Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Żegluga - Polska

Stena Line inwestuje w silniki napędzane metanolem

| Paweł Rydzyński źródło: Stena Line/RynekInfrastruktury.pl 27.11.2014

 

Stena Line inwestuje w silniki napędzane metanolem
Prom Stena Germanicafot. Stena Line

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Stena Line będzie pierwszym na świecie operatorem posiadającym w swojej flocie prom pasażerski napędzany metanolem. Stena Germanica zostanie przebudowana w Stoczni Remontowa w Gdańsku. Zmiana paliwa w znacznym stopniu ograniczy emisję spalin – poinformował armator w komunikacie.
Komunikat potwierdza wcześniejsze informacje medialne, że 240-metrowy prom pasażersko-samochodowy Stena Germanica, pływający obecnie pomiędzy Göteborgiem i Kilonią, będzie pierwszym na świecie statkiem napędzanym alternatywnym paliwem – metanolem. Projekt realizowany jest we współpracy z Wärtsila, wiodącym producentem silników, portami w Göteborgu i Kilonii oraz największym na świecie producentem i dostawcą metanolu – firmą Methanex Corporation.

Przebudowa rozpocznie się w styczniu 2015 r. i zajmie 6 tygodni. Przedsięwzięcie wspierane jest przez unijny projekt „Autostrady Morskie”. Całkowity koszt inwestycji wynosi około 22 mln euro. – Naszym celem było wprowadzanie innowacji dla dobra klientów i całego społeczeństwa. Ta inwestycja może być doskonałym przykładem takiego działania. Nieustannie poszukujemy alternatywnych paliw, które będzie można wykorzystywać w przyszłości. Bycie pierwszym przewoźnikiem na świecie posiadającym statek z napędem na metanol, to wielki krok w kierunku idei zrównoważonego transportu – mówi Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający Stena Line.

Redukcja emisji siarki o 99%

Wärtsilä wraz ze Stena Teknik (firmą z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line) opracowała metodę adaptacji silników statkowych do nowego paliwa. Silniki Stena Germanica będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) – wykorzystywanym dodatkowo. Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem, które można wytwarzać z gazu naturalnego, węgla, biomasy albo nawet CO2. Metanol odgrywa kluczową rolę w sektorze energetycznym będąc paliwem zarówno przyjaznym dla środowiska jak i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99%, azotu (NOx) o 60%, cząstek stałych (PM) o 95%, a dwutlenku węgla (CO2) o 25% w porównaniu z obecnie używanym paliwem.

W komunikacie przypomniano, że od początku 2015 r., statki poruszające się w obszarze SECA (Morze Bałtyckie, Morze Północne i kanał La Manche) będą musiały stosować paliwo o bardzo niskiej zawartości siarki, maksymalnie 0,1% (obecnie ograniczenie wynosi 1,0%). Oznacza to konieczność zmiany paliwa na MGO, które jest droższe o 40-50% w porównaniu z ceną obecnie używanego paliwa statkowego. Równolegle ze zmianą oleju napędowego na MGO o niskiej zawartości siarki, Stena Line prowadzi szereg projektów dotyczących alternatywnych paliw i technik redukcji emisji spalin, w tym wykorzystanie napędu elektrycznego, LNG czy technologii płuczek (scrubberów).

– Ze względu na rozmiar naszej działalności, mamy szerokie spojrzenie na metody dostosowania się do wymogów nowych regulacji. Jest prawdopodobne, że w ciągu najbliższych lat wypróbujemy kilku różnych rozwiązań. Na podstawie wyników projektu związanego z metanolem mamy też zamiar przebudować kolejne promy – mówi Carl-Johan Hagman.
Emisja zanieczyszczeń porównywalna do LNG

Biuro prasowe Stena Line zauważa w komunikacie, że wykorzystanie metanolu ma duży potencjał dla transportu morskiego w przyszłości. Emisja zanieczyszczeń jest porównywalna do LNG, uważanego obecnie za najczystsze paliwo, ale zapotrzebowanie na specjalną infrastrukturę jest znacznie mniejsze, a obsługa znacznie prostsza.

* * *

Dyrektywa siarkowa zobowiązuje armatorów do ograniczenia zawartości siarki z obecnego 1 proc. do 0,1 proc. w paliwach stosowanych na jednostkach kursujących m.in. po Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym i Kanale La Manche. Armatorzy przygotowują się na wejście nowych przepisów w różny sposób. W większości decydują się na montaż sccrubberów, czyli tzw. płuczek spalin, które pozwalają na spełnienie norm emisji siarki przez statki, ale np. Stena Line zdecydowała się na pilotażowy montaż na jednym ze swoich promów instalacji paliwowej zasilanej metanolem. Jeśli testy wypadną pozytywnie, technologia ta zostanie zastosowana także na kolejnych 24 promach tego przewoźnika.

W grę wchodzą też np. silniki przystosowane do dwóch rodzajów paliw (dual-fuel). Rozwiązaniem przyszłościowym są natomiast być może promy napędzane silnikami elektrycznymi,
„doładowywanymi” na lądzie bądź poprzez energię wiatrową lub słoneczną. Próby z wdrożeniem (na razie krótkich trasach, pomiędzy sąsiadującymi wyspami) promów elektrycznych są obecnie podejmowane w Skandynawii.

Według wstępnych wyliczeń armatorów, wzrost kosztów paliwa w związku z nowymi regulacjami wynosić będzie ok. 12-15%.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5