Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Szmit: Jest zgoda co do konieczności współpracy branży z zamawiającym

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 27.04.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Szmit: Jest zgoda co do konieczności współpracy branży z zamawiającym
fot. Acubens, commons.wikimedia.org, GNU FDL

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

To co dla mnie najważniejsze, to pełna zgoda co do budowania stałych relacji między branżą a zamawiającymi, czyli administracją rządową i samorządową – powiedział w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa, podsumowując pierwsze konsultacje w sprawie optymalizacji procesu budowy dróg. To, według niego, największy sukces pierwszej szerokiej dyskusji. – Sprawy techniczne będziemy dogrywać, precyzować, zapisywać w akty prawne albo w zalecenia – stwierdził wiceminister.
Podczas zorganizowanych przez Polski Kongres Drogowy konsultacji pomysłów na optymalizację budowy dróg Jerzy Szmit wyraził nadzieję, że zainicjowana współpraca, ograniczy spory między stronami. Namacalnym efektem tej współpracy będzie Forum Kontraktowe powoływane zarządzeniem ministra infrastruktury i budownictwa. – Rozmawialiśmy już z przedstawicielami korporacji samorządowych, związków województw, miast i powiatów. Zadeklarowali chęć uczestnictwa w tych pracach – poinformował wiceminister. Dodał, że jest już przygotowane zarządzenie w sprawia powołania Forum, jednak nie zostało ono jeszcze podpisane przez ministra. – Być może stanie się to podczas spotkania podsumowującego konsultacje w Kielcach. Byłoby to zwieńczenie pewnego etapu tych prac – powiedział naszemu portalowi Jerzy Szmit.

Równa współpraca stron

Forum ma funkcjonować na zasadzie parytetów pomiędzy zamawiającym i wykonawcami. W przygotowanym projekcie założono, że jego pracami pokieruje dwóch współprzewodniczących reprezentujących dwie strony, a reprezentowana w nim będzie, oprócz zamawiających i wykonawców, także strona społeczna. Na początku maja powinny się pojawić pierwsze propozycje co do składu osobowego forum.

Podstawowy zakres prac dla zespołu, to: wypracowanie wzorcowej umowy na realizację zamówienia, wypracowanie wytycznych dotyczących sporządzania opisów przedmiotu zamówienia oraz wytycznych prowadzenia postępowań przetargowych. To co zostanie wypracowane, według planu, ma być wdrażane w formie wzorów rekomendowanych przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych lub na podstawie zmienionej ustawy o drogach publicznych jako rekomendacja ministra infrastruktury i budownictwa.

Sprawy do dyskusji

Do dalszej dyskusji na razie na razie pozostają pozostałe propozycje wypracowane przez zespoły, na przykład w zakresie ochrony środowiska. – Nie może być tak, że urządzenia chroniące przyrodę są finansowane w całości z funduszy, które służą budowie dróg. Poza tym, musimy przepisy dotyczące ochrony przyrody bardzo poważnie przejrzeć i je ujednolicić. Dowolne interpretacje czy brak przepisów powodują że w każdym oddziale Generalnej Dyrekcji są one stosowane inaczej i przynoszą odmienne skutki – powiedział Jerzy Szmit.

W zakresie zamówień publicznych, jak podsumował minister, dyskusja musi rozstrzygnąć dylemat czy prawo jest dobre, ale źle realizowane, czy też trzeba dokonać zmian w prawie. – Te zmiany się stale dokonują, bo część dorobku, który był wypracowany wcześniej, już dzisiaj jest w projektach ustaw, więc szybko będą konkretne efekty – powiedział wiceminister.

Nadal rozważane będą także sprawy związane ze stosowaniem przekroju dwa plus jeden. – Przedstawione w dyskusji głosy pokazują, że to może być racjonalne i tak jest taniej, choć oczywiście nie rozwiąże wszystkich problemów i nie może być regułą. Jak stwierdził Jerzy Szmit należy się też zastanowić czy budowanie tak szerokiego pasa rozdziału jak było to praktykowane w ostatnich latach poprawia bezpieczeństwo. – Koszty tego są ogromne – zauważył. – Poszerzenie drogi pociąga za sobą zwiększenie kosztów wykupu gruntów, potem wyższe koszty budowy, a na końcu eksploatacji. To wszystko musimy rozważyć. Nikt z nas nie twierdzi, że to co zostało przedstawione, to jedyne słusznie wnioski, które należy realizować. Cieszę się, że ta dyskusja się odbyła – powiedział o spotkaniu z branżą wiceminister. – To szczera rozmowa ludzi kompetentnych, którzy chcą poprawić sytuację – uznał.

Istotny aspekt finansowy

Dodał jednocześnie, że rezultatem zainicjowanych prac powinny być pomysły, które pozwolą wygenerować dodatkowe środki na drogi. – Za "proszę", "dziękuję", "przepraszam", dróg się nie zbuduje. Tymi słowami można wiele w życiu osiągnąć, ale w budownictwie drogowym potrzebne są pieniądze – podsumował.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5