Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Polska

SRT 2020: MIR przyznaje rację, że transportu lotniczego jest za mało

| źródło: pr / Rynek Infrastruktury 19.05.2014

 

SRT 2020: MIR przyznaje rację, że transportu lotniczego jest za mało
Fot. danielito, morguefile.com

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Transport lotniczy był na etapie konsultacji społecznych nad „Dokumentem Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)” reprezentowany najmniej licznie. MIR zgodził się jednak z uwagami zgłoszonymi podczas konsultacji, iż także w samej SRT jest on reprezentowany zbyt pobieżnie.

Na etapie konsultacji do DI SRT 2020 zgłoszono prawie 3 tys. poprawek. Najliczniej reprezentowany wśród nich był transport kolejowy, dużo uwag dotyczyło także transportu drogowego i wodnego śródlądowego. Do transportu lotniczego zgłoszono natomiast zaledwie kilkanaście poprawek – jednak niezwykle ważnych dla tej gałęzi transportu. Dotyczyły one zarówno budowy nowego lotniska w centralnej Polsce, jak i rozbudowy portów regionalnych.

Władze woj. lubuskiego zwróciły uwagę, że w DI SRT 2020 nie ma informacji o potrzebach remontu, modernizacji lub rozbudowy infrastruktury regionalnych lotnisk, które nie są ujęte w sieci TEN-T, a wymagają inwestycji ukierunkowanych zarówno na poprawę obsługi podróżnych, jak i związanych z obsługą operacji lotniczych (rozbudowa dróg kołowania, płyt postojowych etc.). W piśmie z Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubuskiego zasygnalizowano również, że w DI nie ma wpisanych kwot na tego rodzaju działania.

W tym kontekście, władze woj. lubuskiego zasygnalizowały konieczność wpisania do DI postulatu rozbudowy lotniska w Babimoście. Analogicznie, władze woj. kujawsko-pomorskiego zgłosiły postulat dopisania do DI punktu o rozbudowie lotniska w Bydgoszczy-Szwederowie, a władze woj. małopolskiego zwróciły uwagę, że „jako niedopuszczalne należy uznać podejście, zgodnie z którym w skali kilku najbliższych lat państwo nie przewiduje inwestycji w infrastrukturę transportu lotniczego, mając na uwadze dokonującą się jej dekapitalizację”.

Podobną uwagę, sygnalizującą konieczność rozbudowy lotnisk regionalnych, zgłosiły władze Szczecina. – Generalnie należy zwiększyć przepustowość lotnisk w Polsce, nie tylko w 4 największych portach lotniczych. Na tle UE polska infrastruktura lotnicza jest skromnie rozwinięta. Zapisy w DI są statyczne, tzn. zakładają, że nie będzie rozwijać się potencjał infrastruktury lotniczej oraz regularny ruch pasażerski w Polsce. (…) Zasadne jest podjęcie zdecydowanych działań mających na celu przyspieszenie stworzenia wspólnej metodologii oceny przepustowości na szczeblu unijnym oraz dokonanie pełnej analizy przepustowości europejskich lotnisk – napisano w uwadze zgłoszonej przez UM Szczecin. Z kolei przedstawiciele Aeroklubu Polskiego zwrócili uwagę na konieczność rozbudowy infrastruktury małych lotnisk.

Wszystkie te uwagi spotkały się z aprobatą MIR. Zostały one na etapie konsultacji społecznych uwzględnione, z adnotacją, iż do DI SRT „dodano informację na temat finansowania ze środków POIiŚ 2014-2020 projektów lotniczych i planowanego zakresu prac służących poprawie bezpieczeństwa i ochronie ruchu lotniczego”. Identyczną adnotacja została zawarta przy postulacie dotyczącym konieczności budowy nowego, dużego międzynarodowego portu lotniczego w okolicy Warszawy.

Należy jednak dodać, że w projekcie POIiŚ 2014-20 nie ma wykazu konkretnych inwestycji związanych z transportem lotniczym (w przeciwieństwie do inwestycji w transport drogowy, kolejowy, morski i wodny śródlądowy, a także w energetykę). W projekcie POIiŚ 2014-20 ze stycznia br. zapisano jedynie, że na „Cel tematyczny 7” programu („Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych”), w ramach którego zawiera się także rozwój infrastruktury lotniskowej, ma być ze środków POIiŚ 14-20 przeznaczone 14,3 mld euro, co będzie stanowić 53,9 proc. łącznej wartości wszystkich inwestycji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5