Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Energetyka | Biznes - Śląskie

S&P: Ceny węgla będą spadać

| Emilia Derewienko źródło: S&P 13.03.2015

 

S&P: Ceny węgla będą spadać
fot. Kompania Węglowa

Więcej z regionu:

Śląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jesteśmy przekonani, że ceny węgla energetycznego pozostaną pod naciskiem, ze względu na wzrost odnawialnych, bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii w światowym miksie energetycznym – piszą autorzy raportu z firmy S&P.
W pierwszej połowie 2014 roku Kompania Węglowa doświadczyła ostrych niedoborów płynności i przyjęła pokaźne wsparcie od rządu. Te czynności podkreśliły istotność węgla w polskiej gospodarce i ekonomii. Węgiel energetyczny jest regionalnym produktem, zatem bliskość klienta i specyfikacje jakościowe stwarzają bariery do rozróżnienia wyceny pomiędzy Polską i rynkiem zagranicznym.

Od roku 2012 ceny węgla w Polsce poruszają się, do pewnego stopnia, po linii kryteriów europejskich. Jesteśmy przekonani, że ceny węgla energetycznego pozostaną pod naciskiem, ze względu na wzrost odnawialnych, bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii w światowym miksie energetycznym.

Wszystkie grzechy polskiego górnictwa

Gwałtowny spadek cen węgla energetycznego odsłonił kosztowną strukturę utrzymania węglowych przedsiębiorstw i niższą, w porównaniu z australijską, południowoafrykańską i rosyjską, pozycję konkurencyjną. Dla przykładu, polski kontrolowany przez państwo eksporter węgla, Węglokoks, zanotował 2,4 mln ton eksportowanego drogą morską węgla energetycznego, w przeciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2014 roku, ze spadkiem 51% rok do roku.

Naszym zdaniem największą niedogodnością polskich graczy węglowych, w porównaniu z głównymi eksporterami węgla są:
- podziemne kopalnie. Głębokość niektórych kopalni w Polsce dochodzi do 1,2 tys. m, co niesie ze sobą konieczność lepszej wentylacji, większej ilości zatrudnionych górników i pracę podziemną ciężkich maszyn. W dodatku struktura pewnych organów wydobywczych rudy może mocno skomplikować podziemne prace i zwiększyć ich ryzyko;
- ogromna ilość drogiej siły roboczej. Przemysł górniczy w Polsce zatrudnia około 100 tys. górników, którzy są zrzeszeni i oczekują przy tym stosunkowo wysokich zarobków, znacznie wyższych od średniej pensji krajowej;
- wysokie koszty utrzymania wymogów kapitałowych. Na szczycie kosztów operacyjnych, których wymaga podziemne górnictwo aby przetrwać, są wysokie wydatki na drążenie tuneli (w blokach węgla), szybów, itp.

Będzie gorzej?

Deficyt węgla koksującego w regionie, wraz ze światowymi cenami koksowania skutkował silnym wzrostem EBITDA do połowy roku 2013. Wzrost ten przestał rosnąć od momentu spadku cen węgla koksującego od 210 dol. za tonę w 2012 roku do 120 dol. za tonę w roku 2014.

W 2013 roku większość przedsiębiorstw węglowych w regionie zanotowała straty finansowe z działalności operacyjnej za każdą sprzedaną tonę węgla. Z jeszcze niższymi cenami w roku 2014 i braku przewidywanego postępu na rok 2015, finanse mogą kurczyć się jeszcze bardziej z każdym kolejnym rokiem.

Duże spadki przewozów PKP Cargo

Sytuacja w polskim górnictwie ma bezpośrednie przełożenie na branżę transportu węgla. Przewozy polskiego węgla w eksporcie skurczyły się z powodu spadków cen tego paliwa na światowych giełdach. Nadzwyczajna sytuacja na rynku transportu surowca oraz zmiana dynamiki przewozów kruszyw wpływają na PKP Cargo. W styczniu tego roku spółka przewiozła ponad milion ton ładunków mniej niż rok temu.

Ze wstępnych danych GUS wynika, że rynek skurczył się w styczniu o prawie 1,5 mln ton. W tym okresie PKP Cargo przewiozły łącznie 7,5 mln ton ładunków, 1,2 mln mniej niż rok wcześniej. Najbardziej odczuwalny dla PKP Cargo jest spadek importu węgla. Blisko 80% różnicy w przewiezionej masie węgla między styczniem 2015 roku a styczniem ubiegłego roku spowodował spadek importu z Rosji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5