Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Krajowe - Polska, Warszawa

Struzik: Jeśli Centralny Port Lotniczy, to tylko w Modlinie

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.09.2016

 

Struzik: Jeśli Centralny Port Lotniczy, to tylko w Modlinie
fot. PSL Płock

Więcej z regionu:

Polska
Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Jesteśmy zainteresowani rozwojem portu lotniczego w Modlinie, nie tylko z powodów ruchu lotniczego, ale jako inwestycji stymulującej rozwój regionalny. Powstanie centralnego portu lotniczego w Modlinie byłoby dobrą decyzją dla całego Mazowsza – komentuje w rozmowie z serwisem RynekInfrastruktury.pl marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
W ocenie województwa znacznie bardziej logiczne i mniej kosztowne jest konsekwentne rozbudowywanie Modlina, niż budowanie, zupełnie od podstaw, CPL w centrum Polski.

– Duoport może mieć charakter funkcjonalny. Jeśli więc takie rozwiązanie zapewni efektywne wykorzystanie potencjału najszybciej rozwijającego się portu w Polsce, czyli Modlina – jesteśmy za. Utworzenie duoportu powinno być pierwszym krokiem do utworzenia w Modlinie centralnego portu lotniczego. Fakty są takie, że jest to lotnisko, które posiada największe możliwości rozwoju. Zawdzięcza to z jednej strony centralnej lokalizacji (pod Warszawą), a z drugiej strony – dużym możliwościom rozwoju i rozbudowy. Takich atutów nie ma i mieć nie będzie zlokalizowane w centrum miasta Okęcie. Rozbudowa Modlina w kierunku centralnego portu lotniczego jest zatem rozwiązaniem najlogiczniejszym, ale i  – co ważne – najtańszym. Budowa kolejnego portu w szczerym polu nie tylko opóźni tę inwestycję, ale i nawet kilkunastokrotnie zwiększy jej koszty. Rozbudowa Modlina może kosztować ok. 2 mld zł, a rozpoczęcie budowy kolejnego lotniska od zera - nawet kilkanaście mld zł – twierdzi marszałek województwa dodając, że Modlin jest przykładem trafionej i dobrze zaplanowanej inwestycji.

– W sumie do tej pory podwyższyliśmy kapitał spółki o ok. 100 mln zł, kolejne ok. 160 mln zł pozyskaliśmy na budowę portu z UE. W lipcu 2016 r. pomiędzy województwem mazowieckim a PKP PLK S.A. podpisane zostało porozumienie o współpracy, na mocy którego PLK przejmie rolę inwestora dla projektu budowy połączenia kolejowego. Województwo przekaże PLK środki na sfinalizowanie aktualizacji i przygotowanie dokumentacji. Zgodnie z zapisami porozumienia inwestycja powinna się zakończyć do 2020 r. PKP PLK będzie ubiegała się o dofinansowanie ze środków unijnych na realizację tej inwestycji – przypomina Struzik. Zdaniem marszałka zagospodarowanie terenów około lotniskowych to punkt wyjścia dla nowych inwestycji, kreacja nowych rozwiązań gospodarczych i społecznych oraz poprawa dostępności regionu w ujęciu krajowym i międzynarodowym.

– W ujęciu planistycznym obszar wokół Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa – Modlin jest dość szczególnym przypadkiem. Port lotniczy posiada niestandardowe położenie w bezpośrednim sąsiedztwie metropolii warszawskiej, w sąsiedztwie Twierdzy Modlin, obszarów Natura 2000, niedaleko Kampinoskiego Parku Narodowego, Warminsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, jak również w sąsiedztwie dolin rzecznych Wisły, Narwi i Wkry. Szkielet  komunikacyjny Obszaru Funkcjonalnego Modlina stanowią: droga krajowa nr 7 relacji Gdańsk – Zakroczym - Nowy Dwór Mazowiecki - Warszawa - Chyżne wchodząca w skład VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, droga krajowa nr 62 relacji Strzelno-Płock Zakroczym – Nowy Dwór Mazowiecki - Siemiatycze, droga krajowa nr 85 (fragment węzła drogowego wokół Nowego Dworu Mazowieckiego) oraz magistrala kolejowa E-65 Warszawa - Gdańsk należąca do VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, co stanowi o unikatowości tego obszaru w skali kraju. Jednocześnie obszar ten znajduje się w obszarze miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego Warszawy, a gmina Nowy Dwór Mazowiecki jest objęta Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Warszawskiego Ośrodka Funkcjonalnego. Dwie trzecie powierzchni gmin otaczających port lotniczy to powierzchnia wolna od zabudowy, na której mogą zostać wprowadzone nowe inwestycje – argumentuje Struzik.

Marszałek przypomniał również, że samorząd województwa wprowadził do dokumentów strategicznych zapisy, które wskazują potrzebę wzmacniana roli Modlina (jako wielofunkcyjnego czynnika rozwoju lokalnego i regionalnego), poprzez jego rozbudowę, usprawnienie połączeń transportowych (drogowych i kolejowych), rozwój przedsiębiorczości, w tym rynku usług i promocji.

Oczywiście władze województwa zdają sobie sprawę z tego, że jeśli Modlin przejmie funkcje portu centralnego, konieczna będzie realizacja inwestycji z zakresu infrastruktury kolejowej i drogowej. Marszałek Struzik postuluje więc o podjęcie działań związanych z budową linii kolejowej Płock-Modlin zapewniającej połączenie z północno-zachodnią częścią województwa, oraz przebudową bocznicy kolejowej prowadzącej do portu lotniczego wraz z połączeniem stacji Modlin z lotniskiem w Modlinie.

W odniesieniu do inwestycji drogowych kluczowe znaczenie ma natomiast budowa północnej obwodnicy lotniska w ciągu drogi krajowej nr 62, rozbudowa drogi krajowej nr 7 i dostosowanie do parametrów drogi ekspresowej S7 (droga ta na odcinku Zakroczym - Czosnów, posiada status drogi ekspresowej S7 i na terenie gminy Zakroczym stanowi bezkolizyjny węzeł drogowy z drogą krajową nr 62).


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS