Kanał w Pruszczu Gdańskim, którego historia sięga średniowiecza został wyremontowany. Zakończyły się prace remontowe na kilometrowym odcinku. Za prawie 15 mln zł zrealizowała je Skanska.
To największy projekt infrastrukturalny w historii powiatu. Zrealizowano go w ramach projektu związanego z kompleksowym zabezpieczeniem przeciwpowodziowym Żuław w powiecie gdańskim. Jego realizację dofinansowała Unia Europejska.
Obiekt z historią
Kanał Raduni był wytyczony w latach 1310-1338. Wybudowali go w latach 1348-1356 Krzyżacy. Miał służyć celom gospodarczym i obronnym Gdańska. Kanał, jako obiekt hydrotechniczny, został wpisany do rejestru zabytków. Obecnie na całej długości, od Pruszcza Gdańskiego do Biskupiej Górki w Gdańsku, pełni funkcję zbiornika retencyjnego dla wód spływających z terenów jego zlewni. W 2001 roku w wyniku gwałtownych opadów deszczu nastąpiło przekroczenie przepustowości Kanału Raduni. Nastąpiło przerwanie wałów, w konsekwencji czego doszło do powodzi na osiedlach Orunia, Lipce i Św. Wojciech w Gdańsku.
Zapobiec powodzi
Celem przebudowy Kanału Raduni była poprawa bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, zabezpieczenie egzystencji i majątku mieszkańców oraz poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej.
Inwestycję realizowano w dwóch etapach.
Wykonanie projektu podzielono na dwa etapy. Skanska realizowała drugi etap obejmujący realizację robót modernizacyjnych w centrum miasta, na odcinku od mostu w ciągu ul. Raciborskiego do kładki dla pieszych w ul. Wojska Polskiego. Na realizację miała 10 miesięcy.
Co zrobiono
Przebudowa zabytkowego obiektu polegała na wykonaniu szeregu prac modernizacyjnych, w tym demontażu istniejących umocnień oraz ponownym umocnieniu brzegów. Na ściance szczelnej zostały wykonane umocnienia żelbetonowe o długości 2,15 km.
Powstało wykończenie koryta od strony kanału. Stanowi je okładzina kamienna z kostek o wielkości 11x11cm. Jej łączna powierzchnia to 3,8 tys. m2. Na odcinku 163 m zostało zainstalowane umocnienie materiałów ekologicznych - kosze i materace gabionowe wypełnione kamieniem naturalnym.
– W ramach projektu przeprowadziliśmy także remont przyczółków istniejących 3 mostków i 5 kładek dla pieszych – mówi Andrzej Zmuda z firmy Skanska. Kontrakt objął też wykonanie schodów z kostki brukowej na skarpie kanału oraz krawężników kamiennych. Umocnione zostało dno kanału tuż przy wylotach większych kolektorów deszczowych. W ramach zadania wykonawca przebudował także kabel teletechniczny i zamontował urządzenia podczyszczające