Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

System viaTOLL będzie rozszerzony, stawki pozostaną bez zmian

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 08.04.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

System viaTOLL będzie rozszerzony, stawki pozostaną bez zmian
fot. Kapsch

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje zwiększyć wpływy z systemu viaTOLL. To oczywiście, wyłączając kwestie regulacji poziomu stawek za przejazd, oznacza rozszerzenie sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat. Racjonalne przesłanki włączenia kolejnych dróg do sytemu dostrzega Marek Cywiński, dyrektor generalny firmy Kapsch Telematic Services, operatora systemu viaTOLL.
Operator sytemu gotowy do rozbudowy

Marek Cywiński, dyrektor generalny firmy Kapsch Telematic Services, w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl zaznacza, że jako operator systemu viaTOLL jest tylko wykonawcą poleceń zarządcy dróg objętych opłatą. Zatem czeka na zmianę rozporządzenia regulującego sieć objętą opłatami i za tym idący wykaż dróg podlegających opłacie. I co ważne, Marek Cywiński podkreśla, że operator sytemu jest gotowy do rozszerzenia sieci dróg w systemie o kilkaset kilometrów .
– Chodzi tylko o to, byśmy otrzymali instrukcję jakie drogi wprowadzić do systemu. Z punktu widzenia naszych możliwości wykonawczych, zdobytych doświadczeń i posiadanego potencjału, możemy bez problemów do jesieni wprowadzić następne kilometry dróg. Tu nie ma żadnych ograniczeń – deklaruje dyrektor.

Jakie drogi zostaną objęte rozszerzeniem?

Planowane rozszerzenie systemu viaTOLL obejmie odcinki dróg o łącznej długości ok. 148 km. Resort infrastruktury podaje następujące drogi, które wejdą do sytemu:
– A1 na odcinku węzeł Łódź Północ – węzeł Tuszyn (ok. 41,5 km),
– A4 na odcinku węzeł Rzeszów Wschód – węzeł Jarosław Zachód (ok. 40,5 km),
– S3 na odcinku obwodnicy Miękowa: węzeł Miękowo – węzeł Goleniów Północ (ok. 4 km),
– S6 na odcinku obwodnicy Nowogardu: węzeł Nowogard Zachód – węzeł Nowogard Wschód (ok. 7 km),
– S8 na odcinku skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1971D – węzeł Wrocław Południe (ok. 3,5 km),
– S8 na odcinku węzeł Rzgów – węzeł Łódź Południe (ok. 5 km),
– S8 na odcinku węzeł Opacz - węzeł Paszków (ok. 9,5 km),
– S8 na odcinku węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska (ok. 5 km),
– S17 na odcinku obwodnicy Garwolina: Michałówka – węzeł Garwolin Południe (ok. 11 km),
– S69 na odcinku węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice – węzeł Żywiec Browar (ok. 15,5 km),
– S74 na odcinku węzeł Kielce Bocianek – Cedzyna (ok. 5,5 km).

– Planowane rozszerzenie systemu poboru opłat dotyczy wyłącznie systemu viaTOLL, którym objęte są pojazdy ciężkie. Szacowane przychody z tytułu opłaty elektronicznej za przejazd odcinkami uwzględnionymi w rozszerzeniu wynoszą, w perspektywie 10 lat, ok. 987 mln zł. Natomiast koszt wdrożenia i eksploatacji elektronicznego systemu poboru opłat na tych odcinkach dróg w perspektywie 10 lat sięgnął 50 mln zł – informuje portal RynrkInfrastruktury.pl Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Równocześnie zastrzega, że szacowane w wysokości niespełna 1 mld zł wpływy z opłat są wynikiem jedynie proponowanego rozszerzenia sieci objętej opłatą elektroniczną i nie wiążą się z żadną zmianą stawek opłat za przejazd.

Rozszerzenie dróg objętych viaTOLL jest zaplanowane na październik tego roku, przy tym resort, jak podkreśla jego rzeczniczka, nie przewiduje wprowadzania jednoczesnych zmian stawek opłat pobieranych w ramach systemu. – Resort nie przewiduje również w październiku zmiany stawek opłat za przejazd autostradą, która jest pobierana od samochodów osobowych w systemie manualnym na niektórych odcinkach zarządzanych przez GDDKiA – dodaje Elżbieta Kisil.

