Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Skanska wykona betonową S8 Wyszków – Poręba

| Redakcja źródło: Rynekinfrastruktury.pl 29.01.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Skanska wykona betonową S8 Wyszków – Poręba
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku podpisała umowę z firmą Skanska na rozbudowę drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od Wyszkowa do węzła Poręba. To pierwszy z trzech mazowieckich odcinków S8 realizowanych przez białostocki oddział GDDKiA. 
Kontrakt opiewa na 335 mln zł i obejmuje 13-kilometrowy odcinek wraz z infrastrukturą mostową oraz urządzeniami towarzyszącymi. Prace potrwają do lipca 2018 r. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych na terenie Mazowsza i największy kontrakt realizowany obecnie przez Skanska. Wykonawca zapowiada, że przy jego realizacji wykorzysta nowoczesne technologie, takiej jak BIM, modele 3D, skaning laserowy czy dron.

Inwestycja w liczbach

S8 to droga klasy S, gdzie zaprojektowana prędkość to 100 km/h, a nośność 115 kN/oś. Nowy odcinek będzie posiadał dwie jezdnie o szerokości 10,5 m każdy, pas dzielący o szerokości 10 m oraz pobocza nieutwardzone o szerokości 1,25 m każde. Jezdnie będą posiadać po dwa pasy ruchu i po jednym pasie awaryjnym.

– W ramach robót drogowych wykonamy blisko 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8, drogi dojazdowe, trzy węzły drogowe: „Trzcianka”, „Knurowiec”, „Poręba” wraz z drogami dojazdowymi, poprzecznymi, skrzyżowania, dwa punkty kontroli pojazdów, chodniki, zjazdy, zatoki autobusowe, system odwodnienia powierzchniowego i wgłębnego oraz przepusty drogowe, także te pełniące funkcje przejść dla zwierząt – wymienia Wojciech Chojecki, kierownik budowy, Skanska. – Ponadto rozbudujemy drogi i przebudujemy ciągi komunikacyjne krzyżujące się z nową inwestycją. Zakres prac obejmie też rekultywację terenu w miejscu rozbiórek istniejących dróg - dodaje.

Obiekty inżynierskie

wykonawca będzie miał także do wykonania prace mostowe i konstrukcje inżynierskie. Trasa S8 na tym odcinku będzie posiadała łącznie 16 wiaduktów i mostów, 38 przejść dla zwierząt oraz 13 przepustów.

Ponadto w związku z koniecznością wycięcia drzew w związku z realizacją inwestycji, Skanska wykona także nasadzenia kompensacyjne. – Będzie to zieleń przydrożna, osłonowo-izolacyjna, przy przejściach dla zwierząt, ozdobna i funkcjonalna, a także dogęszczająca las – wyjaśnia Zbigniew Hamerlink, dyrektor zespołu projektów w Skanska.

Budowa będzie prowadzona w sąsiedztwie terenów leśnych Puszczy „Białej” objętych ochroną w ramach Natura 2000.

Dwa etapy

Prace zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszy etap robót to wybudowanie nowej jezdni drogi ekspresowej po stronie prawej – od węzła Trzcianka do końca odcinka Ia – wraz z drogami dojazdowymi oraz obiektami inżynierskimi. – W tym etapie ruch pojazdów będzie się odbywał po istniejącej drodze krajowej – zapowiada Piotr Stępień, kierownik projektu w Skanska. - W pierwszym etapie wybudujemy też drogę dojazdową od początku odcinka do węzła Trzcianka wraz z obiektami inżynierskimi.

Drugi etap będzie polegał na wybudowaniu dwóch jezdni drogi ekspresowej od początku odcinka do węzła Trzcianka. – Na tym etapie prac ruch pojazdów zostanie skierowany na nowo wybudowaną drogę dojazdową – wyjaśnia Kierownik Projektu.

Następnie zostanie rozebrana istniejąca konstrukcja jezdni drogi krajowej i wybudowana jezdnia lewa drogi ekspresowej od węzła Trzcianka do końca odcinka wraz obiektami inżynierskimi. – W trakcie budowy tego odcinka ruch samochodów będzie się odbywał po nowej prawej jezdni drogi ekspresowej – kontynuuje.

BIM, modele 3D, skaning laserowy, dron

Podczas realizacji projektu Skanska skorzysta z dostępnych dla budownictwa nowoczesnych technologii.

– Zastosujemy systemy sterowania maszyn 3D wyposażonych w modele numeryczne realizowanego projektu (to model trójwymiarowy, umieszczony w przestrzennym układzie współrzędnych X, Y, Z) – mówi Piotr Stępień. – Na pełną kompatybilność pracy z modelami 3D i maszynami 3D pozwoli nam zastosowanie najnowszych instrumentów geodezyjnych – do obmiarów robót ziemnych w celu sporządzania cyklicznych bilansów robót wykorzystamy drona, natomiast skaning laserowy (również mobilny) posłuży do cząstkowych oraz końcowej inwentaryzacji elementów budowy – wyjaśnia kierownik projektu. – Do mobilnej pracy z dokumentami posłużą nam tablety IPAD z zainstalowanym programem PLANGRID – dodaje.

Wykorzystanie technologii BIM ma efektywny wpływ na wykorzystanie zasobów w ramach projektu, zapewnia lepsze przygotowanie oraz koordynację prac w trakcie realizacji inwestycji.

Technologia washbeton

Konstrukcja drogi ekspresowej S8 zostanie wykonana w technologii nawierzchni sztywnej wykonanej z betonu cementowego z wykończeniem w technologii tzw. washbeton. Tego typu rozwiązanie dobrze się sprawdza na nawierzchniach dróg szybkiego ruchu, takich jak autostrady i drogi ekspresowe i jest coraz szerzej stosowane.

- Dobrze wykonane nawierzchnie z betonu cementowego są bardziej trwałe od nawierzchni z mieszanek bitumicznych. Pozwalają na lepsze rozłożenie obciążenia poruszających się po nich pojazdów, są trwalsze w porównaniu z nawierzchniami asfaltowymi i tańsze w utrzymaniu i eksploatacji – komentuje Wojciech Chojecki, ze Skanska. – Ponadto nawierzchnie z betonu cementowego wykończone w technologii washbeton to tzw. ciche nawierzchnie. Poruszające się po nich pojazdy generują niższy poziom hałasu wytwarzany przez koła – podkreśla kierownik budowy.

Jednym z najważniejszych elementów budowy drogi o nawierzchni betonowej jest sprawna i szybka produkcja oraz jego dostawa w miejsce wbudowania. W tym celu w pobliżu placu budowy Skanska ustawi dwie wytwórnie betonu, które będą produkować beton cementowy wyłącznie na potrzeby budowy. Do transportu betonu będzie zaangażowanych kilkadziesiąt jednostek transportowych – specjalistyczne betonowozy tzw. betoniarki oraz samochody ciężarowe.
Wcześniej Skanska wykonała nawierzchnię z betonu cementowego na odcinku DK–18, natomiast w 2012 r. na odcinku drogi S8 „Oleśnica (węzeł Cieśle) – Syców (Syców Wschód)”.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS