ukierunkowaną nie tylko na zatrudnianie, ale też na zatrzymanie najlepszych specjalistów w firmie.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5