Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Porty i terminale - Polska

Szczecin: Rząd nic nie zmieni ws. stawek za dzierżawę gruntów portowych?

| Łukasz Malinowski źródło: sg/Rynek Infrastruktury 08.07.2013

 

Szczecin: Rząd nic nie zmieni ws. stawek za dzierżawę gruntów portowych?
fot. Zarząd Portów Morskich Szczecin-Świnoujście

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów, dotyczącego umożliwienia naliczania 0,3% stawki za użytkowanie wieczyste na terenach portowych w Zachodniopomorskiem, został skierowany do podpisu premiera. Jednak, jak wskazuje prezydent Szczecina, projekt nie rozwiązuje problemu.

W zachodniopomorskich portach obowiązuje dziś 3-procentowy podatek od dzierżawy gruntów portowych, w portach pomorskich stawka ta wynosi 0,3%. To powoduje, że potencjalni inwestorzy mogą zdecydować się na ulokowanie swojego biznesu w Gdyni lub Gdańsku, a nie w Szczecinie czy Świnoujściu.

 

Podatek naliczają władze miasta, które chciałyby go obniżyć, ale bez decyzji na szczeblu rządowym nie mogą samodzielnie zmienić stawek. Władze Szczecina lobbowały w resorcie transportu za przyjęciem zmian. Projekt rozporządzenia w tej sprawie czeka już na podpis premiera, ale Urząd Miejski ocenia go negatywnie podnosząc, że zapisy dalej utrudniają zmianę stawek podatkowych. Szczein proponuje inne zapisy.

Jak wskazuje w swoim komunikacie Urząd Miasta, rozporządzenie nie umożliwia automatycznie zmiany stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości portowych. W umowie na dzierżawę gruntów portowych można wskazać dwa cele dzierżawy: gospodarczy i obronności i bezpieczeństwa państwa. Zgodnie z art. 73 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami stawkę procentową opłaty rocznej przyjmuje się dla tego celu, który w umowie o oddanie w użytkowanie wieczyste został określony jako podstawowy.

Aby cel obronności mógł być uznany jako podstawowy, zakres świadczeń wynikających z realizacji celu obronności musiałby być związany z prawem użytkowania wieczystego i wpływać na zmianę przeznaczenia działki, a ponadto musiałby zdominować cel gospodarczy. Co więcej, aby można było skorzystać ze zmiany stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości na podstawie art. 73 ust 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, konieczne jest wykazanie trwałej zmiany sposobu korzystania z nieruchomości. Zatem przedsiębiorcy, składając wniosek o obniżenie opłaty za wieczyste użytkowanie do 0,3%, musieliby udowodnić, że cel obronności faktycznie realizowany na danej nieruchomości dominuje nad celem gospodarczym. Prezydent miasta zaś, jako właściwy organ, musiałby dla każdej nieruchomości objętej wnioskiem przeprowadzić weryfikację zgodności wniosku ze stanem faktycznym, czyli dokonać indywidualnej oceny funkcji obronnej. Dopiero po pozytywnej weryfikacji wniosku w oparciu o kryterium faktyczne i formalne, możliwa byłaby zmiana w umowie stawki procentowej opłaty rocznej na 0,3% w odniesieniu do nieruchomości objętych wnioskiem - tłumaczy Urząd Miasta.

Władze Szczecina proponują wpisanie do Ustawy artykułu, który artykułowałby wprost, że „za nieruchomości gruntowe oddane na cele działalności portowej polegające w szczególności na załadunku, wyładunku, przeładunku, składowaniu, magazynowaniu i innych czynności o charakterze portowym położone w granicach portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej – 0,3% ceny”. Taki zapis w opinii ratusza wyeliminuje problemy interpretacyjne.
 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5