Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Szmit: Nowe kontrakty drogowe dopiero jesienią. Najpierw oszczędności

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastrastruktury.pl 01.07.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Szmit: Nowe kontrakty drogowe dopiero jesienią. Najpierw oszczędności
fot. Silar, commons.wikimedia.org, CCA (10)

Zobacz więcej na temat:


PBDK 2014-2023

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Następna faza podpisywania kontraktów drogowych, jak i rozpisywania nowych to będzie jesień tego roku – powiedział dziennikarzom wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. – To musi być na nowych zasadach, w nowym reżimie technologicznym, abyśmy realnie zaczęli drogi budować taniej – stwierdził.
Wczoraj w Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie dyskutowano o możliwościach zwiększenia finansowania budownictwa drogowego. Po dyskusji w gronie ekspertów, wiceminister odpowiedzialny za drogi wskazał kilka możliwości. Są to: zwiększenie finansowania przez Krajowy Fundusz Drogowy, szeroko rozumiane fundusze europejskie, zastosowanie komercyjnego finansowania budowy dróg oraz drogowe spółki specjalnego przeznaczenia. – Możliwości jest dużo, ale my musimy dziś oszacować, które z tych możliwości są najszybsze do realizacji, które mogą przynieść jakie efekty – powiedział wiceminister.

W czasie dyskusji z ekspertami padła propozycja, by rozważyć m.in. zwiększenie opłaty paliwowej. Jerzy Szmit pytany czy kierowcy powinni się spodziewać większych obciążeń stwierdził: Przede wszystkim myślimy o tym, by budować drogi, dziś o dodatkowych obciążeniach nie mówimy.

Jednocześnie podkreślił, że drogi wymagają konkretnych pieniędzy. – Możemy zaciągać kredyty, emitować obligacje, ale robiąc to ponosimy dodatkowe koszty. Jeśli pieniądze trafiają do KFD z opłaty paliwowej czy z opłaty za przejazd to nie ma tych dodatkowych kosztów – powiedział wiceminister Szmit. Jak stwierdził, wówczas budowanie jest tańsze. Wskazał też na inny aspekt. Inwestowanie w drogi przy udziale środków z kredytu, obligacji, czy też z funduszy europejskich wiąże się z koniecznością uwzględniania w decyzjach ewentualnych ingerencji podmiotu, który finansuje inwestycję. – Musimy jako administracja drogowa budować spójny system komunikacyjny, a to znacznie łatwiej czynić, gdy fundusze, którymi dysponujemy nie są obciążone zobowiązaniami technicznymi czy politycznymi – powiedział wiceminister.

Szmit podkreślił, że jednocześnie z szukaniem nowych źródeł finansowania ministerstwo pracuje nad ograniczeniem kosztów budowy dróg. Z tego też powodu, jak mówił, na razie resort wstrzymuje się z ogłaszaniem nowych przetargów. – Bardzo świadomie wstrzymaliśmy podpisywanie cenowych umów, po to aby realnie ograniczyć koszty budowy dróg. Mogliśmy dalej podpisywać umowy, rozstrzygać przetargi i nadal powstawałyby pomniki architektury, a nie drogi, nie zwykle skrzyżowania, tylko wielopoziomowe, wielohektarowe obszary, które mają służyć komunikacji – mówił Jerzy Szmit. 

– Pracujemy nad obniżeniem kosztów, nad źródłami finansowania. Myślę, że następna faza podpisywania kontraktów, jak i rozpisywania nowych to będzie jesień tego roku. To musi być na nowych zasadach, w nowym reżimie technologicznym,  byśmy realnie zaczęli drogi budować taniej – powiedział wiceminister.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5