Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Szefowa Rady Ekspertów: katalog pozacenowych kryteriów wkrótce

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 29.10.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Szefowa Rady Ekspertów: katalog pozacenowych kryteriów wkrótce
fot. jswieringa, flickr.com, CC

Zobacz więcej na temat:


Branża drogowa

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dotąd w przetargach stosowano dwa kryteria pozacenowe: termin realizacji i okres gwarancji. Wszyscy oferowali najkrótszy okres realizacji i najdłuższą możliwą gwarancję, kryteria były więc martwe. Zamawiający żądali kilkunastoletnich gwarancji na prace. To nieporozumienie – mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, współprzewodnicząca Rady Ekspertów przy Ministerstwie Infrastruktury.
Rada Ekspertów przy Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa powstała w sierpniu. Liczy 30 fachowców z różnych dziedzin – reprezentujących zarówno zamawiających, jak i wykonawców. Ma być spoiwem między rynkiem a zamawiającym.

- Najpilniejszym zadaniem Rady jest przygotowanie wzorów umów na realizację zamówienia publicznego w zakresie dróg publicznych, wytyczne dotyczące sporządzania opisów przedmiotu zamówienia, wytyczne dotyczące prowadzenia postępowań przetargowych w zakresie dróg publicznych i docelowa formuła działania narodowego forum kontraktowego - następcy Rady Ekspertów - tłumaczy Barbara Dzieciuchowicz prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, współprzewodnicząca Rady Ekspertów przy Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Koniec z dyktatem ceny

Jak podkreśla, pierwszy raz w tak szerokim gronie do stołu usiedli przedstawiciele branży oraz zarządców dróg publicznych i to od poziomu gmin po głównego zamawiającego, czyli GDDKiA. Takich rozmów dotychczas nie było. - Nie było platformy dyskusji i wymiany doświadczeń. Na linii rynek – zamawiający w ciągu ostatnich lat narosło wiele konfliktów. Dobrze, że rozmawiamy. Widać już efekty. Udało nam się uzgodnić matryce ryzyk w modelu „zaprojektuj i wybuduj” – projekt dostarczony przez wykonawcę. Teraz pracujemy nad warunkami kontraktów. Zaczęliśmy od formuły „zaprojektuj i wybuduj”. Tego życzyła sobie GDDKiA – największy zamawiający, który w tej formule ogłasza i będzie ogłaszał większość postępowań przetargowych. Przygotujemy również projekty umów w formule „buduj” i „optymalizuj i buduj” - mówi Barbara Dzieciuchowicz.

Rada Ekspertów będzie też pracowała nad katalogiem pozacenowych kryteriów wyboru ofert. - Podczas naszych spotkań rozmawialiśmy między innymi o tym, dlaczego powstawały coraz bardziej restrykcyjne umowy. Zamawiający mówili, że wynikało to ze złych doświadczeń z projektantami, wykonawcami i inżynierami kontraktu. Chcąc bronić się przed kłopotami z wykonawcami do kolejnych umów wprowadzali coraz bardziej restrykcyjne zapisy. Jako wykonawcy uważamy, że nie tędy droga. Powodem kłopotów był brak prawdziwej prekwalifikacji i wybór wykonawcy na podstawie kryterium najniższej ceny. Fakt, że zamawiający dopuszczali do udziału w przetargach praktycznie wszystkich chętnych, nie weryfikowali firm na zasadzie co posiadają „tu i teraz” i nie walczyli z wojnami cenowymi na rynku, doprowadził do tego, że przetargi wygrywały firmy, które nie gwarantowały, że wykonają zlecenie należycie. Z góry było wiadomo, że taki wybór to duże ryzyko dla zamawiającego. Inwestor mając kosztorys inwestorski, wiedząc ile inwestycja powinna kosztować – nie powinien wybierać oferty z ceną rażąco niską. Jednak przy kontraktach ryczałtowych trudno było udowodnić cenę rażąco niską – wyjaśnia prezes Izby.

Kilkunastoletnie gwarancje to absurd

Dodaje, że przetargi powinny być dwuetapowe. Wtedy można wyeliminować zarówno firmy bez potencjału, jak i rażąco niskie ceny. Drogowcy stoją na stanowisku, że wszystkie narzędzia do walki z nieuczciwymi ofertami są po stronie zamawiającego. Pozacenowe kryteria oceny ofert są bardzo trudne. Zamawiający będą chcieli, żeby to były kryteria mierzalne i weryfikowalne, a nie opisowe. Zamawiający boją się takich kryteriów, bo obawiają się posądzenia o uznaniowość.

Przed nowelizacją ustawy prawo zamówień publicznych najczęściej stosowano dwa kryteria pozacenowe; termin realizacji i okres gwarancji. - Wszyscy oferowali najkrótszy okres realizacji i najdłuższą możliwą gwarancję, kryteria te więc były martwe. Niektórzy zamawiający żądali nawet kilkunastoletnich gwarancji na prace remontowe. To było nieporozumienie. To konfliktogenne kryterium, szczególnie jeśli nie ma górnej granicy gwarancji – mówi Barbara Dzieciuchowicz.

Opracowanie kryteriów pozacenowych jest bardzo istotne dla rynku i zamawiających zwłaszcza, że Urząd Zamówień Publicznych nie opublikował do tej pory wzorcowego katalogu tych kryteriów. Dlatego tak ważne jest, aby taki dokument został opracowany.

Kolejnym zadaniem dla Rady Ekspertów jest wypracowanie docelowej formuły narodowego forum kontraktowego – ciała, w które w przyszłości przekształci się Rada. Forum na co dzień pracowałoby między innymi nad bardziej specjalistycznymi wzorami umów, dotyczącymi określonych asortymentów robót. - Do końca roku zaproponujemy model funkcjonowania forum – mówi Barbara Dzieciuchowicz.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5