Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Transport drogowy nie straci swojej pozycji na rynku przewozów

| Agnieszka Gyra źródło: RynekInfrastruktury.pl 06.10.2015

PARTNER DZIAŁU


 

Transport drogowy nie straci swojej pozycji na rynku przewozów
fot. IanMurphy, flickr.com, CCA

Zobacz więcej na temat:

Przewozy drogowe
Ekologia
Transport

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W perspektywie najbliższych lat ilość przewożonych towarów transportem drogowym będzie stale wrastać. Ale równocześnie będzie postępował proces przesuwania części towarów na kolej. W 2014 roku nastąpił spadek ilości przewozów drogowych o 0,3% w porównaniu do roku poprzedniego. To jednak nie zwiastuje nagłych i zaskakujących zmian gałęziowych. Transport drogowy musi jednak brać pod uwagę oczekiwania zmieniającej się gospodarki i potrzeby ekologii.
Przewozy przyjazne środowisku

Tym, co może mieć znaczenie w rozwoju przewozów towarów drogami jest rozszerzenie europejskiej polityki transportowej o aspekty polityki klimatycznej. – To musimy mieć w polu widzenia – podkreśla prof. Wojciech Paprocki, kierownik Zakładu Ekonomiki Przedsiębiorstwa Transportowego Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W kontekście ekologii transport drogowy jest oceniany negatywnie. Przypisuje się jemu spory udział w ogólnym poziomie zanieczyszczenia powietrza.

– Nie zgadzam się, że transport samochodowy jest winowajcą zanieczyszczeń – podkreśla Maciej Zwyrtek – Sales and Operations Manager, Kuźnia Trans. Przedsiębiorstwa branży transportowej co kilka lat wymieniają tabor samochodowy. To efekt coraz bardziej restrykcyjnych wymagań normy dopuszczalnych emisji spalin w nowych pojazdach. Pierwsza norma – EURO 1 – została wprowadzona przepisami europejskiej dyrektyw w 1993 roku. W tej chwili obowiązuje już norma EURO 6. – Koszt jej wprowadzania sięgnął 10 tys. euro na jeden ciągnik. Rocznie kupujemy ich 30-50. Wystarczy przemnożyć, by obliczyć skalę wydatków mojej firmy. To są koszty, które musi ponieść przedsiębiorca. Płacimy za ekologię – zaznacza Maciej Zwyrtek.

Pojazdy generują do powietrza coraz mniej szkodliwych substancji, natomiast ich okres eksploatacji jest coraz krótszy. Nie są już tak trwałe jak dawniej i przejeżdżają znacznie mnie kilometrów w okresie użytkowania. – Stopniowo wprowadzane coraz wyższe normy EURO przyczyniły się do zdecydowanego zredukowania emisji zanieczyszczeń – przyznaje prof. Wojciech Paprocki. – Samochody są jednak mniej trwałe, dlatego że nie uzyskujemy w ogóle obniżenia zużycia paliwa. Wysiłek polegający na uzyskaniu coraz czystszego „wydechu” skutkuje tym, że silnik jest słabszy i musi zatem więcej spalać paliwa. To powoduje, że transport drogowy emituje tyle samo co dotychczas lub nawet więcej dwutlenku węgla. Ten problem jest dzisiaj tym podstawowym dylematem polityki klimatycznej – podkreśla profesor. Problemem transportu drogowego pozostaje zatem emisja dwutlenku węgla – gazu, który powstaje w wyniku spalania. Jest on poważną przyczyną zachodzących zmian w klimacie.

Nie ma możliwości rezygnacji z transportu drogowego

Transport odpowiada za 30% globalnych emisji dwutlenku węgla w Europie, a w tym udział transportu drogowego sięga ponad 70%. Komisja Europejska w transportowej Białej księdze postanowiła, że do 2050 r. cały sektor transportowy musi obniżyć emisje gazów cieplarnianych o co najmniej 60% w porównaniu do poziomu z 1990 r. To oznacza konieczność zmian udziałów w pracy przewozowej poszczególnych gałęzi transportu i przejście na alternatywne dla napędów spalinowych środki transportu.

