Na początku kwietnia dowiemy się gdzie można zaoszczędzić realizując program budowy dróg krajowych. Wnioski ze swoich prac, na specjalnej konferencji, przedstawią zespoły robocze powołane przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury poświęconego planom resortu, wiceminister Jerzy Szmit przypomniał, że Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 pod względem wartości zadań opiewa na blisko 200 mld zł. W planie finansowym jest natomiast tylko 107 mld zł.
Żeby program stał się realny, z inicjatywy ministerstwa powołane zostały specjalne grupy robocze. Ich głównym celem jest wypracowanie standardów i rozwiązań, które doprowadzą do
obniżenia kosztów budowy dróg w Polsce. Jerzy Szmit poinformował, że 4 kwietnia odbędzie się konferencja, podczas której zostanie przedstawione pierwsze podsumowanie prac prowadzonych przez te zespoły.
Dialog z branżąWiceminister podkreślił, że stawia sobie za cel uniknięcie problemów, które w branży drogowej miały miejsce kilka lat temu. – Chcemy uniknąć sytuacji z lat: 2012, 2013, 2014 gdy ludzie wychodzili na ulicę i były masowe bankructwa firm budowlanych. Konflikty te zachwiały w tysiącach Polaków wiarę w państwo i jego funkcjonowanie – powiedział wiceminister. Takim sytuacjom ma przeciwdziałać narodowe forum kontraktowe, które będzie miejscem stałego dialogu między branżą budowlaną a inwestorem publicznym.
Wśród strategicznych założeń, które stawia sobie resort jest m.in. budowanie korytarzy transportowych północ – południe, wśród nich szlaku Via Carpathia. Na początku marca 8 ministrów transportu z krajów leżących na tym szlaku
podpisało porozumienie, które potwierdziło ustalenia z Łańcuta z 2007 roku. – Jest pełna wola, by realizować ten szlak komunikacyjny – mówił Jerzy Szmit.
Nie tylko drogi krajoweWiceminister wspomniał, że oprócz Programu Budowy Dróg Krajowych realizowane są trzy programy uzupełniające. Pierwszy z nich to Program likwidacji miejsc niebezpiecznych, z budżetem 300–600 mln zł rocznie (w tym roku to ponad 300 mln zł). – On został zaprojektowany przez naszych poprzedników i chwała im za to, bo to jest bardzo dobry pomysł – stwierdził Jerzy Szmit. – Pieniądze, które będą stanowiły budżet tego programu mają pochodzić z mniejszych kosztów, które będą uzyskiwane po przetargach na budowę wielkich szlaków komunikacyjnych – poinformował.
Drugi program to rezerwa subwencji ogólnej – to prawie 336 mln zł przeznaczonych na drogi powiatowe, wojewódzkie i miasta na prawach powiatu, głównie w zakresie budownictwa mostowego i likwidacji wąskich gardeł.
Trzeci to Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej. W ciągu czterech lat 2016–2019 na jego realizację przewidziane są 4 mld zł.