Plany ZMPSiŚ przybliżył portal Morza i Oceany, zwracając jednocześnie uwagę, że w kompleksie Szczecin-Świnoujście obecnie przeładowuje się rocznie ok. 23 mln ton towarów, notując nieprzerwanie od 2009 r. zwiększanie obrotów. Przyjmując założenia do nowej Strategii rozwoju (obejmującej okres właśnie do 2027 r., czyli do końca kolejnej unijnej perspektywy finansowej, 2021-27), oparto się na bieżących trendach wzrostowych. Szacuje się, iż docelowo w 2027 r. wartość przeładunków przekroczy 42 mln ton rocznie. Dodać należy, że jak dotąd rekordowy dla Szczecina i Świnoujścia był rok 1979, kiedy to wskaźnik przeładunków wyniósł ponad 26 mln ton. Wskaźnik przeładunków z 2013 r. (22,7 mln ton) był natomiast najlepszy w perspektywie od 1980 r., co oznacza, że był to trzeci najlepszy rok w historii zespołu portowego Szczecin-Świnoujście. Ten rok prawdopodobnie będzie jeszcze lepszy: w I półroczu 2014 r. odnotowano wskaźniki przeładunków wyższe o ok. 8 proc. od analogicznego okresu w ubiegłym roku.
Stan finansów portowych jest bardzo dobry
Zbigniew Miklewicz, prezes ZMPSiŚ, mówi w rozmowie z portalem Morza i Oceany, że „Strategia 2027” jest bardzo ambitna. – Bazuje na kluczowej tezie. Wyniki portu, stan środków na rachunkach bankowych, niski poziom zadłużenia, upoważniają nas do tego, ażeby snuć tak ambitne plany rozwojowe – powiedział Miklewicz.
Jego zdaniem, najważniejszymi trendami i uwarunkowaniami rozwoju zespołu portowego do 2027 roku jest wzrost zapotrzebowania na obsługę ładunków masowych oraz statków o coraz większych parametrach. – Naszą ambicją jest ażeby nie port w Rostocku, Gdańsku, Rydze czy w Hamburgu, ale nasz zespół portowy w Szczecinie i Świnoujściu szczególnie uczestniczył w tym pozytywnym trendzie rynkowym – cytuje Zbigniewa Miklewicza portal Morza i Oceany.
Portal przypomina, że w latach 2014-2020 będzie realizowany projekt modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin, a także oraz projekt pogłębienia toru podejściowego do portu w Świnoujściu do głębokości 14,5 i 17 m. Zbigniew Miklewicz dodaje, że przyszłością portu może być zagospodarowanie terenów na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie. Jak podkreśla prezes, jest to prawdopodobnie ostatnie w Europie miejsce, gdzie znajduje się 200 ha terenu do zagospodarowania, a po obu jego stronach jest tor wodny, który ma zostać pogłębiony do 12,5 m.
Ponad pół miliarda złotych wsparcia z UE
ZMPSiŚ planuje nakłady na program inwestycyjny (w latach 2014-22) w wysokości 884 mln zł. Inwestycje w dużej mierze są współfinansowane z funduszy UE, a wielkość kwoty dotacji wycenia się na poziomie 519 mln zł. – Są możliwości finansowe, rozmawiamy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Mamy dobrą sytuację finansową oraz plany żeby tak było dalej – mówi, cytowany przez portal Morza i Oceany, Paweł Adamarek, wiceprezes ZMPSiŚ.
Redakcja i reklama w portalu
Skład redakcji i dane kontaktowe >
Regulamin
Serwisy partnerskie:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Railway Market
Rynek Lotniczy