Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

S&P: Coraz słabszy udział banków w finansowaniu infrastruktury

| Edyta Wsół źródło: RynekInfrastruktury.pl/S&P 02.04.2015

PARTNER DZIAŁU


 

S&P: Coraz słabszy udział banków w finansowaniu infrastruktury
Fot. Piotr Frydecki, commons.wikimedia.org, CCA-SA 3.0

Zobacz więcej na temat:

Inwestycje
Inwestycje drogowe

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Banki stanowią ważne źródło finansowania infrastruktury, jednak zdaniem agencji ratingowej Standard&Poor’s Rating Services bankowe finansowanie projektów długoterminowych nie jest znaczące w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza jeśli chodzi o banki komercyjne. Z racji, że są one finansowane z krótkoterminowych depozytów, zwykle mają ograniczony dostęp do finansowania długoterminowego. Skąd pozyskać więc środki niezbędne do finansowania projektów infrastrukturalnych?
Banki unikają bezpośredniego finansowania

Polskie banki pozostają w dobrej kondycji i mało prawdopodobne jest, że Bazylea III (kompleksowy zestaw reform, opracowanych przez Komitet Bazylejski ds. Nadzoru Bankowego, w celu wzmocnienia regulacji, nadzoru i zarządzania ryzykiem sektora bankowego) ograniczy ich płynność, jak miało to miejsce w innych krajach, jednak ich zdolność do udzielania pożyczek nie jest nieograniczona.

Wraz ze wzrostem potrzeb inwestycyjnych i rosnącym rozmiarem transakcji infrastrukturalnych, płynność państw może szybko zniknąć. Zestaw przepisów Bazylea III, zawierający zasady dotyczące kapitału i płynności, sugeruje też, że banki szybko zmniejszą swój apetyt na stosunkowo niepłynne aktywa, jak „project finance” (sposób finansowania dużych inwestycji kapitałochłonnych, zakładający stworzenie specjalnej spółki celowej, której przedmiot działania stanowi zarządzanie inwestycją). Nowe zasady będą wymagały od kredytodawców poszukiwania długoterminowego finansowania, które z reguły jest droższe, jednak lepiej wpisuje się w ich aktywa i pasywa. Banki mogą wdrożyć większą selekcję kredytobiorców, zmniejszy się również liczba udzielanych kredytów w porównaniu do lat poprzednich.

Agencja S&P nie spodziewa się zatem, że w najbliższych latach bezpośrednie finansowanie tych projektów stanie się priorytetem banków działających w Europie Środkowo-Wschodniej. Wierzy ona jednak, że banki z tego regionu Europy, jako główne podmioty finansujące, mogą nadal być zaangażowane w przyszłe projekty infrastrukturalne w różnych formach. Bardziej prawdopodobne jest, że banki zaczną działać jako organizatorzy i mediatorzy procesu finansowania lub, jak w Europie Zachodniej, staną się dostawcami finansowania pomostowego podczas fazy faktycznej realizacji projektu.

Przyciąganie uwagi inwestorów instytucjonalnych


Agencja S&P wierzy, że nieunikniony wzrost podaży aktywów infrastrukturalnych, w połączeniu ze spadkiem finansowania rządowego i bankowego, sprawi, że inwestorzy instytucjonalni będą mieć okazję do wypełnienia części niedoborów finansowych w przyjaznym środowisku polityczno-gospodarczym. Szacuje się, że na całym świecie, inwestorzy instytucjonalni, mogą zapewnić na finansowanie infrastruktury o wartości około 200 mld dolarów rocznie lub 3,4 bln dolarów do 2030 roku. Dane oparte są na ostatnich celach alokacji kapitału w przemyśle.

Firmy ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne, jedni z największych inwestorów instytucjonalnych, poszukują długoterminowych inwestycji z przyzwoitym i stabilnym zyskiem. Są one coraz bardziej połączone za pomocą innych inwestorów w publicznych obligacjach, jak menedżerowie funduszy infrastrukturalnych, fundacje, programy emerytalne, państwowe fundusze majątkowe. Ankieta firmy Preqin z września 2013 roku, pokazuje, że 58% inwestorów instytucjonalnych planuje zwiększyć alokację finansowania infrastruktury w perspektywie długoterminowej.

