Partnerzy serwisu:

 

Komentarze | Przepisy lotnicze - Polska

Strategia jednak być powinna

| Sebastian Gościniarek źródło: RynekInfrastruktury 13.12.2015

zdjęcie autora

Sebastian Gościniarek

ekspert

Sebastian Gościniarek jest założycielem i partnerem w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze, firmie doradczej wyspecjalizowanej w obsłudze podmiotów z branży lotniczej. Lista klientów dla których pracował obejmuje lotniska, linie lotnicze, firmy handlingowe, podmioty publiczne samorządowe i rządowe, a także inwestorów prywatnych w Polsce i regionie CEE.

 

Strategia jednak być powinna
fot. fsc2k5, sxc.hu

Zobacz więcej na temat:

Porty lotnicze
Komisja Europejska

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W zeszłym tygodniu mój kolega postawił pytanie czy polski sektor lotniczy rozwija się dynamicznie, mimo tego, że władza centralna odwróciła od niego swoje oblicze? Czy może właśnie ta obojętność jest czynnikiem pozytywnym i stymulującym rozwój w oparciu o reguły rynkowe?
Znaleźć by można argumenty za jedną i drugą koncepcją. Pewnie gdyby chodziło tylko o sam sektor lotniczy, rządowa obojętność byłaby czynnikiem pozytywnym. Niestety życie boli, bo interakcja transportu lotniczego z innymi sektorami transportu jest tak duża, że nie sposób planować rozwoju tego sektora w oderwaniu od innych planów, zwłaszcza kolejowych.

Od stworzenia jakiegoś planu, strategii rozwoju sektora nie uciekniemy. Upewnia mnie w tym także ogłoszony dwa dni temu przez KE „Aviation Strategy for Europe”. Interesujący dokument, który wzywa między innymi do tego, aby w każdym kraju unijnym przygotowywane były centralne plany dotyczące rozwoju przepustowości infrastruktury lotniskowej. Wiele lotnisk europejskich sięga granic swojej przepustowości, a wiele jest i nadal będzie bardzo słabo wykorzystane. Konieczne jest znacznie lepsze planowanie rozwoju infrastruktury i wykorzystanie obecnych możliwości.

Choć z natury jestem bardzo krytyczny wobec owoców pracy brukselskich urzędników, w tym aspekcie muszę się z nimi zgodzić. Brak planowania odbije się na naszym kraju negatywnie. O ile można sobie wyobrazić, że niektóre zrealizowane projekty lotniskowe na chwilę tylko zachwieją rynkiem, a w średnim okresie rynek pokaże im gdzie ich miejsce, to już projekty na styku kolej – lotnictwo (i nie chodzi tylko o „proste” połączenia na lotniska) muszą być prowokowane na poziomie rządowym. Kolejny temat to rola przewoźnika narodowego i jego pozycja na rynku. Coraz więcej krajów europejskich ma problem – mali i średni przewoźnicy tradycyjni słabną. To oznacza, że kraje będą pozbawione linii sieciowej bazującej w ich głównym porcie i trzeba się liczyć z osłabieniem connectivity. Jak zatem wspomóc przewoźnika nie łamiąc reguł konkurencji i nie narażając się, że z życia na czyjś koszt uczyni swój sposób na życie?

Lista problemów jest długa. Ale podsumowując uważam, że sektor rozwija się mimo braku strategii, a nie dzięki temu, że jej nie ma. Nawet biorąc pod uwagę ryzyko, że strategia może okazać się słaba, błędna, to w kwestii jej powstania jestem na tak.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS