Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

Ten rok zapowiada się dobrze dla śląskich dróg wojewódzkich

| Agnieszka Serbeńska źródło: Rynekinfrastruktury.pl 11.01.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Ten rok zapowiada się dobrze dla śląskich dróg wojewódzkich
fot. Tomasz Żak

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

176 mln zł – taką łączną kwotą tym roku dysponuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. – Na zadania inwestycyjne finansowane z budżetu województwa zostało przeznaczone 110 mln zł. Natomiast na wkład własny do zadań realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego mamy w tej chwili zabezpieczone 23,5 mln zł – informuje portal RynekInfrastruktury.pl Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW w Katowicach.
– Ten rok inwestycyjnie będzie dobry – zapewnia dyrektor Tabor. – Ruszamy z projektami po okresie pewnego zastoju. By nie czekać na pełne uruchomienie funduszy na zadania finansowane z RPO, zarząd województwa zdecydował już rozpocząć realizację programu, zabezpieczając na te projekty środki własne – podkreśla dyrektor.
Zatem w ciągu roku, wraz z rozstrzyganymi naborami do RPO, wyjaśni się, które projekty otrzymają unijne finansowanie, a które zostaną wykonane ze środków własnych budżetu samorządu.

Rok poza unijnym finansowaniem

Województwo śląskie jako jedyne w kraju w poprzedniej edycji Regionalnego Programu Operacyjnego nie miało wyodrębnionej puli środków na drogi wojewódzkie. Fundusze regionalnego programu zostały podzielone na subregiony. Dopiero na koniec okresu programowania ZDW w Katowicach otrzymał środki, które nie zostały wykorzystane. Za tę kwotę oszczędności przekazanych jednostce udało się przebudować drogę wojewódzką nr 935 łączącą drogę krajową nr 1 w Pszczynie z autostradą A1 w Żorach oraz wybudować obwodnice Pszczyny i Żywca.

Obecna unijna perspektywa budżetowa co do zasady nie przewiduje środków na drogi gminne i powiatowe. Tym razem zyskują drogi wojewódzkie, dla których zarządcą jest zarząd województwa śląskiego. Choć to też nie jest takie pewne. – Na terenie województwa śląskiego jest 19 miast na prawach powiatu, które zarządzają drogami wojewódzkimi. ZDW jest więc do tego „tortu” dwudziesty w kolejce – zauważa dyrektor Zbigniew Tabor. Został ogłoszony pierwszy nabór projektów do RPO, jest więc jeszcze za wcześnie, by szacować korzyści zamiejskiej sieci dróg wojewódzkich.

Konstrukcja planu zadań inwestycyjnych, jakie ma do wykonania ZDW, jest jednak elastyczna na tyle, by móc zapewnić projekty drogowe na każdą możliwą do przyjęcia kwotę funduszy RPO. Do pierwszego konkursu, którego rozstrzygnięcie nastąpi do połowy roku, złożono siedem aplikacji. W przyszłym roku planowane jest złożenie jeszcze 22 wniosków w kolejnym naborze konkursowym.

Część z projektów już jest realizowana lub jest w fazie przygotowań bądź rozstrzygnięć przetargowych. – Trzeba brać pod uwagę, że w 2018 roku będzie wykonana tzw. ewaluacja, w której województwa wykażą się zaawansowaniem projektów współfinansowanych z funduszy europejskich. Rozpoczynając realizację projektów po uruchomieniu RPO, a więc w drugiej połowie 2016 roku, na pewno nie zrobilibyśmy zbyt dużo do tego czasu – zaznacza dyrektor Tabor. Pozytywny wynik ewaluacji oznacza dla województwa przyznanie dodatkowych funduszy.

Zaawansowanie najważniejszych inwestycji

Projektem, który właśnie jest w grupie wytypowanych do finansowania z RPO, jest obwodnica Pawłowic. Inwestycja została rozpoczęta w 2015 roku, a zakończy się w tym roku. Koszt łączny zadania sięga ponad 90 mln zł. W ubiegłym roku ZDW wydał na to przedsięwzięcie 40 mln zł, w tym roku wydatki zaplanowano na poziomie ponad 50 mln zł.

Obwodnica powstaje jako odcinek Drogi Głównej Południowej, zastępując obecny przebieg drogi wojewódzkiej nr 933. Obwodnica odciąży centrum Pawłowic od ruchu wiodącego od drogi krajowa nr 81 do węzła autostrady A1. Efektem przedsięwzięcia będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich z krajową, a także usprawnienie połączenia między miastami subregionalnymi, tj. Jastrzębiem – Zdrój i Bielsko – Białą.

– Zadaniem wykonywanym w tym samym systemie, a więc polegającym na rozpoczęciu realizacji z zapewnieniem finansowania z budżetu województwa, jest przebudowa drogi wojewódzkiej nr 913 – mówi Zbigniew Tabor. Ta inwestycja polega na dobudowie drugiej jezdni drogi łączącej drogę ekspresową S1z lotniskiem w Pyrzowicach (odcinek od S1 „Węzeł Lotnisko” do skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 913 z ul. Józefa Piłsudskiego w Pyrzowicach). Łączna wartość zadania wynosi nieco ponad 9,8 mln zł. Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 913 związana jest z planowaną rozbudową Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice. Ponadto inwestycja usprawni komunikację z trasą sieci TEN-T, tj. z drogą ekspresową S1 oraz z ośrodkami społeczno – gospodarczymi regionu.

Na rozstrzygniecie oczekuje przetarg ogłoszony na budowę obwodnicy Myszkowa w ciągu drogi nr 791, na odcinku między drogami krajowymi nr 1 i 78. Przejazd trasą przez Myszków wybierają kierowcy transportów ciężarowych omijając płatne drogi krajowe. Obecnie droga wojewódzka przebiega przez ścisłą zabudowę Myszkowa. Całkowity koszt obwodnicy sięgnie 90 mln zł. Poprawi ona połączenie pomiędzy ośrodkiem regionalnymi, tj. Częstochową i Zawierciem, a także w relacji Częstochowa – Kraków.

W tym roku ruszą prace budowlane o wartości 13,5 mln zł na odcinku drogi nr 793 Janów – Złoty Potok. Rozpocznie się też przebudowa tej drogi na odcinku Żarki – Myszków. – To jest z kolei droga, na której odnotowujemy duże natężenia ruchu lokalnego. Są to przejazdy do i ze szkół i pracy pomiędzy tymi miejscowościami – mówi Zbigniew Tabor. – Stan techniczny oraz parametry tej drogi nie spełniają obecnych wymagań, więc zostanie ona gruntownie przebudowana – dodaje dyrektor. Koszt zadnia to ok.40 mln zł.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5