– W tej chwili nie ma możliwości rezygnacji z transportu drogowego. Owszem, Biała księga transportowa mówi o zwiększeniu usług przewozowych wykonywanych koleją, ale chodzi o przewozy na długich dystansach. Nikt nie mówi o tym, że kolej będzie wykonywała usługi na krótkich dystansach, typu od drzwi do drzwi. Długie dystanse w rozumieniu Białej księgi to wszystkie dystanse powyżej tysiąca kilometrów. W tym przypadku rzeczywiście Komisja Europejska będzie naciskała na przenoszenie transportów z dróg na szyny. Coraz większą rolę zacznie też odgrywać transport intermodalny czy kombinowany – podkreśla Łukasz Twardowski, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

W najbliższej perspektywie na pewno transport drogowy zachowa swoją pozycję w łańcuchu przewozów. – Transport kolejowy ma kłopoty z przekraczaniem granic, chodzi w tym przypadku o lokomotywy. Transport drogowy póki co takiego problemu nie ma. Jest operacyjnie akceptowany we wszystkich krajach. Mówiąc o transporcie intermodalnym też trzeba pamiętać, że transport samochodowy jest całkowicie zintegrowany z innymi gałęziami transportu – podkreśla Adam Rams, wiceprezes Delta Trans Logistik Sp. z o.o.

Polski transport drogowy jest sektorem, który w ostatnich latach rozwijał się dynamicznie. Obecny rozwój gospodarczy przyczynia się do wzrostu częstotliwości dostaw przy równoczesnym zmniejszeniu jednostkowej wagi dostaw. – Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na transport, klienci będą zamawiali przede wszystkim usługi przewozem drogowym. Tu nie ma żadnego konfliktu z innymi gałęziami transportu. Oczywiście Biała księga transportowa zakłada redukcję przewozów drogowych na długich dystansach, stawiając na transport alternatywnymi środkami. Ale to i tak pozostawia transport drogowy na dominującej pozycji – podkreśla Maciej Zwyrtek. – W Polsce trzy czwarte wszystkich towarów jest przewożone drogami, podczas gdy ćwierć wieku temu było odwrotnie. Sektor transportu drogowego tak więc się rozwinął, że teraz nie da się tego procesu cofnąć – dodaje. I choć transport kolejowy jest tańszy, to jednak klient zamawiający usługi przewozowe chętniej korzysta z drogowego. Jest on bardziej elastyczny i szybszy nie tylko w sensie przemieszczania się i możliwości wyznaczania krótszych dystansów, ale też dlatego że szybciej i łatwiej nawiązywany jest kontakt z usługobiorcą oraz prostsze jest składanie zleceń.

Nie zmienia to faktu, że transport drogowy musi się w pewnych zakresach zmieniać i dostosowywać do warunków i oczekiwań klientów – jak zauważono w jednej z dyskusji panelowych na Europejskim Kongresie Logistycznym OneCargo. Z jednej strony koncentracja produkcji światowych koncernów, na przykład w Chinach, powoduje wzrost znaczenia transportu intermodalnego. Z drugiej natomiast strony tworzą się megametropolie, w których dominować będzie transport na krótkich i średnich dystansach. W perspektywie maluje się też zmiana technologiczna pojazdów. W miastach przyszłości wykorzystywane będą w dostawach pojazdy o napędach elektrycznych. Natomiast na długich dystansach, międzynarodowych, kursować będą pociągi drogowe bądź zestawy pojazdów, jeśli nie całkowicie autonomicznych, to na pewno sterowanych przez prowadzącego pierwszy pojazd. W tej chwili wygląda to jak mrzonka, ale przewoźnicy drogowi muszą już teraz mieć to na uwadze. Warto też, by instytucje państwowe odpowiedzialne za rozwój infrastruktury już dziś przewidziały konieczność wdrożenia przepisów technicznych dla dróg przenoszących w przyszłości dużo większe gabarytowo transporty oraz dla nowych rozwiązań telematycznych automatycznie prowadzących transporty.


Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS