Obwodnice Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina, Wielunia, Bełchatowa i Nysy to kolejne inwestycje, na które GDDKiA uzyskała dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Obecnie projekty z dofinansowaniem POIiŚ, których beneficjentem jest GDDKiA, są warte blisko 18 mld zł. To w sumie 17 przedsięwzięć. Unia dołoży do nich 9,27 mld zł.
GDDKIA podpisała właśnie trzy kolejne umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wśród nich znajduje się budowa obwodnic Ostrowa Wielkopolskiego i Jarocina w ciągu trasy S11 w województwie wielkopolskim. Obie obwodnice będą miały po ok. 13 km długości. Wraz z budową drogi zostaną przebudowane i zabezpieczone sieci elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, wodociągowe i melioracyjne, które kolidują z trasami budowanych dróg. Powstaną obiekty inżynieryjne, przejścia dla zwierząt, drogi poprzeczne i urządzenia ochrony środowiska. Wykonane będą urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Całkowity koszt realizacji projektu to ponad 664 mln zł, z czego z UE będzie pochodziło ponad 408 mln zł.
GDDKiA podpisała także umowę na dofinansowanie budowy obwodnic Wielunia i Bełchatowa w ciągu DK-74. Na ich budowę Komisja Europejska przekaże ponad 284 mln zł, podczas gdy całkowita wartość projektu wynosi ponad 424 mln zł.
Obwodnice powstaną na terenie województwa łódzkiego. Obejście Wielunia będzie miało 13,24 km, natomiast Bełchatowa prawie 11 km. Pieniądze unijne dofinansują jednocześnie przebudowę i zabezpieczenie sieci kolidujących z trasą budowanego odcinka, budowę obiektów inżynieryjnych, przejść dla zwierząt, dróg poprzecznych, urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ponad 226 mln zł Unia dołoży również do budowy obwodnicy Nysy w ciągu DK-41 i DK-46. Całe przedsięwzięcie jest warte ponad 367,5 mln zł. Obejmuje budowę obwodnicy o długości 7,37 km na trasie krajowej nr 46 oraz 9,13 km w ciągu DK-41. Poza przebudową sieci kolidujących z trasą budowanego odcinka projekt obejmuje również budowę węzła Nysa, czterech skrzyżowań, obiektów inżynieryjnych, przejść dla zwierząt. Wraz z obwodnicą powstaną także drogi poprzeczne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego wraz z monitoringiem porealizacyjnym w zakresie brd.
Wszystkie dofinansowane obwodnice będą dostosowana do nośności 115 kN/oś.