Akceptowalne zmiany

Powstaje jednak pytanie czy rozszerzenie sieci płatnych dróg będzie akceptowalnym działaniem. – Nie widzę problemu – odpowiada M. Cywiński. – System jest rozpoznawalny przez kierowców. Jest on elementem pewnej sieci w systemie europejskim. A jeśli chodzi o wysokość opłat, jakie są ustanowione w Polsce, są znacznie niższe niż w systemie czeskim, niemieckim czy białoruskim. Natomiast ocena jakości naszego sytemu oraz poziom jego akceptowalności przez użytkowników sięga ponad osiemdziesiąt procent. Rzadko która usługa jest aż tak akceptowana – podkreśla dyrektor Cywiński.

Oczywiście pewne dyskusje wyrażające niezadowolenie są nie do uniknięcia. Przede wszystkim zostanie wszczęte larum lokalnych środowisk o zagrożeniach wywołanych ruchem uciekającym z głównych dróg. – Z naszych doświadczeń wynika, że jeśli ruch ucieka, to dzieje się to tylko w krótkim czasie. Przewoźnicy szybko się orientują i wracają, ponieważ system instalowany jest na drogach nowoczesnych, którymi szybko pokonają trasę. Dochodzą więc do wniosku, że nie opłaca się zjeżdżać na drogi lokalne i tak poszukiwać oszczędności paru złotych, bo opłaty, jak już powiedziałem, są u nas niskie – podkreśla dyrektor Cywiński, zaznaczając, że tak działo się na początku uruchomienia sytemu, natomiast teraz „ucieczki” są marginalnym zjawiskiem.

Odrębną kwestią są degradacje dróg lokalnych wywołane ciężkimi transportami. M. Cywiński podkreśla, że to nie pobór opłat jest za nie odpowiedzialny. W tym przypadku ważne są wprowadzane na tych drogach ograniczenia dopuszczalnej masy pojazdów. – Są sposoby ochrony dróg. To na przykład dynamiczny pomiar masy, a więc ważenie pojazdów. I w tym zakresie należy podejmować większe działania – podkreśla dyrektor.

Opłaty źródłem finansowania dróg

Choć resort infrastruktury zapowiada, że nie podniesie stawek opłat, to jednak pytamy operatora o opinię, czy opłaty z sytemu mogą być znaczącym źródłem środków na drogowe inwestycje? Marek Cywiński przypomina, że viaTOLL w ubiegłym roku pozyskał z opłat 1,550 mld zł. – To duża kwota. System jest więc efektywny i przekazuje do Krajowego Funduszu Drogowego dość znaczące środki. Rozszerzenie więc systemu na pewno te środki zwiększy. Natomiast co do wysokości opłat trudno mi się odnieść. To jest już polityka państwa. Wiem natomiast na podstawie doświadczeń Kpscha, że opłaty za przejazd drogami administrowanymi przez GDDKiA są relatywnie niższe niż opłaty w systemach innych państw. I też jest niższa niż na drogach koncesyjnych. Nie chcę w ten sposób powiedzieć, że jest miejsce na podniesienie stawki opłat, bo to nie jest w mojej kompetencji. Ale nie da się ukryć, że są dwie metody zwiększenia przychodów z systemu, tj. jego rozszerzenie i podniesienie stawki – mówi dyrektor.

Zdaniem operatora viaTOLL rozszerzenie można postrzegać jako naturalne działanie, ponieważ na drogach w pewnych obszarach kraju ten system nie został jeszcze wprowadzony. Są nawet drogi o dużym natężeniu ruchu, które jeszcze nie zostały włączone do viaTOLL. Rozszerzenie, a więc tym samym równomierne objęcie systemem sieci dróg w kraju, może dać w efekcie transparentny system, uczciwie obejmujący wszystkich przewoźników, niezależnie od regionów, w których wykonują przewozy. – Rozszerzenie to więc dobry kierunek. Ujednolici system i równocześnie zwiększy udział przewoźników zagranicznych w systemie finasowania polskich dróg. Na przykład w tej chwili udział przewoźników ze wschodu w ruchu jest duży, ale w przychodach z opłat jest słabszy, bo część dróg na wschodzie kraju nie jest jeszcze objęta systemem poboru opłat – zauważa Marek Cywiński.

Z drugiej strony, jak zaznacza dyrektor Cywiński, warto w pewien sposób wykorzystać możliwości operowania wysokością stawki za przejazd. Ale biorąc pod uwagę interes branży przewoźników należy robić to ostrożnie. Ostatnio już dość dały się tej branży we znaki sprawy niemieckich obostrzeń co do płacy minimalnej kierowców oraz rosyjskich pozwoleń na przejazdy transportów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5