Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Lotniska | Krajowe - Warszawa

Trzy warianty i jeden cel - jaka alternatywa dla Lotniska Chopina

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 26.10.2016

 

Trzy warianty i jeden cel - jaka alternatywa dla Lotniska Chopina

Więcej z regionu:

Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

8 mld zł – tyle, zdaniem prezesa lotniska w Modlinie, miałaby kosztować rozbudowa podwarszawskiego portu do parametrów, o których wspomina się w kontekście Centralnego Portu Lotniczego. To ponad trzykrotnie mniej, niż pokazują wyjątkowo ostrożne szacunki dotyczące koncepcji forsowanej przez rząd PiS. A jest jeszcze trzecia opcja – duoport. Która z nich ma największe szanse na realizację?
Centralny Port Lotniczy między Łodzią a Warszawą, duoport Modlin – Lotnisko Chopina a może rozbudowa Modlina do parametrów CPL? O tym, jak w rzeczywistości będzie wyglądała przyszłość polskiego lotnictwa, zdecyduje rząd, który pracuje obecnie nad narodową strategią dla lotnictwa. To on zdecyduje o tych trzech wariantach:

1. Centralny Port Lotniczy między Warszawą a Łodzią

Wariant najdroższy – bo jego szacunkowy koszt to 25-30 mld zł. Port przewidziany pod obsługę 60 mln pasażerów rocznie miałby powstać niedaleko Mszczonowa, czyli blisko granicy z województwem łódzkim, pomiędzy dwoma dużymi miastami (Łodzią i Warszawą), w miejscu przecięcia ważnych szlaków komunikacyjnych (w pobliżu linii kolejowej nr 1, Centralnej Magistrali Kolejowej i drogi szybkiego ruchu S8 a także stosunkowo niedaleko autostrady A2). Koncepcja budowy Centralnego Portu Lotniczego znalazła się w programie wyborczym PiS, jest też forsowana przez prezesa PLL LOT Rafała Milczarskiego, który otwarcie mówi o tym, że bez tej inwestycji strategia rozwoju narodowego przewoźnika nie będzie miała racji bytu. Aby się rozwijać, LOT musi mieć bowiem gdzie. A Lotnisko Chopina powoli, acz skutecznie, wyczerpuje swoją przepustowość.

Czas budowy Centralnego Portu Lotniczego to minimum 8 lat.

2. Duoport Lotnisko Chopina – Modlin

Duoport, czyli wspólny zarząd nad stołecznym portem im. Fryderyka Chopina i portem w Modlinie, który miałyby sprawować Państwowe Porty Lotnicze. Zwolennikiem tej koncepcji jest m.in. Mariusz Szpikowski, obecny dyrektor Lotniska Chopina. Od niedawna popiera ją także marszałek województwa. Zdaniem tego ostatniego, powstanie duoportu miałoby być pierwszym krokiem do utworzenia w Modlinie Centralnego Portu Lotniczego. O współpracy portów, poza tym, że miałaby istnieć, wiadomo obecnie niewiele. Nie wyklucza się, że do padwarszawskiego portu miałyby zostać przeniesione rejsy długodystansowe, gdyż w Modlinie nie ma ograniczeń dotyczących hałasu. Plany te krytykuje m.in. PLL LOT i Ryanair.

3. Centralny Port Lotniczy w Modlinie

Według prezesa lotniska w Modlinie kosztem 8 mld zł podwarszawski port mógłby stać się pierwszym w aglomeracji warszawskiej lotniskiem przystosowanym do obsługi 40 mln pasażerów rocznie. Aby osiągnąć taką przepustowość, konieczna byłaby budowa drugiego pasa startowego i wielkiego terminalu pasażerskiego. Lotniskowe inwestycje kosztowałyby około 2 mld zł. Reszta – czyli 6 mld zł to rozbudowa infrastruktury dojazdowej – połączenie drogi ekspresowej S7 z węzłem A2 w Konotopie, budowa obwodnicy Pomiechówka czy zmiana przebiegu drogi krajowej 62 i jej połączenie z drugą S8. Ponadto w kwocie tej mieści się dokończenie linii kolejowej w wariancie z podziemnym tunelem, którym pasażerowie wychodziliby bezpośrednio do terminalu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5