Wczoraj oficjalnie rozpoczęto budowę drugiej części południowej obwodnicy Olsztyna. Czy stolica Warmii i Mazur doczeka się także obwodnicy północnej? – Przede wszystkim musimy zobaczyć jaki wpływ na uciążliwość ruchu będzie miało oddanie drogi S7 – mówił dziś w Radiu Olsztyn Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
Zdaniem wiceministra, to właśnie na tę drogę przeniesie się większość ruchu, który dziś zmierza przez Olsztyn, Dywity, Dobre Miasto w kierunku Obwodu Kaliningradzkiego. – On pojedzie zmodernizowaną drogą S7, gdyż również od przejścia do granicy z Federacją Rosyjską od Elbląga jest już droga ekspresowa – powiedział Jerzy Szmit. – Ona nie nazywa się ekspresowa, ale jest w standardzie drogi ekspresowej – dodał.
Jak mówił wiceminister odpowiedzialny za drogi, jeśli okaże się, że ruch faktycznie przeniesie się na zmodernizowaną siódemkę, trzeba będzie rozważyć zasadność budowy obwodnicy północnej. – Jeśli ten ruch nie będzie tak dolegliwy jak teraz, będziemy się zastanawiać, czy ten gigantyczny wydatek, liczony w miliardach złotych jest potrzebny.
Jerzy Szmit zauważył jednak, że komunikacja w regionie poprawi się także za sprawą innych planowanych inwestycji. Na antenie
Radia Olsztyn poinformował, że w tym oraz przyszłym roku planowanych jest łącznie 7 inwestycji, które poprawią bezpieczeństwo na drodze nr 51.
Poinformował także o planach dotyczących budowy drogi nr 16. Niezwłocznie po wejściu w życie znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych (nastąpi to 28 lipca) ma być ogłoszony przetarg na koncepcję realizacyjną DK–16 od Borek Wielkich do Mrągowa wraz z tzw. drugą obwodnicą Mrągowa. – To będzie pierwszy etap. Również z programu inwestycyjnego, który podpisałem w marcu tego roku, są zapewnione 23 mln zł, z których to ruszą prace nad koncepcją dalszego przebiegu drogi nr 16 – powiedział Jerzy Szmit podkreślając, że mimo toczących się od lat dyskusji, przebieg tej trasy nie został wyznaczony. Zauważył, że należy liczyć się ze sporami przy uzgadnianiu przebiegu trasy. – Możemy dyskutować o takim czy innym wariancie, ale żeby to nie trwało zbyt długo. Jeśli chcemy, żeby stąd ludzie nie uciekali, to musimy tę komunikację zapewnić – stwierdził.
Jeśli chodzi o dalszy przebieg szesnastki, to decyzją rządu będzie ona prowadziła przez Ełk do Knyszyna, tym samym zostanie wpięta w trasy via Baltica i via Carpathia. – Zapewnią one, że wschodnia część województwa będzie znakomicie lepiej skomunikowana niż obecnie.
Szmit dodał, że wkrótce, tj. po zakończeniu prac nad programem kolejowym, resort infrastruktury będzie miał też dobre dla regionu informacje dotyczące połączeń kolejowych. – Pokażą one, że Ełk i wschodnia część województwa będzie też dobrze skomunikowana kolejowo – zapowiedział wiceminister.