Na podstawie danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, firmy analitycznej Preqin oraz ostatnich wypowiedzi inwestorów instytucjonalnych, agencja S&P szacuje, że tacy inwestorzy będą w ciągu następnych pięciu lat dążyć do alokacji na poziomie 3-8% wartości zarządzanych aktywów. Jest to znaczący wzrost w porównaniu z tym, co można zazwyczaj zaobserwować.

Korzyści z inwestowania w infrastrukturę

Inwestowanie w długoterminowe, stabilne i przewidywalne przepływy pieniężne związane z infrastrukturą niesie ze sobą wiele zalet. Dla funduszy emerytalnych oraz firm ubezpieczeniowych, inwestowanie w infrastrukturę pomaga w szczególności dorównać długoterminowym aktywom i zobowiązaniom, zwłaszcza na rynkach, gdzie emisja obligacji długoterminowych jest ograniczona.

Terminy płatności zobowiązań infrastrukturalnych mają rozpiętość od 20 lat dla infrastruktury socjalnej, jak szkoły i szpitale, do 70 lat i więcej w przypadku infrastruktury transportowej, na przykład dróg. Inwestowanie w infrastrukturę, zazwyczaj daje lepsze korzyści niż te możliwe do osiągnięcia dzięki bardziej wartościowym obligacjom rządowym i korporacyjnym. Jednakże, atrakcyjność inwestycji infrastrukturalnych może spadać jeżeli stopy procentowe będą rosły, umożliwiając zwiększanie korzyści płynących z tradycyjnych klas aktywów.

Regulacje Solvency II barierą

Agencja S&P wierzy, że inwestycje w infrastrukturę mogą przyciągnąć jeszcze więcej inwestorów instytucjonalnych, pod warunkiem dania im pewnej zachęty. Mogą to być bardziej czytelne plany projektów, polityka korzyści, mniej uciążliwe regulacje i lepsza polityka informacyjna dotycząca wyników projektów w czasie ich cyklu życia. Z drugiej strony, kilka czynników może zniechęcić inwestorów instytucjonalnych.

Jednym z elementów, które mogą zniechęcić firmy ubezpieczeniowe do dostarczenia długoterminowego finansowania, są zaproponowane opłaty za kapitał podwyższonego ryzyka w ramach regulacji Solvency II, których wejście w życie zaplanowano na 2016 rok. Regulacje te nie uwzględniają niższego niewykonania zobowiązań i wyższego zwrotu, charakterystycznego dla „project finance”. Inne czynniki to mocne pakiety bezpieczeństwa i struktury transakcji.

Ponadto, firmy ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne mogą być niechętne do bezpośredniego inwestowania w projekty przed ich zakończeniem. Dzieje się tak częściowo ze względu na ryzyko opóźnionego osiągnięcia korzyści. Być może powodem tego jest ostrożność firm i funduszy wobec podejmowania ryzyka na budowie. Innym czynnikiem, który może zniechęcać inwestorów, zwłaszcza w państwach o słabszych osiągnięciach, jest ryzyko polityczne i regulacyjne, chodzi tu zwłaszcza o ingerencję rządu oraz nieprzewidziane i częste zmiany w polityce, systemie opodatkowania i ustalania taryf.

Inwestorzy instytucjonalni wypełnią lukę?

Agencja S&P widzi w spadku wydatków publicznych i braku dostępnych bankowych kredytów długoterminowych bezprecedensową okazję dla inwestorów instytucjonalnych, którzy mogą inwestować w infrastrukturę w Europie Środkowo-Wschodniej. Stały przepływ projektów i lepsze zrozumienie ryzyka związanego z kredytami infrastrukturalnymi może pomóc w przyciągnięciu funduszy emerytalnych, zakładów ubezpieczeniowych i innych mniej tradycyjnych podmiotów finansujących do zaangażowania w inwestycje, które dadzą lepsze korzyści, stosunkowo niski poziom niespłacania zobowiązań i większy zwrot. Podczas gdy rządy pozostaną dominującymi inwestorami w programach infrastrukturalnych Europy Środkowo-Wschodniej, agencja S&P wierzy, że każdego roku potrzebne będzie 6,4 mld dolarów dodatkowych funduszy celem uzupełnienia braków w finansowaniu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS