Na drodze startowej trwają końcowe prace polegające na nanoszeniu oznakowania poziomego. Zbadano również jej nośność. Całość inwestycji gotowa będzie do odbiorów w sierpniu bieżącego roku. Pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z portu na początku przyszłego roku.
Badanie nośności nawierzchni metodą ugięciową FWD (Falling Weight Deflectometr), ma na celu odtworzenie obciążenia dynamicznego wywoływanego kołami statku powietrznego bądź innego pojazdu w trakcie eksploatacji nawierzchni. Jak podają służby prasowe portu, głównym celem badania za pomocą ugięciomierza dynamicznego jest oznaczenie własności fizycznych oraz mechanicznych nawierzchni, takich jak: sprężystość, trwałość zmęczeniowa, wpływ temperatury na nośność nawierzchni itp. Badanie przeprowadzone zostało przed rozkruszeniem starej nawierzchni drogi startowej i zostało powtórzone po zakończeniu przebudowy i modernizacji.
Równocześnie dobiegają końca prace nad nanoszeniem oznakowania poziomego na drodze startowej, kołowania i płycie postojowej. Niebawem gotowy będzie również terminal pasażerski i peron przy terminalu, na którym wysiadać będą pasażerowie budowanej właśnie linii kolejowej o długości 1,6 km odchodzącej od linii nr 35 (Szczytno-Szymany). Wkrótce powstanie też droga dojazdowa do terminalu, która połączy warmińsko-mazurskie lotnisko z siecią TEN-T przez drogę krajową nr 57.
Jakiś czas temu zakończyła się budowa budynku Lotniskowej Straży Pożarnej, w której zakwaterowana zostanie samodzielna jednostka ratowniczo-gaśnicza wraz z pojazdami, sprzętem oraz załogą. Obecnie trwa wykończenie wnętrz budynku.
Całość ma być gotowa do odbiorów w sierpniu bieżącego roku. Potem Urząd Lotnictwa Cywilnego będzie lotnisko certyfikował. Otwarcie lotniska planowo nastąpi w styczniu 2016 roku. Pierwsze regularne rejsy zaplanowano na pierwszy kwartał przyszłego roku.
Całkowity koszt inwestycji w Szymanach to 205 mln zł, z czego 76 proc. stanowi dofinansowanie unijne. Budowa musi się zakończyć w 2015 roku, aby nie przepadła unijna dotacja na ten cel.