Jak zaznaczył europoseł Marek Gróbarczyk, odpowiedzialny za część programu PiS-u dotyczącą gospodarki morskiej, celem nadrzędnym jest realizacja nowoczesnego Narodowego Programu Rozwoju Gospodarki Morskiej „LeaderSHIP Polska 2020”.– Jego pierwowzór funkcjonuje w innych krajach, w tym w Niemczech. Głównym założeniem jest powołanie ministerstwa gospodarki morskiej – powiedział „Kurierowi Szczecińskiemu” Marek Gróbarczyk.
Zgodnie z jego słowami, resortowi mają podlegać odpowiedzialne za gospodarkę morską i żeglugę urzędy, instytucje, agencje, zakłady produkcyjne i usługowe oraz porty. Jedną z najważniejszych propozycji programowych jest odbudowa przemysłu okrętowego.
– Potrzebny jest wieloletni plan finansowy oraz odpowiednie otoczenie (legislacyjne, fiskalne), zachęcające do rozwoju tej branży – podkreślał europoseł. – Podstawą będzie ustawa o funkcjonowaniu przemysłu okrętowego w Polsce.
Zdaniem Gróbarczyka, uwzględniać ma ona cztery obszary: odbudowę floty wojennej, modernizację floty rybackiej, budowę statków handlowych (zgodnie z potrzebami rynku) oraz floty śródlądowej.
Program PiS-u zakłada, jak zauważa „KS”, ponadto odbudowę żeglugi śródlądowej i rewitalizację Odry, stworzenie środkowoeuropejskiego korytarza transportowego, a przy tym rozwój infrastruktury drogowej, kolejowej i rzecznej.
– To wszystko się wiąże ze strategią rozwoju portów – dodał europoseł. – Zasadnicze znaczenie dla nas ma gazoport, naftoport i terminale LPG. Chcemy wzmocnić nad nimi nadzór właścicielski i ochronić przed wrogimi przejęciami.
Do programu „LeaderShip Polska 2020” PiS zamierza włączyć uczelnie morskie. Mają się stać europejskim centrum kształcenia w zakresie transportu morskiego, budownictwa okrętowego, rybołówstwa oraz infrastruktury portowej.
Redakcja i reklama w portalu
Skład redakcji i dane kontaktowe >
Regulamin
Serwisy partnerskie:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Railway Market
Rynek Lotniczy