Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Porty i terminale - Polska

Strategia rozwoju transportu do 2020

| mg źródło: 06.05.2011

PARTNER DZIAŁU


 

Strategia rozwoju transportu do 2020
Ministerstwo Infrastruktury

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polski system transportowy jest niewydolny – przyznaje Ministerstwo Infrastruktury w dokumencie „Strategia rozwoju transportu do 2020 r.” Plan ma już w poniedziałek trafić do konsultacji społecznych, które zorganizuje resort.

Ministerstwo szacuje, że spowodowana niewydolnością systemu transportowego względna wartość strat czasu w transporcie w stosunku do PKB, tylko w obrębie miast, wzrosła w latach 2001-2009 z 0,4 do 0,9 proc. Gdyby wyeliminować tę niewydolność, można by zaoszczędzić nawet kilkanaście miliardów złotych rocznie.


Drogi – wciąż za mało autostrad


Utwardzona sieć drogowa w naszym kraju składa się w 82 proc. z dróg powiatowych i gminnych, a tylko z 6,9 proc. dróg krajowych, w 11 proc. z dróg wojewódzkich i zaledwie 0,4 proc. autostrad i dróg ekspresowych. Powinna ona być utrzymywana w jak najlepszym stanie technicznym, ale tylko 60 proc. tej sieci jest w stanie dobrym, choć w latach 2000-2009 odsetek ten zwiększył się z 23,6 proc. Co warte odnotowania, we wspomnianym okresie długość sieci dróg utwardzonych wzrosła o 7,6 proc., a PKB – o 40,7 proc., a liczba pojazdów samochodowych – aż o 56,1 proc. Z tego powodu już w 2009 r. na 1 km takich dróg przypadało więcej samochodów niż średnio w 27 krajach Unii Europejskiej.


Kolej – jest (nieco) lepiej


Jeśli chodzi o infrastrukturę kolejową, to w latach 1999-2009 ubyło ok. 2 tys. eksploatowanych linii. Problemami wymienianymi przez dokument są m.in. wysoki odsetek torów z podkładami drewnianymi (których okres eksploatacji dawno minął), niedostosowane do współczesnych potrzeb układy torowe, zły stan peronów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń srk oraz zbyt mała liczba skrzyżowań wielopoziomowych z drogami kołowymi oraz mało przejazdów wyposażonych w aktywne zabezpieczenia (jedynie ok. 20 proc.). W ostatnich latach przed wszystkim zmniejszano prędkości na polskich torach – w latach 2001 – 2006 dotknęło to 13 151 km torów, podczas gdy odwrotny zabieg przeprowadzono na jedynie 4 476 km. Pomimo tego, w okresie 2007-2009 udało się odwrócić tę niekorzystną tendencję.


Żegluga śródlądowa – marginalne znaczenie


Jak wskazują twórcy dokumentu, polska sieć dróg wodnych nie jest jednolitym systemem komunikacyjnym, lecz jedynie zbiorem odrębnych i różnych jakościowo szlaków żeglugowych. Statki o ładowności powyżej 1000 ton mogą żeglować na jedynie 5,5 proc. śródlądowych dróg wodnych. Najlepiej jest na Odrzańskiej Drodze Wodnej, ale żegluga śródlądowa w polskim systemie transportowym ma marginalne znaczenie – jedynie 0,5 proc. udziału w wielkości pracy przewozowej ładunków w 2009 r.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS